Csb motor med E85

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
choken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jul 08, 2011 4:49 pm

Csb motor med E85

Inlägg av choken »

Hej går och funderar på att bygga en Cheva sb motor för att köras på E85.
Den kommer bli på 420 cuin med plana kolvar får jag 12:1 med 5cc dome får jag det till 13.5:1 i komp.
Jag vill bara varva max 6000 mao lite snällare kam men blir det för högt förhållande med 13.5 i så fall.
Topparna är AFR så jag tror förbränningsrummena är någorlunda ok.
Ska bygga eget tunnelram innsug efter pipemax rek för att försöka få till fyllnadsgraden.
Så vad har ni för åsikter 12.0 el 13.5 i komp.
Tacksam för svar
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Csb motor med E85

Inlägg av hauge »

ja, pest eller kolera.

Med dome finns risken att du blir tvungen att sänka tändningen pga taskigare flamväg (fast 5 cc dome är ju inte så mycket, men så är ju frågan hur domen passar i ett så pass modernt förbränningsrum)

Du vill inte ta en gnutta på topprna istället ?? Finns tunnare topplockspckningar också..
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
choken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jul 08, 2011 4:49 pm

Re: Csb motor med E85

Inlägg av choken »

Hej Hauge pest el kolera tycker det känns mer som vodka el renat :hihi:

Orsaken att jag vill upp i kompet är när jag tittar på mina spridar tider skiljer det inte mycket i bränslemängd
mellan tomgång o landsvägskörning. Så jag TROR att med högre komp och en liten dome så får jag tempökning
och lite mer turbolens vid förbränningen. Rätta mig gärna för jag tror bara.
Men högre komp är ju lite gratis effekt.

Ang toppackningen så tänkte jag mig att kolvarna vänder vid däckplanet samt att jag kör med 1mm packning
då det verkar yara det som rekomenderas.

Men visst kan jag tänka mig att karva av topparna om det skulle vara bättre men jag vill i så fall vara hundra på
att det funkar. Så go or no

Är uppenbarligen en skräpförfattare när 90 st har tittat men bara fått ett svar.

Men tack så mycket för ditt svar för jag uppskattar verkligen dina kunskaper o di hjälpsamhet.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Csb motor med E85

Inlägg av Jens Gustavsson »

12:1 känns mer lämpligt men det är lite för lite info om motorn och bilens använings område för att komma med mer exakt svar.
choken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jul 08, 2011 4:49 pm

Re: Csb motor med E85

Inlägg av choken »

Hej info om motorn borr 4,155 slag 3,875 6 tum stakar insug har stängt vid 63 grader abdc, alu toppar.
Kommer att köras 99% landsväg kommer inte att använda gas.

Har själv tittat lite dcr kalkylatorer men får ju olika värden på samtliga så det blir inte jag klokare av.
Har ju kikat runt lite för att försöka få lite koll men åsikterna varierar ju kraftigt har läst allt från 13:1 till 17:1
på olka forum utan att dom ens nämner kamtider el motorns ve!
Såg tom en post där nån tvärsäkert påstod att man skulle gå på varmare stift?

Så därför åsikter från ni som vet något om det är jag tacksam för.
TROR själv att skillnaden i max effekt är närmast kosmetisk men kan man pilla till landsvägs effektiviteten så är det plus.
Som vanligt alltså äta hela kakan o ändå ha den kvar.

Som vanligt jättetacksam för råd och åsikter.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Csb motor med E85

Inlägg av Pacman »

För effektivitet är det så högt komp som möjligt som gäller...men då kan man inte maxa med massor av effekt sen.
Finns forskningsstudier på ombyggd VW-diesel med 19:1 i komp och turbo...på metanol. Mycket bättre verkningsgrad än diesel.
Med ren etanol fann de att den gick bäst med 16:1 och turbo...fortfarande några procent bättre verkningsgrad än med diesel.
Med E85 utan turbo hade jag inte tvekat på 13:1.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Csb motor med E85

Inlägg av Jens Gustavsson »

men intresant info pacman fins de att läsa mer om nånstans?
jag håller med till viss del i att det går att köra mycket högre i en perfekt värld, och du har säkert rätt i dina data, men detta är ingen vw diesel i ett labb. man kan inte köra hur höga topptryck som helst i en vanlig motor om den ska hålla nån längre stund. väldigt noga med lambda också på högre kompa och den kommer att ändras var gång man tankar också mer eller mindre om man inte kör från eget fat.
det positiva är att man få bra effekt ökningar med E85 även om man inte maxar kompressionen. se testerna jag gjorde på B20 i dyno avdelningen, den svarade rätt bra på E85 än fast kompan inte höjdes från BF98.

kolvar mm blir konstiga också på sånna motorer över 12-13:1.

mvh jens
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Csb motor med E85

Inlägg av Pacman »

SAE Technical Paper 2002-01-2743
Har den hemma på pdf men vet att jag tankat ner den från nätet nånstans. Kan inte hitta den nu dock...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
choken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jul 08, 2011 4:49 pm

Re: Csb motor med E85

Inlägg av choken »

Hej igen jag fortsatte leta info på nätet i går och hittade en tråd på zatzy där Brillko säger dynamisk komp med E85 o lite kunskap 9,0:1
med mellan kunskap 9,5:1
med mycket kunskap och god ekonomi 10,5:1
detta räknat på en dcr kalkylator som han hänvisar till bifogar en länk.http://cochise.uia.net/pkelley2/dcrvb6.zip

Då jag inte tror att jag kommer över 100%ve så känns det ganska säkert 9,5:1, vad tror ni.
Eller ska jag gå på med mer.

Som vanligt är jag tacksam för svar o åsikter.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Csb motor med E85

Inlägg av Ante Karlsson »

9,5:1 med sugmotor är väldigt lågt på E85.
Skulle jag bygga en sugmotor V8 så skulle den nog landa nånstans mellan 12,0-13,0:1 med skapligt snäll kam då.
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Csb motor med E85

Inlägg av Amazonic »

tror du missa att han snacka om dynamisk komp nu,och inte kompförhållande.
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Csb motor med E85

Inlägg av Ante Karlsson »

Amazonic : ja du har så rätt. Läste för slarvigt. :/
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Csb motor med E85

Inlägg av Misse »

Jag vet typ inget alls om Csb men har haft uppåt 15 kompförh i vardagsbilar med standardkammar eller nästintill standardkammar. Gått fint utan spikningar & snåla har de varit.

Om man nu vill bry sig om äcklonomi.




'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Skriv svar