Jag håller på med ett projekt där jag kommer att svarva kolvar då jag har en vevaxel med längre slag.
Hur nära kolvtoppen kan översta kolvringen hamna och det fortfarande fungerar? Alltså hur mycket material krävs det?
Den hamnar ju så klart rätt högt upp i loppet med då så klart.
Det är gjutna standardkolvar som det handlar om i detta fallet.
Kompförhållandet kommer att bli ca 11,5:1
Det handlar om en sugmotor till folkrace så jag har inget mål att det ska fungera i tusentals mil men det vore ju trist om det går sönder redan vid uppstart.
Jag förstår att det blir känsligare för spikningar med denna lösning men det får jag försöka leva med.
Kolvring nära kolvtopp
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Kolvring nära kolvtopp
Jag har lite samma grej, ska köra marinvev å svarva av kolvarna för 0,8 i klämspalt (ca 3mm som svarvas bort)
Hade vart trevligt med ett expert utlåtande i ämnet:)
Hade vart trevligt med ett expert utlåtande i ämnet:)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Kolvring nära kolvtopp
Mindre än 5mm är nog tveksamt på en gjuten kolv.
Det beror på hur djupt ringspåret är också.
Men det mesta håller så länge man inte får spikningar och ringbalkarna mellan 1:a och andra ringen brukar gå
innan det översta ringlandet så det är nog ganska överdimensionerat original.
Svarvar man av kolven blir ju kolvtaket också tunnare och 5mm mitt i känns som minimum på en gjuten kolv i en sugmotor.
7mm är det minsta jag skulle kört med överladdning.
Erland
Det beror på hur djupt ringspåret är också.
Men det mesta håller så länge man inte får spikningar och ringbalkarna mellan 1:a och andra ringen brukar gå
innan det översta ringlandet så det är nog ganska överdimensionerat original.
Svarvar man av kolven blir ju kolvtaket också tunnare och 5mm mitt i känns som minimum på en gjuten kolv i en sugmotor.
7mm är det minsta jag skulle kört med överladdning.
Erland