vinterbilen strular :)

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Volvo242Dl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre aug 17, 2012 10:52 pm

vinterbilen strular :)

Inlägg av Volvo242Dl »

Hej jag blir galen!
Jag har en volvo 245GL från 92 med lh 2.4 insprut. Helt original inget "förbättrat" vare sig i motor eller avgassystem. :hihi:

Sympton : "Trött" motor (jag tycker inte han svarar på gasen som han gjorde innan).
Hög bränsleförbrukning? 1,2L/Milen dom 245or ja haft innan har legat under litern!
När jag kör på motorväg i 80-120 på 5ans växel är det precis som man har för hög växel i.
Spelar ingen roll om man växlar ner till 4an utan är samma där. Upplever även att det vibrerar skakar i bilen när man kör dom hastigheterna. Upplever att bilen börja vibrera lite när man passerar 70-75km/h för att sedan öka det vibrerar ej i ratten utan i bilen. Det är precis som att bilen håller på att dö när man kör raktfram på motorvägen men den dör inte! Precis som att man skulle tex köra 30-40km/h med 5ans växel i. Motorn går fint på tomgång och upplever att den är lite trött i dom vanligaste hastigheter jag kör som är 0-70km/h fram & tillbaka till jobbet.
När man kör i 80-90 i lugn jämn fart vibrerar det o skakar det och motorn känns som den inte "orkar" med men för att sedan trycka plattan i botten så slutar det vibrera och skaka och bilen accelererar iväg inte som förr men
den rör på sig.

Det jag gjort idag : bytt tändstift,rotor,förderlarlock,tändkablar,luftfilter. Tyckte bilen blev en aningen bättre efter detta men är troligtvis bara inbillning för samma fel kvarstår. Kollat felkoder som visar 1-1-1 på 2ans och 6ans stift alltså inget fel.
Kollade över kablage mm till motorn utan att hitta något som var trasigt eller löst.
"Kollat" avgaserna på tomgång dom luktar ej bränsle eller har överdrivet med vitrök.
Oljan ser fin ut även kylarvattnet.
Motorkuddarna var slappa men jag har varit med om värre som ej har givit dessa symptom.
Dom gamla tändstiften hade en vit - ljusgrå beläggning = snål blandning?


vad mer kan det vara?
Och vad ska ja byta?
Jag ska byta bränslefiltret imorgon men känns inte som det kan vara det? Iom att den inte dör eller går sämre vid fullgas??

Snälla ge mig lite tips nu innan jag lessnar på eländet :lol:
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: vinterbilen strular :)

Inlägg av Kirre »

kanske är katalysatorn som har pajjat och pluggat avgasröret?
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: vinterbilen strular :)

Inlägg av T Landholm »

Som Kirre, kolla katten! :thumbright:
Tommy Landholm
nalletill1000
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Ort: Slidell. LA. USA.

Re: vinterbilen strular :)

Inlägg av nalletill1000 »

Star kammen ratt? Jag har upplevt liknande nar remmen har hoppat en kugge eller sa.
Skriv svar