Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 2:11 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån aug 19, 2013 7:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 843
Ort: bjursås
Hej jag är lite nyfiken på hur fort vi åker utan turbo/kompressor .
Med eller utan gas , skulle gissa att det är någon bubbla :) på både 201/402m.
Det vore kul om folk kunde berätta lite.
Har själv lite svårt att hitta en klass att åka i visst finns det bracket men det är inget för mig.
Tala om vad ni åker och hur fort för jag känner mig lite ensam "sug motor " bland alla turbo puff nissar i all ära .
Peter Hedman Ford Escort B23E med gas 11,33-190 / (7.17-154 201) 965 kg bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 19, 2013 8:38 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
ska du hitta en riktig sugmotor klass då först över mål vinner så är det ju comp men det kräver nog en 16v motor och mycket mer varv och lite mer slimmad kaross om man inte bara åker för skoj skull (helt ok tycker jag).

jag kör bracket och det är rätt kul än om jag inte kör för att vinna (jag kör för att köra fort med just mina förutsättningar och intressen).

sen fins det ju super street 10.90 som säkert är möjligt nästa år med gasen inkopplad.

förut fanns det ju inport klasserna men det va för få bilar så det vart nedlagt.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 19, 2013 9:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 843
Ort: bjursås
Hej Jens
Ja jag kör också bara för skojs skull men det vore skoj att få åka mot "lika sinnade" :)
Här i dalarna kör vi typ super klasserna 10,10 11,10 12,10 14,00 osv då finns det 1 sek intervall att spela inom men det är bara här det men det är mycket kul lika som SC/SG/SS som du säger.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 19, 2013 10:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 449
Ort: Finland(Jakobstad)
Här finns några snabba sugmotorbilar uppräknade: viewtopic.php?f=27&t=34511

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 20, 2013 2:13 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5523
Ort: Lund
7.17 är ju riktigt bra. Ungefär vad mina 600 hästars USA bilar gjorde utan gas för 20+ år sen med 7 liters motorer.
Jag var i Malmö i lördags och den snabbaste, en Supra med påstådda 1000+ hästar körde bara 6.95.
Den stod helt still i starten och du hade säkert vunnit med bättre reaktionstid.
Jag ska testa mina B20 bilar men jag måste få i en diff först.
Jag ligger nog en bra bit efter dig tidsmässigt skulle jag tro.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 20, 2013 11:50 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 843
Ort: bjursås
Fan va fränt den tråden har jag missat :)
Ser framemot mer info..
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 08, 2013 7:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 108
Ort: Bohus/kungälv
Lite info om tider med sugis
Det är ett gäng som har kört snabbt med bubbla i år
två stycken 10or på tierp Mange L 10.68@206 (2600cc)Johnny S från norge 10.88 (2332cc) med gatbilar Johan D 10.62@198(2332cc) på tierp på 1/8 i malmö var det 6.66@161 och 60 var det 1.38

Det laddas friskt till nästa år för att köra 9or med sugis bubbla :lol:
/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 08, 2013 7:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 843
Ort: bjursås
Lite update för Escorten
Åkte till Marie Memorial Race och fick till en 7,05/155 och en 1,48 60 foot .Motsvarar en 11,05 på 402m :)
Kul att se andra som hittat denna tråd , mitten 10:or är riktigt bra .
Såg en altred i usa som åkte 7,70 tider på 402m med en sug motor (mericruiser) också riktigt frän :)
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 08, 2013 7:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 843
Ort: bjursås
Hej Jens ang super street så tror jag att det är en min vikt vikten är runt 12-1300 kg och det går ju inte :(.
/ Peter
VW micke vad åker ni för 60 fötter med bubblorna ?
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 08, 2013 9:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 108
Ort: Bohus/kungälv
Hej igen Peter
höga 1.4 låga 1.5
lite info om jänkar och vw
comp rekordet med bubbla motor G/D var 9.04@143,11mph på 1/4
utan viktbegränsing så körde man 8.51@153,91mph
Det är ett gäng i usa som är på gång med ett fränt motorbygge med bubbla motor för Comp med en 1641cc motor som som skall ge 270hk på 10500

Peter är det en Mk 2 som du har
Jens det finns en klass som heter SS/VX som skulle skämma livet ur många jänkebils ägare
/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 08, 2013 9:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 843
Ort: bjursås
Hej Micke
Det är en MK1 1970 orange som jag åker med en b23a och med gas :) ok lite fusk hi hi ..
se länken så får du se bilen / Peter


viewtopic.php?f=21&t=69064


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 08, 2013 9:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 108
Ort: Bohus/kungälv
Frän bil
Sådan var var min första bil
Men varför fuskgas !!!!!
Kör du med macksoppa???
/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 08, 2013 10:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 843
Ort: bjursås
Jag skulle bara kolla om mina kunskaper hade utveklas något sedan -80 talet då jag åkte Amazon B20 och lustgas, lyckades att åka mitten 12:or då med en bil på 870kg .
Escorten är tyngd ca 100 kg mot org (nu 965kg) pga tyngre kraftöverföring, ok jag har också blivigt något enstaka kg tyngre :) så det är bara en kul grej ,värt att nämna är att toppen fortfarande har org ventiler men tanken är att åka lika fort utan gas till slut.
Ja jag åker på Statoil 98 mack soppa det är liksom en av grejen att inte barka ur helt !!
Måste säga att jag är impad av er vw nissar att ni åker så fort ,tummen upp
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 09, 2013 8:18 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Inlägg: 663
Ort: Karlshamn
Peter, lite bilder och info om din bil hade vart mysigt!

_________________
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 09, 2013 2:09 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Inlägg: 1036
Ort: Umeå
Citera:
Hej Jens ang super street så tror jag att det är en min vikt vikten är runt 12-1300 kg och det går ju inte :(.
/ Peter


Hej Peter
Mycket riktigt är minimivikten för SST 1270 Kg men det är för V8a bilar :)

"för fordon
med åtta cylindrar är 1270 kg (2800 lbs.), sex cylindrar 907 kg (2000 lbs.) och fyra cylindrar
544 kg (1200 lbs)."

Du får lätta lite för att komma ner på 544 kg :wink:

MVH Mats

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010