M110

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

M110

Inlägg av heffen »

Hej tänkte bygga iordning en Mercedes w110 motor under vintern som ja tänkt sätta i en compakt.
Ja undrar hur man lättast får lite mer flås i de här motorerna och om det finns några roliga kammar att köpa till dom? Blir sug motor.
Sen undrar ja om det finns några manuella lådor som passar och om det finns svänghjul som passar från motor med manuell låda?
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Re: M110

Inlägg av heffen »

Hade tänkt att köra med tre webrar vad ska ja ha förstorlek på dom, motorn är en 6a på 2,8l
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: M110

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag är dålig på benämningarna vad är det för motor/år mm?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: M110

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Re: M110

Inlägg av heffen »

Årsmodell vet ja inte än, ska hämta motorn på sönda men är den gamla versionen med förgasare är jag ganska säker på så då är det väll en tidig 80 talare.
Motorn har suttit i en geländewagen men sitter även i tidiga w126 or.
Bilar med motorn i heter 280.
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Re: M110

Inlägg av heffen »

Borde klara mig med Weber 45 or va?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: M110

Inlägg av Kadett4wd »

ja de räcker mot typ 300hk så lär väl duga ;)

En härlig bild:
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Scorpio
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån apr 07, 2008 7:36 am
Ort: Bara
Kontakt:

Re: M110

Inlägg av Scorpio »

heffen skrev:Årsmodell vet ja inte än, ska hämta motorn på sönda men är den gamla versionen med förgasare är jag ganska säker på så då är det väll en tidig 80 talare.
Motorn har suttit i en geländewagen men sitter även i tidiga w126 or.
Bilar med motorn i heter 280.
Mercedes W460 "Geländewagen" med M110 under huven fanns mellan 1980-1990 och då endast med insprutning. Modellbeteckningen var 280 GE.

Om det är en 2.8-liters M110 med förgasare finns ett flertal möjliga modeller mellan 1972-1985 såsom W114 "kompakt", W123 "e-klass" och W116/W126 "S-klass".
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Re: M110

Inlägg av heffen »

Fått hem motorn nu, det var en 89 årsmoddel. Är det någon som vet vad som skiljer motorn från geländewagen och den i w126?, är ju mer hk i w126
Scorpio
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån apr 07, 2008 7:36 am
Ort: Bara
Kontakt:

Re: M110

Inlägg av Scorpio »

1989 fanns bara 280 GE kvar i produktion med M110, det måste vara en insprutare?

Insprutningsmotorerna är relativt varvvilliga rackare på 185 hk/156 hk. Vad jag känner till var det lägre kompression och en katalysator som skiljde.
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Re: M110

Inlägg av heffen »

Jo de är en insprutare men det blir förgasare i stället, vad ska man köra med för tändning? Är det någon som vet vad en sån topp flödar original?
Skriv svar