Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 19, 2017 8:20 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons okt 09, 2013 3:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 808
Ort: bjursås
kolla in dessa länkar så hittar du lite bilder och video klipp och info genom åren men fråga gärna om det är något
/ Peter
http://www.youtube.com/channel/UCEPwBgysgzARGZOKwt7_5jQ
viewtopic.php?f=21&t=69064


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 19, 2013 1:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 103
Ort: Bohus/kungälv
så här låter en hemma byggd sug vw motor på 10500
http://www.youtube.com/watch?v=E3v2lBpeZPc

http://www.youtube.com/watch?v=78QrZyQInnk

/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 19, 2013 7:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 808
Ort: bjursås
Gött :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 18, 2013 3:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 553
Ort: Lapua Finland
http://www.youtube.com/watch?v=-lEqoZfEIqA

http://www.youtube.com/watch?v=Adc_qutKaXY

Denhär bubblan har gått 10,4/över 200kmh som bäst här i finnland vad jag vet, all steel car, original bottenplatta. Utan fuskgas. :D
Jag körde och bestyckade motorn i min bänk, bilen finns nu i Norge, tider vet inte vad de har kört..

Häller på just att göra toppar till en vw som ska gå ännu snabbare på nästa sommar. Gör bara finishjobb på portar och sätesjobb, de toppar och hela motorn har gjort från grunden en mycket duktig man här i Härmä, han gjorde också motorn som gick 10,4 :thumbright: Få se blir det 10,20..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 18, 2013 5:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 808
Ort: bjursås
Ja den va frän :) ,men jag ursäktar mig med att jag åker org 405 (240 GLT -83) topp med std ventiler och std k-jetonic bränsle huvud (240GLT -83) och med fusk gas (100HK), tycker att det är helt ok ändå.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 18, 2013 5:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 103
Ort: Bohus/kungälv
Tjänare Jarmo
Jussi är Well i skogen å leker med rallybilen
stripp bilen är såld till norge
Han sa att det var ett nytt bygge på gång
/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 21, 2013 1:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 553
Ort: Lapua Finland
Jussis ny dragracemotor är redan bromsat färdigt , men den ska prova i bänken på nytt med en ny grenrör och lite längre insug att se blir det något skillnad.
Dehär topparna jag har här går till en annan motor och jag tror att vem som helst kan köpa den, 3.0 typ4. Vi kör den i bänken så att det är ganska färdigt att sätta i en bil, väntar på över 300hk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 21, 2013 4:26 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Vad har folkorna för koppling?
Tycker att det låter som den låser upp för hårt vid växlingen i första filmen.
Där borde finnas massor att tjäna.
I andra filmen verkade banan vara helt kass.
Peter, Din B23 med K-jet är beundransvärd, så fort med så lite.
Den skulle jag vilja se i verkligheten. Och Peter Hedman menade jag denna gången.


Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 21, 2013 5:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 103
Ort: Bohus/kungälv
Jarmo Y skrev:
Jussis ny dragracemotor är redan bromsat färdigt , men den ska prova i bänken på nytt med en ny grenrör och lite längre insug att se blir det något skillnad.
Dehär topparna jag har här går till en annan motor och jag tror att vem som helst kan köpa den, 3.0 typ4. Vi kör den i bänken så att det är ganska färdigt att sätta i en bil, väntar på över 300hk.

Tjänare Jarmo
Är det samma motor som var med hos JPM
Var du med hos Jpm
om så var det min turbo som vi knäckte kopplingen i bänken (450nm)
Hälsa jussi från mig
/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 21, 2013 5:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 103
Ort: Bohus/kungälv
Erland Cox skrev:
Vad har folkorna för koppling?
Tycker att det låter som den låser upp för hårt vid växlingen i första filmen.
Där borde finnas massor att tjäna.
I andra filmen verkade banan vara helt kass.
Peter, Din B23 med K-jet är beundransvärd, så fort med så lite.
Den skulle jag vilja se i verkligheten. Och Peter Hedman menade jag denna gången.


Erland

Hej Erland
På dom filmerna kör johan med en steg 1 kendy och en black lamell (8" 5235) Han änvänder inte kopplingen i växlingana
Bara upp schimsat bastryck i tryckplattan
Till år så är det slirkoppling med vikter och 6" lamell (så som en prostock koppling )
Länk till RLR http://ronlummusracing.com/clutch-2/#
/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 21, 2013 5:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 808
Ort: bjursås
Här Erland så ser du underdelen jag byggde i sommras till Sundsvalls tävlingen 2:a fulla repan gick den 11,33-189,4 km/t och toppen kan du titta på en org 405a :).
Lima Pinto kolvar med h-profil stakar 96,7 i borr resten standard ..

http://s792.photobucket.com/user/p_hedm ... 5.jpg.html
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 21, 2013 6:19 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
En Ford blå B23, är det p.g.a.. kolvarna?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 21, 2013 6:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 808
Ort: bjursås
Jajjamen den sitter ju i en Ford :)
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 21, 2013 7:10 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
PPRMicke skrev:
Erland Cox skrev:
Vad har folkorna för koppling?
Tycker att det låter som den låser upp för hårt vid växlingen i första filmen.
Där borde finnas massor att tjäna.
I andra filmen verkade banan vara helt kass.
Peter, Din B23 med K-jet är beundransvärd, så fort med så lite.
Den skulle jag vilja se i verkligheten. Och Peter Hedman menade jag denna gången.


Erland

Hej Erland
På dom filmerna kör johan med en steg 1 kendy och en black lamell (8" 5235) Han änvänder inte kopplingen i växlingana
Bara upp schimsat bastryck i tryckplattan
Till år så är det slirkoppling med vikter och 6" lamell (så som en prostock koppling )
Länk till RLR http://ronlummusracing.com/clutch-2/#
/// Micke


Hur mycket kan han vinna i tid med en sån koppling?
Vad kör han för låda som går att växla clutchless?

Erland.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 21, 2013 9:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 103
Ort: Bohus/kungälv
Hej igen Erland
Det satt proringar i den gammla lådan så det är bara att slita i växlarna
I den nya lådan skall det sitta finska drev med dogringar (SF) som är suveräna tycker jag
Vi räknade ut att man vann ganska mycket främst mellan 2-4
Det är jarmos polare som säljer dessa drev till oss i vw svängen

Du kan se dreven här viewtopic.php?f=21&t=45896&hilit=motor+till+folkvagn&start=45
/// Micke


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: viking och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010