Problem med vinterbils motor B230F

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Connsann
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
Ort: GÖTEBORG
Kontakt:

Problem med vinterbils motor B230F

Inlägg av Connsann »

Hej jag upplever att min vinter bil är för slö med min nuvarande motor setup än vad den borde vara.

Någon som kan hitta den felande delen?

B230F orginalbotten med framflyttad fördelare med hallgivare.
398 topp
K-kam
Extraktor färdig byggd massproduserad grej med 2,5tum avgas slutar under halva bilen.
Svanhals insuget
Insprutet är det mekansika från E-motorn Hörde att det var justerat till 5?!? bars bränsletryck. med ihop pressad bromsrör på bränsle returen...
Å så får vi inte glömde det jätte super dyper coola sportluft filtret som sticker halvt ut genom grillen...

Ungefär detta jag vet om bilen istortsätt.
Vartals spärren går in vid ca 6,5 vad jag lagt märke till vid sladd.
Är piggare på ettan än orginal bil men orkar ej på tvåan vid sladd på blöt asfalt.

Kan de vara så att kammen kanske kan va förvass eller att bränsletrycket är förhögt?
Tycker den ska vara mycke piggare än vad den är nu.
Kanske så att det är bättre att leta upp ett LH2.4 och montera och chippa och slänga på en 531 topp med K-kammen.

Bilen i sig är en volvo 940. som en gång i tiden kom med lh2.4 och B230F motor.

Min 240 går bättre, den går lite bättre än volvo 940 FTT bilar som laddar 0,8bar.
Den har
Weber 36/36
405 topp bara tillputsad i kanalerna planad 0,5mm
V-kam
massproduserat extraktor grenrör med 2,5" med en fullflödes dämpare längst bak
(edit ändrade från 531 topp till 405 topp och till en Vkam istället för k-kam så den överrensstämmer med verkligheten..)

Några små tips att få 940in att gå bättre?
Har la de mesta liggandes av volvo orginal delarna men ej H-kam.
Kanske funkar bättre med ett Motronic från 740 turbo -86 med chip, än det som sitter där nu?
Är bara lite besviken på skiten.
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Problem med vinterbils motor B230F

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du höjt bränsletrycket med ett strypa returslangen?

mvh jens
Connsann
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
Ort: GÖTEBORG
Kontakt:

Re: Problem med vinterbils motor B230F

Inlägg av Connsann »

ja förra ägaren har höjt bränsletrycket genom att strypa returen med ett ihop pressat bromsrör till 5 bar
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Connsann
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
Ort: GÖTEBORG
Kontakt:

Re: Problem med vinterbils motor B230F

Inlägg av Connsann »

Glömde säga att det finns ingen som helst tomgång i bilen.
Pillade på en silvrig ratt under insuget och det började skjuta lite. Ungefär 50-60cm lågor när man varvade upp och släppte gasen.

Vill bara få iordning så den går hyffsat till det den har. För något är grovt fel i setupen.
För 240in är för din för att sladda in i en stope med.
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Connsann
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
Ort: GÖTEBORG
Kontakt:

Re: Problem med vinterbils motor B230F

Inlägg av Connsann »

Uppdatering.
fick ett tips av en kompis Mulle mulle meck som byggt en B230 3.0l 16V sugis egen portad topp. bänkad på 280hk innan byte av vassare kammar.
Han sa att jag skulle kolla upp om slangen som sitter mellan filtret och luftvågen sitter där. utan den så lyfter inte vågen fullt.

Mina misstankar var annars att kammen var för vass och orkade inte lyfta vågen eller att den låg och fladdrade.
Men ska åka imorgon till Mulle och kolla detta.
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Problem med vinterbils motor B230F

Inlägg av Kirre »

i folkrace kör man ju månen 7 så kammen är inte för vass och där brukar man göra som du säger med bränsletrycket, de är ju för dyrt me en ställbar btr ;)

har du tändningen rätt?
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Problem med vinterbils motor B230F

Inlägg av T Landholm »

K-kamen ställer inte till med sådana problem, somsagt det går alldels ypperligt att köra k-jet med månen 7 kam med bra gång samt tomgång :)
Tommy Landholm
Connsann
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
Ort: GÖTEBORG
Kontakt:

Re: Problem med vinterbils motor B230F

Inlägg av Connsann »

Ska till skroten och skaffa slangen till E motorn den som sitter mellan filtret och vågen. Se om det hjälper något. Den har ju "strypning" men tror i detta fall att det hjälper så rätt lyftflöde kommer till vågen så den orkar upp helt.
Detta efter tips från någon som va på Volvos R-sportlabb när det fanns.

Ska även kolla tänningen och vad jag fått fram ifrån andra trådar så rekomenerade Jens att det ska vara 0 grader tänning utan vakum vid 800varv (hur man nu ska få motorn att gå så lågt ner utan att dö vet jag inte men de får lösas.)

Efter detta så får jag leta upp en lambda mutter och svetsa in i exctraktor grenröret efter sista kollektorn och hitta en bredbandlambda och kolla över lite hur det ligger till i ARF inom olika varvtal och belastningar.

Kört en del med bilen idag utan och med släp och enligt mig så ligger den inte och drar överdrivna mängder bränsle. ligger på runt 1,3 liter i snitt ungefär. lite busskörning, landsvägsbus och slöpkärning mellan 80-130km i timmen.

Om vi delar upp gaspedalens rörelse i 3st delar så sista tredjedelen blir ingen förbättring av motorljud och att den ej ökar i drag.
Detta gäller inom motorns alla vartals områden.
den börjar dra bäst vid 4000RPM och drar lika lamt till varvstopp. I varvstoppet låter den rätt ättrig av sig.

Men att den skjuter vid växlingar tyder på att det går för fett. Och det är inga små poffar som kommer så den skickar in rätt mycke mer bränsle än vad den behöver.


Vad ligger bränsletrycket orginal på ett K-jettronic sprut?
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Skriv svar