Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jul 24, 2017 9:48 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön dec 22, 2013 2:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
Det är det där med vikt/effektförhållandet när det gäller fyror.
Vore koolt med lite volym i nån av bilarna.
En Duratec 23-25 kanske man ska leta efter
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Durat ... Duratec_25

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 22, 2013 6:42 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Inlägg: 260
Ort: Skällinge, Wheremountain
Ja loop,volym är för jäddra gott. :twisted:
Duratec 25, antar att de motorerna har samma fina flöde som Duratec 20-topparna verkar ha? Och att oljan rinner utanför veven.
När jag vägde min 20-motor utan svänghjul/insug/avgas så visade vågen 89 kilo. :thumbright:








'

_________________
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 22, 2013 9:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 551
Ort: Lapua Finland
PPRMicke skrev:
Tjänare Jarmo
Är det samma motor som var med hos JPM
/// Micke


Joo det var samma motor där, den nya motorn. Den bara funkade inte alls där som när det var i min bänk. Det bromsades här i en annan bil, sen motorn gick till Jussis bil och funkade inte längre. Förgasarmotor, dubbla webers 62mm, men tändning har en justerbar box som sitter i instrumenbrädan, felet måste ligga där, kanske jordfel när de har flyttad delar till en annan bil..
Hos JPM, var de hästarna from hjulet eller från motor?

Motorbyggare var helt förbannad över denna sak, han sa att varje gång när de har resat till Sverige eller till Norge för bromsbänktävling eller dragrace, motor funkar inte..sa att ni får lite fel bild på motorer han gör.

Jag känner inte Jussi utan bara honom som gör motorer åt Jussi.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 22, 2013 9:27 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 551
Ort: Lapua Finland
Erland Cox skrev:

Hur mycket kan han vinna i tid med en sån koppling?
Vad kör han för låda som går att växla clutchless?

Erland.


Om du använder koppling vid växling, du förlorar tid det är säkert, dogbox eller crashbox vad kallas det. Suorakytkentä på finska. Även folkracebilarna (motor bak) har dogbox på tvåans växel därför att det blir snabbare växling utan koppling. Kardanbilar på folkrace brukar ha en riktigt dogbox låda om man vill vinna någon stor tävling.
Starten är så viktig, det är inte lätt att köra förbi när ett kval tar bara ett par minuter, just som på dragracing, varje hundradel är viktig att vinna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 22, 2013 6:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 795
Ort: bjursås
Ang Duratec motorerna så är det mkt fina motorer att bygga på, i England så tar dom ur närmare 300hk sug hk utan större modifieringar på topparna , block och vev ska klara upp till 450 hk utan modifikation .
Skulle få en sådan motor från ford men då fick dom in en bil som behövde reservdelar från den motorn så den blev ointressant och nu har jag satsat på en "ny" under del till B230n.
Och ang dogbox det vore en dröm att få en sådan, men dom lådorna som jag hittat har haft en så dålig utv på växlarna så dom har också varit ointressanta.
Har tittat hos sellholm och några till men det har varigt fört stort steg från ettan till tvåan ...! :(
Visst det finns nya men det finns ingen ekonomi för att lägga ut 30-40t på en låda tyvärr.
Har försökt att hitta snabba lustgas bilar (4cyl) på tuben men ej hittat några mer än framkrafsare :) har ideer om att det ska gå att plocka ur runt 500 extra hk med gas på en 4cyl så tot runt 750-800hk utan turbo.
/ Peter
PS har någon en länk på snabba N2O 4or så lägg upp den länken här på tråden .... :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 23, 2013 11:54 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 439
Ort: Finland(Jakobstad)
7.78 @ 271.5km/h med en n/a 4-cylindrig altered : http://www.youtube.com/watch?v=2p26LxNjm10

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 23, 2013 1:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 795
Ort: bjursås
Ja den har jag sett flera ggr, tittade ett tag på att sätta i en sådan i Escorten men insåg att den va mkt för stor men det hade varigt fränt med en STOR Ford 4a i escorten 3,7L tror jag att dom är ( 1/2 Ford 460 BB) Mericruiser båtmotor :) .
/Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 29, 2014 12:55 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör feb 09, 2013 9:15 pm
Inlägg: 40
Ort: Varberg
Hejsan alla!
Jag körde som sagt 10,62@198, 1,40 60 fot på Tierp Arena och 6,66@161, 1,38 60 fot på Malmö Raceway 2013 med min VW typ1. I bilen satt det då en mycket moderat trimmad 2332cc (220 hkr) för att justera in mitt nya chassie. Till i år uppgraderas den med ny motor och låda och jag återkommer med vad jag lyckas prestera. Har mina mål högt uppsatta, men låter de stanna hos mig till dess jag är på banan! :) Johan
https://www.youtube.com/watch?v=696qR6kMWRc
https://www.youtube.com/watch?v=SL2MfS0GVhQ

_________________
J-TeamRacing
VW ProStock -64; 9,8538@218,80km/h
http://www.j-teamracing.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 29, 2014 2:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
Vad väger den gröna egentligen 500kg?

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 29, 2014 9:47 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör feb 09, 2013 9:15 pm
Inlägg: 40
Ort: Varberg
Yes - den vägde i år 498 kg startklar. Nästa år kommer den bli ca 15 kg tyngre pga alublock till motor, aluhus till växellåda etc.
:)
Johan

_________________
J-TeamRacing
VW ProStock -64; 9,8538@218,80km/h
http://www.j-teamracing.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 29, 2014 11:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 103
Ort: Bohus/kungälv
då är det bara att bli några kg mindre johan
:openbar:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 30, 2014 2:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
Det är lätt det.

Jag har ett par Skoda med svansmotor. Tyvärr lite ömtåliga lådor och inte direkt bra tillgång på delar...
Så jag har funderat lite på en VW låda. Men vet inget om sådant. Håller på att läsa in mig nu.
Vad ska man leta efter för låda?

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 30, 2014 10:05 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20238
Ort: Tomterna/sävar
J-TeamRacing skrev:
Yes - den vägde i år 498 kg startklar. Nästa år kommer den bli ca 15 kg tyngre pga alublock till motor, aluhus till växellåda etc.
:)
Johan



jäklar det är låg vikt! :thumbright: är det race vikt eller bilens vikt?

min bil (bly raggar bil) vägde 1128kg sist den vägdes på en tävling (racevikt)

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 30, 2014 8:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 795
Ort: bjursås
Fan Jens är vegan så tung?
Escorten väger 965kg med mig i på start linjen :) dubbla batterier och tub..och o lättad 10kg tyngre än org..
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 10, 2014 11:21 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör feb 09, 2013 9:15 pm
Inlägg: 40
Ort: Varberg
498 kg är racevikt dvs invägd på tävling med bensin men utan mig - så totalt med mig i 565 kg på startlinjen! :) - 2014 blir det 580 på startlinjen men med betydligt mer effekt! :)
Johan

_________________
J-TeamRacing
VW ProStock -64; 9,8538@218,80km/h
http://www.j-teamracing.com


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010