FS 300-13 Kamaxel

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av »

Tror det blev ca 360mm ventil - trattkant kort insug weber org instickstrattar.
Men tycker inte den borde dö av helt vid 6000 även om insuget är kort.
Ett längre insug mer hyfsat rätt aria ger säkert mer effekt/register men varva borde den göra iaf tycker jag.
Har ni provat öka tändningen till den börjar småspika vid vridmax är kompan 12,5-1 tror jag den ger mest effekt just innan spik.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av Karl V »

CÅ skrev:Motorn jag pratat om varvas mot 7500 med fr shoppens fjädrar utan problem dock aluretainers och lagt tid på och få alla ventilbrickor tunna (3,30-3,50mm)
Den ger 194hk och ger 180 vid 7300 så dit hänger allt med iaf toppen rätt lik eran i flöde och samma grenrör så ksk något med insug/spjällhus mm som spökar för er?
Annars kollat så tändningen verkligen stämmer b230ins remskiva brukar kunna röra sig i vulkningen så nollpunkten ej stämmer längre skulle det saknas 10 grader tändning så dör motorn helt nästan.
Börjar fundera mer som brorsan att kanske ventilfjädrarna inte orkar med? Var har du skaffat aluretainers, håller de bra?
Funderar på att köpa ståltryckare från kyrk för att få ner vikten men det är ju en chansning.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av »

Tror dom i den toppen var från fr shop men kan ha vart från kl racing motorn har gått typ ett halvår på gatan aldrig riven så vet inte om det nöts något märkbart men den används dagligen utan problem iaf.
Tror inte ventilfjädrarna är problemet minst 7000 varv ska dom klara även med org tunga delar.
Tappade nyligt en folkracer där det satt fs 300 mm och enbart bytt fjädrar den varvade gladeligen 7000+ har en gatmotor med agap 264/14 kam dom fjädrarna och lättare retainers drar bra till ca 7500 men tvärdör där (ksk dumt igentligen då kammen ksk kan ta skada om det släpper men blev ett snabbygge av det som fanns hemma)
Lillebrorsan varvade sin turbomotor 7500 med dom fjädrarna och H kam längre stunder (mycket varvstopp vid däcksvarvning) till slut sprack en retainer så det ksk släppte en del då men motorn dog inte av helt vid dom varven även vid axeleration på 3an.
Är ni oroliga för ventilsläpp är ju inte värre fjädrar mycket dyrare än lättare tryckare och gör större skillnad och dessuton slipper man skitgörat med justering av ventilspel med lashcaps.
Tex Tommy luhr tar väll 1500 för komplett sats dubbelfjädrar mm annars agaps värsting enkelfjädrar från tex jens med nån billig (fr shop tex) aluretainer och org underläggsbrickor går på under 1500 det räcker till det mesta.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av Karl V »

Kanske skulle plocka isär för att kolla ventilfjädrarna, det kan ju vara en som inte är som den ska?

De ståltryckarna jag funderade på är från kyrk och kostar 750 för 8 så de är ju billiga, har mailat honom och frågat lite om dem. Annars kan man köpa lätta 38 mm peugeot-tryckare för 360 kr för 8 styck men då måste vi bearbeta i toppen och det är ju lite mycket meck.

Funderar på att mäta undertrycket, helst så nära toppen som möjligt, för att se om det är någon strypning i insuget.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av Karl V »

Jag har mätt lite på FS122an som vi hade tidigare och FS300-13 i en hemmagjord, primitiv kammätare och det är ingen skillnad i acceleration (som jag kan se). Det pekar ju på att CÅ har rätt i att det inte behövs lättare grejer, det har ju funkat bra med FS122an.

Kollade längd på insuget och jag hade fel, det är runt 36 cm långt.

Karl
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av Jarmo Y »

b20_freak skrev:Hej! Jag undrar om någon här har testat denna kammen? Kopierat från folkraceshop.se.
FS 300-13.
Duration: 300° vid körspel
Lyft: 13mm
Nockvinkel: 108°
Reducering av bascirkel: 3mm
TDC lyft: 4.2-4.5mm
Lämpligt ventilspel 0.40.

"En lite vassare variant av FS300 med lyft på 13mm. Passar till välbyggda motorer med dubbelförgasare och bra topplock. Varvar obehindrat. Vartalsregister 3500-8000 rpm och går på standard tryckare men behöver hårdare enkelfjäder".
Jag gjorde just en b230 med liknande kam. 302 på 0.3 körspel.(ventilspel) 1 mm/ 274. Lyft 13.7mm, svetsat, original bascirkel. 107 nockvinkel. 4.3/4 in ut vid tdc.
Den är nog ganska mycket för lh. 2.2 insprutning..

Jag gjorde en 531 topp 46/38 med 50 Fais, flödade 220 cfm med förgasare på max. ventillyft. 13.5 mm.
Oborrat med original gamla kolvar, 9 mm vevstakar det blev så mycket hästar att kunde inte tro. 221.5hk/7100 252nm/5400 på hjulet. På 7500 fanns 220 hk på hjulet..bilen gick som fa... under 2500 fanns inget effekt ..
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av Karl V »

Har kollat lite på en gammal tråd jag gjorde om toppen och insuget vi har:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=86172

Så vi har ett flöde på ca 180 cfm vid 28 tum vattenpelaremed insug och topp, det är 170 cfm vid 25 tum vattenpelare och då kan vi kolla på den här bilden:

Bild

Där ser vi att luftflödet borde räcka till knappt 6000 rpm och 45 hk per cylinder, 180 hk.

Det stämmer också väldigt bra med Jarmos 220 hk från den toppen som flödade 220 cfm.

Förmodligen inget fel på grejerna, inte tillräckligt med luft?

Karl
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av Jarmo Y »

220 hk på hjulet, 240 hk på motorn. Tabellen visar 60 hk/ syl. ganska rätt. På tal om kamaxeln, om det räcker med original tryckar kam till 240 hk, varför ha stora tryckare på 200 hk motorer som jag har sett flera gånger?

Bromsade just igår en opel astra 2070 cc 16v rödtopp, 88mm Wössner x 86 slag. Väntade 230 hk på den efter topp portningen, det blev 228 hk/8100, 227 nm. Det var bra, men vridet är hopplöst på låga varv, kammarna är vilda.

Till nån original insprutning motorn som kommer aldrig att ha stora hk siffror NA, kamaxel helst ganska mild. 300 grad är för mycket.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av »

Motorn jag pratat om i tråden flödar 187 cfm vid kammens max lyft med förgasare mm monterat och den motorn skulle lätt gå hitta några få hk till i (98 oktan och brytarlöst tändsystem)
Ksk långsökt med tanke på hur en weber ser ut men kan den snabba ariaförändringen från 50 ner till 42mm göra något.
Och vet ej om du svarade men är du säker på tändningen?
Svårt och veta också då man inte åkt bilen och känt själv hur den mattas av så att säga.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av Karl V »

Vi får titta på tändningen och se om vi kan sätta på vår mätkardan och åka en sväng. Svårt att säga hur fort den tappar efter 6000. Rumpan är inte kalibrerad ordentligt.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av Jarmo Y »

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.195 här finns effektkurvor av motor.

Jag hade inte brytarlös fördelare, trots det motor orkade varva hur mycket som helst. Det var helt oförändrad brytar fördelare och vanlig tändspole. Det var överaskning hur bra den fungerade, på låga varv funkade inte bra pga för liten förställning.

Om motor orkar inte varva up, byt större huvudmunstyckena och prova.
Skriv svar