Problem med kamaxel B230 sugmotor, Nu med FILM!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
- Ort: Stockholm/Ekerö
- Kontakt:
Problem med kamaxel B230 sugmotor, Nu med FILM!
Har precis fått ditt nya toppen och självklart ska det strula lite
B230FD, LH2.4, ingen egr eller pulsair kvar, så som en standard F
531 topp med 44/37 ventiler och hårdare enkelfjädrar.
Lätt masserad, omgjorda förbränningsutrymmen och planad 1.5mm
Timo 13.10 kamaxel inställd insug 4mm vid TDC
Nu till problemen, kammen saknar helt botten/mellan register,bluddrar och går knappt förnsän vid 2200rpm så går den som en vanlig GL vid 3600rpm så går den bra och vid 5000rpm sparkar den på ordentligt.
Om jag ställer insugsventilen 3mm flyttar jag ner eller upp kurvan i registret då? Jag vill ha mera botten/mellan.
Kollade även ventilspelet som verkar rätt skumt, har 0,35 när nocken är rakt upp vid 30-45graders vinkel så får jag inte ens in ett 0,20 bladmått. Så vitt jag vet så ska det vara samma spel ända tills kammen ska lyfta?
B230FD, LH2.4, ingen egr eller pulsair kvar, så som en standard F
531 topp med 44/37 ventiler och hårdare enkelfjädrar.
Lätt masserad, omgjorda förbränningsutrymmen och planad 1.5mm
Timo 13.10 kamaxel inställd insug 4mm vid TDC
Nu till problemen, kammen saknar helt botten/mellan register,bluddrar och går knappt förnsän vid 2200rpm så går den som en vanlig GL vid 3600rpm så går den bra och vid 5000rpm sparkar den på ordentligt.
Om jag ställer insugsventilen 3mm flyttar jag ner eller upp kurvan i registret då? Jag vill ha mera botten/mellan.
Kollade även ventilspelet som verkar rätt skumt, har 0,35 när nocken är rakt upp vid 30-45graders vinkel så får jag inte ens in ett 0,20 bladmått. Så vitt jag vet så ska det vara samma spel ända tills kammen ska lyfta?
Senast redigerad av Tapper den tor dec 26, 2013 10:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor
4,7 - 4,8mm vid TDC. Det ger en motor som går bra på botten/mellan och fortfarande hänger med på toppen.
Angående ventilspelet... Det är som det är med omslipade kammar.
Inte helt ovanligt med felslipningar.
Kan också vara det som gör att din är trött på låga. Det har jag vart med om flertalet gånger (olika kamslipare).
Prata med Timo's, så hjälper dom dig säkert.
/Martin
Angående ventilspelet... Det är som det är med omslipade kammar.
Inte helt ovanligt med felslipningar.
Kan också vara det som gör att din är trött på låga. Det har jag vart med om flertalet gånger (olika kamslipare).
Prata med Timo's, så hjälper dom dig säkert.
/Martin
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor
vad har du för lamda kurva och tänd kurva?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
- Ort: Stockholm/Ekerö
- Kontakt:
Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor
igmab: Ska prova att ställa om det och se om det blir bättre. Har mailat Timos och se vad dom säger.
Jens: Standard LH2.4
Jens: Standard LH2.4
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
- Ort: Stockholm/Ekerö
- Kontakt:
Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor
Hittade problemet med varför registret låg så högt upp, jag hade visst ställt kammen 3mm istället för 4mm dock så drog jag ur kammen och satte i en K kam istället som just nu står 1.6mm och bilen går bra mycket bättre.
Här är en film på timokammen iaf och som ni ser så ändras juh bascikeln? Är det en felslipning eller ska det vara så?
http://www.youtube.com/watch?v=636RjF9ji_8
Här är en film på timokammen iaf och som ni ser så ändras juh bascikeln? Är det en felslipning eller ska det vara så?
http://www.youtube.com/watch?v=636RjF9ji_8
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor, Nu med FILM!
Det är svårt att se på filmen vad som verkligen händer men efter bascirkeln så kommer det ramper som ska ta upp spelet.
På en kam med lång duration är inte bascirkeln så lång att man kan mäta lyftet med ett skjutmått eftersom ramperna börjar innan 45 grader.
Du kunde provat kammen med 0,40 spel och sett vad som hände men först får du ha rätt lyft vid TDC.
