Csb motor med E85
Csb motor med E85
Hej går och funderar på att bygga en Cheva sb motor för att köras på E85.
Den kommer bli på 420 cuin med plana kolvar får jag 12:1 med 5cc dome får jag det till 13.5:1 i komp.
Jag vill bara varva max 6000 mao lite snällare kam men blir det för högt förhållande med 13.5 i så fall.
Topparna är AFR så jag tror förbränningsrummena är någorlunda ok.
Ska bygga eget tunnelram innsug efter pipemax rek för att försöka få till fyllnadsgraden.
Så vad har ni för åsikter 12.0 el 13.5 i komp.
Tacksam för svar
Den kommer bli på 420 cuin med plana kolvar får jag 12:1 med 5cc dome får jag det till 13.5:1 i komp.
Jag vill bara varva max 6000 mao lite snällare kam men blir det för högt förhållande med 13.5 i så fall.
Topparna är AFR så jag tror förbränningsrummena är någorlunda ok.
Ska bygga eget tunnelram innsug efter pipemax rek för att försöka få till fyllnadsgraden.
Så vad har ni för åsikter 12.0 el 13.5 i komp.
Tacksam för svar
Re: Csb motor med E85
ja, pest eller kolera.
Med dome finns risken att du blir tvungen att sänka tändningen pga taskigare flamväg (fast 5 cc dome är ju inte så mycket, men så är ju frågan hur domen passar i ett så pass modernt förbränningsrum)
Du vill inte ta en gnutta på topprna istället ?? Finns tunnare topplockspckningar också..
Med dome finns risken att du blir tvungen att sänka tändningen pga taskigare flamväg (fast 5 cc dome är ju inte så mycket, men så är ju frågan hur domen passar i ett så pass modernt förbränningsrum)
Du vill inte ta en gnutta på topprna istället ?? Finns tunnare topplockspckningar också..
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Csb motor med E85
Hej Hauge pest el kolera tycker det känns mer som vodka el renat
Orsaken att jag vill upp i kompet är när jag tittar på mina spridar tider skiljer det inte mycket i bränslemängd
mellan tomgång o landsvägskörning. Så jag TROR att med högre komp och en liten dome så får jag tempökning
och lite mer turbolens vid förbränningen. Rätta mig gärna för jag tror bara.
Men högre komp är ju lite gratis effekt.
Ang toppackningen så tänkte jag mig att kolvarna vänder vid däckplanet samt att jag kör med 1mm packning
då det verkar yara det som rekomenderas.
Men visst kan jag tänka mig att karva av topparna om det skulle vara bättre men jag vill i så fall vara hundra på
att det funkar. Så go or no
Är uppenbarligen en skräpförfattare när 90 st har tittat men bara fått ett svar.
Men tack så mycket för ditt svar för jag uppskattar verkligen dina kunskaper o di hjälpsamhet.
Orsaken att jag vill upp i kompet är när jag tittar på mina spridar tider skiljer det inte mycket i bränslemängd
mellan tomgång o landsvägskörning. Så jag TROR att med högre komp och en liten dome så får jag tempökning
och lite mer turbolens vid förbränningen. Rätta mig gärna för jag tror bara.
Men högre komp är ju lite gratis effekt.
Ang toppackningen så tänkte jag mig att kolvarna vänder vid däckplanet samt att jag kör med 1mm packning
då det verkar yara det som rekomenderas.
Men visst kan jag tänka mig att karva av topparna om det skulle vara bättre men jag vill i så fall vara hundra på
att det funkar. Så go or no
Är uppenbarligen en skräpförfattare när 90 st har tittat men bara fått ett svar.
Men tack så mycket för ditt svar för jag uppskattar verkligen dina kunskaper o di hjälpsamhet.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Csb motor med E85
12:1 känns mer lämpligt men det är lite för lite info om motorn och bilens använings område för att komma med mer exakt svar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Csb motor med E85
Hej info om motorn borr 4,155 slag 3,875 6 tum stakar insug har stängt vid 63 grader abdc, alu toppar.
Kommer att köras 99% landsväg kommer inte att använda gas.
Har själv tittat lite dcr kalkylatorer men får ju olika värden på samtliga så det blir inte jag klokare av.
Har ju kikat runt lite för att försöka få lite koll men åsikterna varierar ju kraftigt har läst allt från 13:1 till 17:1
på olka forum utan att dom ens nämner kamtider el motorns ve!
Såg tom en post där nån tvärsäkert påstod att man skulle gå på varmare stift?
Så därför åsikter från ni som vet något om det är jag tacksam för.
TROR själv att skillnaden i max effekt är närmast kosmetisk men kan man pilla till landsvägs effektiviteten så är det plus.
Som vanligt alltså äta hela kakan o ändå ha den kvar.
Som vanligt jättetacksam för råd och åsikter.
Kommer att köras 99% landsväg kommer inte att använda gas.
Har själv tittat lite dcr kalkylatorer men får ju olika värden på samtliga så det blir inte jag klokare av.
Har ju kikat runt lite för att försöka få lite koll men åsikterna varierar ju kraftigt har läst allt från 13:1 till 17:1
på olka forum utan att dom ens nämner kamtider el motorns ve!
