B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av JE Jr »

Hittade ingen tråd om detta så...

Döm om min förvåning när jag stod i tidningshyllan på Willys igår, ett namn på framsidan av nyaste Teknikens Värld fick mig att haja till:

"Topplocksgurun Gunnar Axelsson"

Ännu mer förvånande när jag öppnade tidningen var att det till stor del handlade om en avdammning av hans gamla B20projekt med 16ventilstopp.
Tydligen kan man köpa dessa nu! :hey: Ultra Motors står för montering etc. Pris nämns tyvärr inte ;)
-Jag har som mål att trimma den till 280 hästkrafter för att vara i paritet med Fords BDA/BDG-motorer med ett varvtal runt 10 000 r/min. Men det är mest för mitt personliga ego
Någon som vet mer?
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Re: B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av Erik Sandström »

Gunnar trodde priset skulle sluta på 135.000:- för en komplett motor för ca ett år sedan.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av super7 »

Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av Jens Gustavsson »

då måste man köpa den tidningen :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av Erland Cox »

Första gången på länge jag ska köpa Teknikens Värld.

Erland
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av mekomaskin »

Imponerande projekt men ganska innehållslöst reportage tyvärr.
Tydligen skrivet för Teknikens Värld-läsare....
Det man kan se på bilden av B20 motorn är att han kör med webrar och 123-fördelare med vinklat lock, thats all.
Det enda som nämns i texten är att saluversionen skall vara på 180hk men att han siktar på 280hk och 10000rpmi som max, och att målet är att spöa BDA-motorer.
Får väl hoppas att någon annan tidning som är lite mer djupgående på den tekniska sidan gör ett reportage, då kan det bli riktigt intressant.
Micke
dhedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
Ort: Motala
Kontakt:

Re: B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av dhedlund »

Letade efter "gilla knappen" där Erland. Råder dig dock att avstå.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av StefanM »

fast vilka får egentligen använda en sån här motor? Spöa BDA motorer? vartdå? De är väl ändå klassade saker och får användas i racing. Hur många köper en sån här motor för gatbruk?
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av Karl V »

När jag pratade med honom på Scania motorklubbs dag så var det nån nederländare eller holländare som köpt en motor som skulle sitta i en historisk rallybil. Om jag fattade rätt så var det nån med mycket slantar som körde rallyn som inte gick under FIA motsv.

Det finns ju andra organisationer än SBF i världen lyckligtvis.


Anledning till att toppen gjordes klart nu var fåfänga, han ville göra klart det han påbörjade på 70-talet.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av nkro »

Han blev kanske sugen efter att ultra satt ihop "axelssons" saab topp.

Vet om 3 st saab projekt som är tänkta att användas. Sen finns det några som bara ligger och skrotar.

Niklas
Niklas
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av J.Lundin »

Axelsson har hållit på i minst tre år med denna topp och det är en helt ny topp, det enda som är samma med den gamla är ventilvinkeln, det var vad han sa på telefon för drygt tre år sedan. Det jag tycker är synd är att han behållit det helt värdelösa oljelocket från B20, där borde det ha suttit ett snyggt designat aluminiumlock.

Den motor som är bromsad gav 197Hp vid 7000rpm, så det är en lång bit kvar till att få ut ytterligare drygt 100HP.

Priset på en komplett motor lär ligga på 155.000:- om det inte har gått upp ytterligare. Ska ett sådant här projekt löna sig så lär han behöva sälja en hel del motorer för att ens få tillbaks dom investerade pengarna. Man ska vara djupt imponerad över att någon vågar dra igång ett dylikt projekt och ha både kunskapen och orken att fullfölja det
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av Karl V »

"Göra klart" var nog fel ordval.
Tror han sa att det var 2009 han började med den här, minns inte riktigt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite mer läsning om denna topp http://www.dep-o.co.uk/tech/classic-vol ... onversion/

mvh jens
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av Erik Persson »

Alltså jag gillar B20 av nostalgiska skäl. Men för mig är charmen just att det är ett äldre koncept med stötstänger, vipparmar och gjutjärnstopp med de begränsningar det ger.

Så min fråga blir varför b20 med 16v på detta sätt?
Så klart för att man kan kanske, men det finns ju rätt trevliga motorer som blir väldigt lika i mina ögon. Det blir ju mer eller mindre en rakstående 16v rödblock för mina obildade ögon.
Finns det kanske tävlingsklasser där topplock och kamaxlar är helt fria på fabriksmonterade motorblock?

Misstolka mig inte, jag gillar att folk ger sig på "omöjliga" projekt och leder dessa i hamn men helst ska de ju lösa något problem också ;)
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: B20 16V i nyaste Teknikens värld!

Inlägg av JE Jr »

Kul!

I kommentarsfältet till Jens länk står det om

https://www.facebook.com/Tinustuning
http://www.tinustuning.nl

Är säkert dem som nämns tidigare i tråden med rik holländare. De hade lite godsaker där, billetvev för 2.5liters B20... Undrar vilket borr de använder?
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Skriv svar