Erland
Erland
På en kam med lång duration är inte bascirkeln så lång att man kan mäta lyftet med ett skjutmått eftersom ramperna börjar innan 45 grader.
Du kunde provat kammen med 0,40 spel och sett vad som hände men först får du ha rätt lyft vid TDC.
Erland
Erland
Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor, Nu med FILM!
Tror som Erland.
Ställ 0,35 med nocken rakt upp (för det är väl 0,35 dom rekommenderar?)
Ställ sedan TDC-lyftet på 4,7-4,8mm. Jag har provat 4mm också, men den motor jag har blir betydligt bättre med 4,75mm.
(Snabbaste bakhjulsdrivna juniorbil på NGK-Masters ).
Mer mellanregister, och tappar ändå inte nämnvärt mycket på toppen.
/Martin
Ställ 0,35 med nocken rakt upp (för det är väl 0,35 dom rekommenderar?)
Ställ sedan TDC-lyftet på 4,7-4,8mm. Jag har provat 4mm också, men den motor jag har blir betydligt bättre med 4,75mm.
(Snabbaste bakhjulsdrivna juniorbil på NGK-Masters ).
Mer mellanregister, och tappar ändå inte nämnvärt mycket på toppen.
/Martin
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
- Ort: Stockholm/Ekerö
- Kontakt:
Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor, Nu med FILM!
Erland: Jag har fått för mig att alla kammar, omslipade som original har en konstant bascirkel tills ramperna/lyftet kommer. Men kamaxlar är något jag aldrig harfått lära mig så mycket om mer än det nödvändiga såklart
Igmab: Jo efter jag mätte om och insåg att den stog på 3mm så förstår jag varför bilen gick så kasst, jag ska bara säkerställa att kammen inte är felslipad så åker den in igen och då med RÄTT tdc lyft
Såhär ser nockarna ut i genomskärning på ett ungefär, är det rätt eller fel? Ska jag ställa spelet med nocken rakt upp eller där spelet är som minst/högst på bascikeln?
Synd att Timo inte skickar med kamkort eller någon annan info tillsammans med sina kammar, ska ringa ner till Jimmy nästa vecka och se vad han säger, synd bara att jag jobbar varenda dag som inte är röd annars hade jag åkt till honom och bett han kolla på den såklart så jag uppskattar alla svar jag kan få härifrån
Igmab: Jo efter jag mätte om och insåg att den stog på 3mm så förstår jag varför bilen gick så kasst, jag ska bara säkerställa att kammen inte är felslipad så åker den in igen och då med RÄTT tdc lyft
Såhär ser nockarna ut i genomskärning på ett ungefär, är det rätt eller fel? Ska jag ställa spelet med nocken rakt upp eller där spelet är som minst/högst på bascikeln?
Synd att Timo inte skickar med kamkort eller någon annan info tillsammans med sina kammar, ska ringa ner till Jimmy nästa vecka och se vad han säger, synd bara att jag jobbar varenda dag som inte är röd annars hade jag åkt till honom och bett han kolla på den såklart så jag uppskattar alla svar jag kan få härifrån
Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor, Nu med FILM!
Ställ spelet med nocken rakt ut från ventilen.
Ser kammen ut som på bilden är det något som är galet, men jag tror det kan vara väldigt svårt att se exakt hur nocken ser ut.
Skulle provat kammen igen med rätt spel samt inställning, och ta det därifrån.
Edit.
Tittade på filmen igen, och tycker inte det ser jättekonstigt ut.
Plocka du i kammen igen och testa
/Martin
Ser kammen ut som på bilden är det något som är galet, men jag tror det kan vara väldigt svårt att se exakt hur nocken ser ut.
Skulle provat kammen igen med rätt spel samt inställning, och ta det därifrån.
Edit.
Tittade på filmen igen, och tycker inte det ser jättekonstigt ut.
Plocka du i kammen igen och testa
/Martin
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
- Ort: Stockholm/Ekerö
- Kontakt:
Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor, Nu med FILM!
Spelet var ställt med nockarna "högst" upp.
Men om du kollar videon jag la upp tidigare så ser nockarna ut så? På ett ungefär alltså.
Upplevde även sjukt taskigt vakum, men det tror jag beror på dels att kammen är ganska "vass" och att den var felinställd.
Men om du kollar videon jag la upp tidigare så ser nockarna ut så? På ett ungefär alltså.
Upplevde även sjukt taskigt vakum, men det tror jag beror på dels att kammen är ganska "vass" och att den var felinställd.