Nästa steg för å hitta mer effekt i b234 2,5L.

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Nästa steg för å hitta mer effekt i b234 2,5L.

Inlägg av crillevolvo »

kör just nu en b230 med b23 ex slipad vev till 85 slag med svarvade kolvar standard kammar men med dubbla kamremsspännare så man kan justera båda kammarna samtidigt, körs med orginal insug och K-jetronic.(mek-sprut) tändning består av fast stående fördelare från LH-2,2 med tillhörande tändbox med vacumjustering. står på 10grader/800 varv.
djupt pottsväng olättat sitter på. samt std grenrör med ombyggt förstarör till 2,5" å hela vägen.

denna maskin matar obehindrat från 1500 till 7000. men gör sig bäst i mellanregistret för varje gång man växlar till högre växel så kommer man på sig själv med värsta smajlet. sjukt lättkörd.

men lite vill ha mer så nu ska den bli mer effekt.

sprutet går inte justera mer just nu redan provat " kört med bredbandslamda" 6,6kg i systemtryck och 2,5kg i styrtryck ger hållbar kurva nästan lite fet i botten.

så nu ligger det flänsplattor och weber 45or för å mätta nästa steg.

mitt mål är helt enkelt å plocka mest effekt med bästa möjliga register ur en 2,45L 16v maskin.


men var är lämpligt å hitta effekten nu??
kommer bytta till annat svänghjul cirka 7kg.

kamaxlar antar jag men vilka ??
porta toppen, byta ventiler men till vad?? hur högt flöde är ett måste??
extraktor.
ännu grövre avgas 3" ???

hoppas det finns fler åsikter å kunnande om detta hehe.
mvh christer
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: Nästa steg för å hitta mer effekt i b234 2,5L.

Inlägg av Emil_1988 »

Weber 45 räcker inte till en 2,45l med 16v topp. Minimum 50 och helst 55 skulle jag tro, om du vill utnyttja paketet riktigt :wink:

Köp extraktorgrenrör från Micke Grön, dom är kopior av Kg's och är avstämda för bra bottenvrid. Billigt!

Om du inte ska varva över 7000rpm så leta upp ett par snälla trimkammar som funkar till hydraultryckarna. Högre lyft men sparsamt med duration för att behålla registret! Du skulle kunna behålla orginalkam på avgas t.o.m!

Om du ska göra nåt åt toppen så är det bara insugssidan du behöver snygga till lite, matchporta mot insug osv. Avgassidan flödar mer än tillräckligt för en gattrimmad sugmotor :thumbright:
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: Nästa steg för å hitta mer effekt i b234 2,5L.

Inlägg av Fransson »

Kanske hitta lite matnyttigt i den här tråden.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 3&start=90

Men det känns som du borde satsa på ett annat typ av insprut samt tändning.
Finns några billiga begagnade ute på annons.
Sen separata spjäll från tex mc? eller ombyggt original med större spjäll kanske?
Extraktor. 2,5" avgas räcker.
Putsa till topp,insug,avgas.
Folkrace shopen har nå vassare kammar för vettig peng.
Skriv svar