Problem med kamaxel B230 sugmotor, Nu med FILM!

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Ort: Stockholm/Ekerö
Kontakt:

Problem med kamaxel B230 sugmotor, Nu med FILM!

Inlägg av Tapper »

Har precis fått ditt nya toppen och självklart ska det strula lite

B230FD, LH2.4, ingen egr eller pulsair kvar, så som en standard F
531 topp med 44/37 ventiler och hårdare enkelfjädrar.
Lätt masserad, omgjorda förbränningsutrymmen och planad 1.5mm
Timo 13.10 kamaxel inställd insug 4mm vid TDC

Nu till problemen, kammen saknar helt botten/mellan register,bluddrar och går knappt förnsän vid 2200rpm så går den som en vanlig GL vid 3600rpm så går den bra och vid 5000rpm sparkar den på ordentligt.

Om jag ställer insugsventilen 3mm flyttar jag ner eller upp kurvan i registret då? Jag vill ha mera botten/mellan.

Kollade även ventilspelet som verkar rätt skumt, har 0,35 när nocken är rakt upp vid 30-45graders vinkel så får jag inte ens in ett 0,20 bladmått. Så vitt jag vet så ska det vara samma spel ända tills kammen ska lyfta?
Senast redigerad av Tapper den tor dec 26, 2013 10:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor

Inlägg av igmab »

4,7 - 4,8mm vid TDC. Det ger en motor som går bra på botten/mellan och fortfarande hänger med på toppen.
Angående ventilspelet... Det är som det är med omslipade kammar.
Inte helt ovanligt med felslipningar.
Kan också vara det som gör att din är trött på låga. Det har jag vart med om flertalet gånger (olika kamslipare).
Prata med Timo's, så hjälper dom dig säkert.

/Martin
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för lamda kurva och tänd kurva?
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Ort: Stockholm/Ekerö
Kontakt:

Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor

Inlägg av Tapper »

igmab: Ska prova att ställa om det och se om det blir bättre. Har mailat Timos och se vad dom säger.

Jens: Standard LH2.4
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Ort: Stockholm/Ekerö
Kontakt:

Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor

Inlägg av Tapper »

Hittade problemet med varför registret låg så högt upp, jag hade visst ställt kammen 3mm istället för 4mm dock så drog jag ur kammen och satte i en K kam istället som just nu står 1.6mm och bilen går bra mycket bättre.

Här är en film på timokammen iaf och som ni ser så ändras juh bascikeln? Är det en felslipning eller ska det vara så?

http://www.youtube.com/watch?v=636RjF9ji_8
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor, Nu med FILM!

Inlägg av Erland Cox »

Det är svårt att se på filmen vad som verkligen händer men efter bascirkeln så kommer det ramper som ska ta upp spelet.
På en kam med lång duration är inte bascirkeln så lång att man kan mäta lyftet med ett skjutmått eftersom ramperna börjar innan 45 grader.
Du kunde provat kammen med 0,40 spel och sett vad som hände men först får du ha rätt lyft vid TDC.

Erland

Erland
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor, Nu med FILM!

Inlägg av igmab »

Tror som Erland.
Ställ 0,35 med nocken rakt upp (för det är väl 0,35 dom rekommenderar?)
Ställ sedan TDC-lyftet på 4,7-4,8mm. Jag har provat 4mm också, men den motor jag har blir betydligt bättre med 4,75mm.
(Snabbaste bakhjulsdrivna juniorbil på NGK-Masters ;-)).
Mer mellanregister, och tappar ändå inte nämnvärt mycket på toppen.

/Martin
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Ort: Stockholm/Ekerö
Kontakt:

Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor, Nu med FILM!

Inlägg av Tapper »

Erland: Jag har fått för mig att alla kammar, omslipade som original har en konstant bascirkel tills ramperna/lyftet kommer. Men kamaxlar är något jag aldrig harfått lära mig så mycket om mer än det nödvändiga såklart :)

Igmab: Jo efter jag mätte om och insåg att den stog på 3mm så förstår jag varför bilen gick så kasst, jag ska bara säkerställa att kammen inte är felslipad så åker den in igen och då med RÄTT tdc lyft :thumbright:

Såhär ser nockarna ut i genomskärning på ett ungefär, är det rätt eller fel? Ska jag ställa spelet med nocken rakt upp eller där spelet är som minst/högst på bascikeln?
Bild

Synd att Timo inte skickar med kamkort eller någon annan info tillsammans med sina kammar, ska ringa ner till Jimmy nästa vecka och se vad han säger, synd bara att jag jobbar varenda dag som inte är röd annars hade jag åkt till honom och bett han kolla på den såklart så jag uppskattar alla svar jag kan få härifrån :)
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor, Nu med FILM!

Inlägg av igmab »

Ställ spelet med nocken rakt ut från ventilen.
Ser kammen ut som på bilden är det något som är galet, men jag tror det kan vara väldigt svårt att se exakt hur nocken ser ut.
Skulle provat kammen igen med rätt spel samt inställning, och ta det därifrån.

Edit.
Tittade på filmen igen, och tycker inte det ser jättekonstigt ut.
Plocka du i kammen igen och testa :-)

/Martin
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Ort: Stockholm/Ekerö
Kontakt:

Re: Problem med kamaxel B230 sugmotor, Nu med FILM!

Inlägg av Tapper »

Spelet var ställt med nockarna "högst" upp.

Men om du kollar videon jag la upp tidigare så ser nockarna ut så? På ett ungefär alltså.

Upplevde även sjukt taskigt vakum, men det tror jag beror på dels att kammen är ganska "vass" och att den var felinställd.
Skriv svar