Stakar, kolvar eller båda?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Stakar, kolvar eller båda?

Inlägg av SevenEight »

Står inför att renovera och uppgradera motorn under vintern, en B230 sugis. Har taskig komp, enorm vevhusvent och allmänt spikskadad motor. Det är en sugis och jag varvar den till 8000rpm vid varje växling och kommer fortsätta med det i framtiden också. Botten är idag väldigt standard - viktade kolvar och stakar, balanserad vev osv. Inget fancy alls. Och - jag hade gärna fortsatt så men jag tänker att det finns en poäng med lättare stakar och kolvar för det borde bli mindre krafter på grejjerna och då borde det bli mer robust. Att den rasat är mitt eget fel, jag hade inte koll på tändning och bränsle.

Har läst på lite här på forumet och min slutsats är att original stakarna nog är okej om än lite tunga. Däremot förefaller det som att original kolvarna är problematiska - eller är det så? Tänker då på det Erland Cox skrev om att kolvringarna är för tjocka och att de egentligen inte tål varvet. Gäller detta även på sugisar eller är det främst tyrbo motorer?

Så rekommendationer på kolvar och stakar? Vill ha nåt som man bara plockar ihop, inte en massa juckel med fräsa om och svarva hit och dit. Bara 1:1 i utformning, men lättare. Är det möjligt? Vem säljer?

Och - vad ger mest pang-för-peng?

Behålla stakarna och byta kolvar?
Behålla kolvarna och byta stakar?
Behålla original kolvar och stakar och spara pengarna till däck?


Antar att alla stakar som kostar billigt är nån variant på Kina-tillverkat - är det ett problem? Tänker på LG Speed och LMR tex, antar att det är "samma" stakar. Verkar ju som rätt ok pengar med stakar och packningar. Men - det kanske är kolvar jag egentligen ska satsa på?
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: Stakar, kolvar eller båda?

Inlägg av m00jons »

Hej,

Om du kan kosta på dig att borra blocket lite så kan jag rekommendera Ford Pinto SRP kolvarna som JE tillverkar/säljer.
Jag kör såna i min RC-motor med orginal stakar. Fast du måste lämna stakarna på bearbetning av lilländen.
Deras kolvbult är 23.26mm. Kolvarna finns att köpa hos ett flertal leverantörer i USA.
Här t.ex http://www.summitracing.com/parts/srp-148218

De gör även att du får lite kolvuppstick som alltid är bra på en sugmotor.
Kanske blir lite krångligt att genomföra jämfört med orginal, men tror nog att det kan va värt det.

edit, såg att det var fel kompressionhöjd på de där kolvarna. Man får kolla upp så den blir rätt.
Jag hittade med 1.57" första gången jag köpte därifrån, nu verkar de va 1.59" vilket ger lite väl högt kolvuppstick.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Stakar, kolvar eller båda?

Inlägg av hauge »

rent praktiskt kan jag inte säga om kolvringarna, men varvar man så är det en fördel med smalare ringar.

fjädringskraften hos ringen har ett större beroende av skillnaden mellan dess inner- och ytterdiameter än dess tjocklek. Alltså ökar man tjockleken så ökar massan mer än fjädringskraften och den får svårare att hinna med att fjädra in och ut. Tvärtom vid smalare ring så hinner den med att anpassa sig till cylinderdiametervariationer bättre.
Nackdelen är ökad känslighet och slitage på ringen.

När det kan vara lämpligt att köra tunna ringar vill jag inte uttala mig om då det krävs lite praktiska tester.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Stakar, kolvar eller båda?

Inlägg av SevenEight »

Så i principitamos så kan jag köra med en uppsättning original kolvar igen då?

Stakar då - hur mycket lättare är en uppsättning "bra" stakar jmf med B230 original?

EDIT: Snabbsurf ger ca 200g per stake.

Hur är det då, passar typ LMR, LG Speed och KL racing stakarna rakt av? Känns som det lutar åt original kolvar men nya stakar.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Skriv svar