FS 300-13 Kamaxel
Re: FS 300-13 Kamaxel
Om det är lite hack i lyftkurvan så beror det nog på mätgrejen jag gjort som inte var helt stadig. Ska förbättras lite.
Re: FS 300-13 Kamaxel
Mätt med skjutmått borde ventillyftet ligga på 12,40-45 mm plus rekommenderat ventillyft 0,40 mm. Cirkus 12,80-85.
Re: FS 300-13 Kamaxel
Intressant! Kul att du tog dig tid med detta Jag är rätt så nöjd med kamaxeln, ska helst uppåt 5000 varv, då händer det grejer. Man får ju vad man betalar för, men än så länge funkar dessa "o-härdade" Folkrace-kammar helt OK att busa runt med. Mvh
Re: FS 300-13 Kamaxel
Mätgrunkan,
Är de någon patenterad grej eller är det något man kan få del av?
Med vänlig hälsning,
Är de någon patenterad grej eller är det något man kan få del av?
Med vänlig hälsning,
Re: FS 300-13 Kamaxel
Den var lite racklig i version 1. Nu tyckte jag att jag snabbt kunde fixa till den och mäta lite bättre...
Den blev bra, dock mätte jag lite annorlunda denna gång.
Mätte vilket gradtal det var vid varje 0,25 mm i lyft.. smart tänkte jag för så står det i Four stroke performance tuning..
Det resulterade att jag skruvade axeln typ en grad i taget. Så nu är jag skelögd och har ont i nacken efter att ha mätt upp två nockar..
Dessutom är jag för yr för att komma på hur jag ska göra en snygg kurva i excel.
Duration vid 1,27 mm verkar vara 265 grader på insug och 260 grader på avgas.
12,9 och 12,8 mm lyft utan att lägga på något ventilspel.
Så här ser mackapären ut:
Den blev bra, dock mätte jag lite annorlunda denna gång.
Mätte vilket gradtal det var vid varje 0,25 mm i lyft.. smart tänkte jag för så står det i Four stroke performance tuning..
Det resulterade att jag skruvade axeln typ en grad i taget. Så nu är jag skelögd och har ont i nacken efter att ha mätt upp två nockar..
Dessutom är jag för yr för att komma på hur jag ska göra en snygg kurva i excel.
Duration vid 1,27 mm verkar vara 265 grader på insug och 260 grader på avgas.
12,9 och 12,8 mm lyft utan att lägga på något ventilspel.
Så här ser mackapären ut:
Re: FS 300-13 Kamaxel
Jaha!
Det vart en manuel manik du tillverkat!
Har ju sätt att du fipplat endel med elprylar å tänkte såklart att detta va något som samplar värdena in i datorn:)
Men helt klart detta funkar ju med! Får försöka snickra ihop något jag med!
Med vänlig hälsning,
Det vart en manuel manik du tillverkat!
Har ju sätt att du fipplat endel med elprylar å tänkte såklart att detta va något som samplar värdena in i datorn:)
Men helt klart detta funkar ju med! Får försöka snickra ihop något jag med!
Med vänlig hälsning,
Re: FS 300-13 Kamaxel
Ja, jag tänkte ju "bara" mäta upp en kam vi hade för att se lite vad det var för värden på den... det skulle inte bli ett projekt men det sket sig nog.
Hade varit kul att ha en automatisk med en typ draggivare för att mäta lyftet. Problemet är nog att få gradantalet rätt, kanske kan ha en liten elmotor som snurrar kammen med en utväxling och sen ett tandhjul med 60 tänder. Sen snurra typ 100 varv på varje nock och ta ett medelvärde.
Hade varit kul att ha en automatisk med en typ draggivare för att mäta lyftet. Problemet är nog att få gradantalet rätt, kanske kan ha en liten elmotor som snurrar kammen med en utväxling och sen ett tandhjul med 60 tänder. Sen snurra typ 100 varv på varje nock och ta ett medelvärde.
Re: FS 300-13 Kamaxel
Jag är tyvärr helt Nollad när det gäller elektronik så jag har tvärt inte många ider att dela med mig av!
Men ska du någon gång kika på att tillverka något automatiskt så är jag intresserad!
Med vänlig hälsning,
Men ska du någon gång kika på att tillverka något automatiskt så är jag intresserad!
Med vänlig hälsning,
Re: FS 300-13 Kamaxel
Tror inte det blir nån automatisk historia just nu. Finns massor med annat att göra..
Så här kurvorna ut idag när jag är tillräckligt pigg för att köra excel.
Om det är några konstigheter i kurvorna så är det troligare att det beror på min mätjigg än kamaxeln, eller att jag gjort ett avläsningsfel.
/Karl
Så här kurvorna ut idag när jag är tillräckligt pigg för att köra excel.
Om det är några konstigheter i kurvorna så är det troligare att det beror på min mätjigg än kamaxeln, eller att jag gjort ett avläsningsfel.
/Karl
Re: FS 300-13 Kamaxel
Okej okej.
Har du lust att dela med sig utav excel filen måne?
Med vänlig hälsning,
Har du lust att dela med sig utav excel filen måne?
Med vänlig hälsning,
Re: FS 300-13 Kamaxel
Det kan jag absolut göra, dock är den rätt förvirrad då jag provade en del för att få det rätt.
Gradskivan hamnar där den hamnar så jag fick trixa lite med förskjutning av graderna en del för att få det rätt.
Försökte skriva en kommentar i för att förklara vad jag gjort kanske går att förstå.
PMa en mailadress så skickar jag filen.
/Karl
Gradskivan hamnar där den hamnar så jag fick trixa lite med förskjutning av graderna en del för att få det rätt.
Försökte skriva en kommentar i för att förklara vad jag gjort kanske går att förstå.
PMa en mailadress så skickar jag filen.
/Karl
Re: FS 300-13 Kamaxel
Är det nån som har lite mer erfarenhet av kammar som vet hur högt kompförhållande man bör ha till den här kammen?
Vilka varvtal borde den dra bäst mellan osv.
/Karl
Vilka varvtal borde den dra bäst mellan osv.
/Karl
Re: FS 300-13 Kamaxel
Karl V, Du har PM ifrån mig. Titta i Inkorgen när du får tid Mvh
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: FS 300-13 Kamaxel
Hallå!
Hur gick det med alla motorer med fs300-13 kammen.
Fick ni nå bra snurr på grejerna?
Hur gick det med alla motorer med fs300-13 kammen.
Fick ni nå bra snurr på grejerna?
Re: FS 300-13 Kamaxel
Allt är ju relativt men det verkar vara bland det bättre som går slipa på en A kam iaf.
Ger 190-200hk i en bra 2,3 liters med 45er om allt är någorlunda rätt
Vill ma ha mer effekt än så bör man gå på större förgasare och då kan man även kosta på sig en dyrare kam:)
Ger 190-200hk i en bra 2,3 liters med 45er om allt är någorlunda rätt
Vill ma ha mer effekt än så bör man gå på större förgasare och då kan man även kosta på sig en dyrare kam:)