Såg tom en post där nån tvärsäkert påstod att man skulle gå på varmare stift?
Så därför åsikter från ni som vet något om det är jag tacksam för.
TROR själv att skillnaden i max effekt är närmast kosmetisk men kan man pilla till landsvägs effektiviteten så är det plus.
Som vanligt alltså äta hela kakan o ändå ha den kvar.
Som vanligt jättetacksam för råd och åsikter.
Re: Csb motor med E85
För effektivitet är det så högt komp som möjligt som gäller...men då kan man inte maxa med massor av effekt sen.
Finns forskningsstudier på ombyggd VW-diesel med 19:1 i komp och turbo...på metanol. Mycket bättre verkningsgrad än diesel.
Med ren etanol fann de att den gick bäst med 16:1 och turbo...fortfarande några procent bättre verkningsgrad än med diesel.
Med E85 utan turbo hade jag inte tvekat på 13:1.
Finns forskningsstudier på ombyggd VW-diesel med 19:1 i komp och turbo...på metanol. Mycket bättre verkningsgrad än diesel.
Med ren etanol fann de att den gick bäst med 16:1 och turbo...fortfarande några procent bättre verkningsgrad än med diesel.
Med E85 utan turbo hade jag inte tvekat på 13:1.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Csb motor med E85
men intresant info pacman fins de att läsa mer om nånstans?
jag håller med till viss del i att det går att köra mycket högre i en perfekt värld, och du har säkert rätt i dina data, men detta är ingen vw diesel i ett labb. man kan inte köra hur höga topptryck som helst i en vanlig motor om den ska hålla nån längre stund. väldigt noga med lambda också på högre kompa och den kommer att ändras var gång man tankar också mer eller mindre om man inte kör från eget fat.
det positiva är att man få bra effekt ökningar med E85 även om man inte maxar kompressionen. se testerna jag gjorde på B20 i dyno avdelningen, den svarade rätt bra på E85 än fast kompan inte höjdes från BF98.
kolvar mm blir konstiga också på sånna motorer över 12-13:1.
mvh jens
jag håller med till viss del i att det går att köra mycket högre i en perfekt värld, och du har säkert rätt i dina data, men detta är ingen vw diesel i ett labb. man kan inte köra hur höga topptryck som helst i en vanlig motor om den ska hålla nån längre stund. väldigt noga med lambda också på högre kompa och den kommer att ändras var gång man tankar också mer eller mindre om man inte kör från eget fat.
det positiva är att man få bra effekt ökningar med E85 även om man inte maxar kompressionen. se testerna jag gjorde på B20 i dyno avdelningen, den svarade rätt bra på E85 än fast kompan inte höjdes från BF98.
kolvar mm blir konstiga också på sånna motorer över 12-13:1.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Csb motor med E85
SAE Technical Paper 2002-01-2743
Har den hemma på pdf men vet att jag tankat ner den från nätet nånstans. Kan inte hitta den nu dock...
Har den hemma på pdf men vet att jag tankat ner den från nätet nånstans. Kan inte hitta den nu dock...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Csb motor med E85
Hej igen jag fortsatte leta info på nätet i går och hittade en tråd på zatzy där Brillko säger dynamisk komp med E85 o lite kunskap 9,0:1
med mellan kunskap 9,5:1
med mycket kunskap och god ekonomi 10,5:1
detta räknat på en dcr kalkylator som han hänvisar till bifogar en länk.http://cochise.uia.net/pkelley2/dcrvb6.zip
Då jag inte tror att jag kommer över 100%ve så känns det ganska säkert 9,5:1, vad tror ni.
Eller ska jag gå på med mer.
Som vanligt är jag tacksam för svar o åsikter.
med mellan kunskap 9,5:1
med mycket kunskap och god ekonomi 10,5:1
detta räknat på en dcr kalkylator som han hänvisar till bifogar en länk.http://cochise.uia.net/pkelley2/dcrvb6.zip
Då jag inte tror att jag kommer över 100%ve så känns det ganska säkert 9,5:1, vad tror ni.
Eller ska jag gå på med mer.
Som vanligt är jag tacksam för svar o åsikter.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Csb motor med E85
9,5:1 med sugmotor är väldigt lågt på E85.
Skulle jag bygga en sugmotor V8 så skulle den nog landa nånstans mellan 12,0-13,0:1 med skapligt snäll kam då.
Skulle jag bygga en sugmotor V8 så skulle den nog landa nånstans mellan 12,0-13,0:1 med skapligt snäll kam då.
Re: Csb motor med E85
tror du missa att han snacka om dynamisk komp nu,och inte kompförhållande.
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Csb motor med E85
Amazonic : ja du har så rätt. Läste för slarvigt. :/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
- Ort: Skällinge, Wheremountain
Re: Csb motor med E85
Jag vet typ inget alls om Csb men har haft uppåt 15 kompförh i vardagsbilar med standardkammar eller nästintill standardkammar. Gått fint utan spikningar & snåla har de varit.
Om man nu vill bry sig om äcklonomi.
'
Om man nu vill bry sig om äcklonomi.
'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...