Kolvring nära kolvtopp

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Kolvring nära kolvtopp

Inlägg av Erik Persson »

Jag håller på med ett projekt där jag kommer att svarva kolvar då jag har en vevaxel med längre slag.

Hur nära kolvtoppen kan översta kolvringen hamna och det fortfarande fungerar? Alltså hur mycket material krävs det?
Den hamnar ju så klart rätt högt upp i loppet med då så klart.
Det är gjutna standardkolvar som det handlar om i detta fallet.

Kompförhållandet kommer att bli ca 11,5:1

Det handlar om en sugmotor till folkrace så jag har inget mål att det ska fungera i tusentals mil men det vore ju trist om det går sönder redan vid uppstart. :whistle:
Jag förstår att det blir känsligare för spikningar med denna lösning men det får jag försöka leva med.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Kolvring nära kolvtopp

Inlägg av lyyski »

Jag har lite samma grej, ska köra marinvev å svarva av kolvarna för 0,8 i klämspalt (ca 3mm som svarvas bort)

Hade vart trevligt med ett expert utlåtande i ämnet:)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kolvring nära kolvtopp

Inlägg av Erland Cox »

Mindre än 5mm är nog tveksamt på en gjuten kolv.
Det beror på hur djupt ringspåret är också.
Men det mesta håller så länge man inte får spikningar och ringbalkarna mellan 1:a och andra ringen brukar gå
innan det översta ringlandet så det är nog ganska överdimensionerat original.
Svarvar man av kolven blir ju kolvtaket också tunnare och 5mm mitt i känns som minimum på en gjuten kolv i en sugmotor.
7mm är det minsta jag skulle kört med överladdning.

Erland
Skriv svar