Sida 3 av 4

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: ons jul 06, 2016 7:03 am
av Karl V
Fransson skrev:Hallå!
Hur gick det med alla motorer med fs300-13 kammen.
Fick ni nå bra snurr på grejerna?
Vi har kammen i vår långloppsbil men vi behöver trixa lite med kaminställningen för att få till registret ordentligt.
Har inte heller mätt effekten med den än så svårt att veta vad vi får ut med den men målet är 200 hk så får vi se om vi når dit. Är ju en del andra prylar som måste fungera bra också.

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: ons jul 06, 2016 9:51 pm
av Erland Cox
Vi har inte börjat flytta kammen än men Med Weber 45:or på en 230 har vi fått ut 183 hästar än så länge.
531 topp med 46-35 ventiler.

Erland.

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: fre jul 08, 2016 12:07 am
av
Blir det inte överdrivet mycket topp till ett par 45er? :) eller är motorn bara ihopsatt med befintliga delar mm för minsta möjliga arbete.
Antar att du har iaf 39-40mm minsta aria till 46mm ventil. (Efter att ha läst allt du skrivit om topplocksjobb mm på forumet flertalet gånger)

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: fre jul 08, 2016 9:43 pm
av Kulan
Med FS296 så har då mitt ochippade lh2.4 ingen jävla aning vad motorn håller på med när man har bilen på tomgång, ibland har man 4k tomgång och ibland dör den, har ställt upp tomgången till 4k varv, men när man gasar ordentligt och så funkar det prima :-)
Är bara portad 530 med std ventiler och kammen och avgassystemet är av efter främre röret, std grenrör.

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: tis jul 12, 2016 10:52 pm
av Erland Cox
Det är den toppen som grabben gjorde till Jens 2150 motor.
Visst stryper förgasarna så det lär bli större framöver.
Men dessa fanns och man får ju börja någonstans.
Bör kunna bli över 190 och kanske 200?
Vi får se.

Erland

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: tor aug 04, 2016 8:40 pm
av Erland Cox
Vi flyttade kammen och då började kopplingen att slira.
Så det blev kopplingsbyte först.
193 hästar blev det men vridet får jag återkomma med.

Erland

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: mån aug 08, 2016 2:46 pm
av Karl V
Erland, började ni med kammen rakt upp och backade ni kammen när ni fick ut mer hk?

/Karl

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: mån aug 08, 2016 10:06 pm
av Erland Cox
Han satte kammen rakt upp först och sen förställde han den så att den öppnar och stänger tidigare.

Erland

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: ons aug 10, 2016 10:27 pm
av Karl V
Tack, vi har vår FS300-13 nollad också men den vill inte riktigt varva ur. Efter 6000 mattas den av märkbart.
Hade samma problem med den tidigare snällare kammen vi körde, FS122, provade att köra mer advance men det gav inget. När vi backade kammen några grader hittade vi ganska mycket effekt på topp. Vet inte om det var något annat som orsakade detta.

Får hoppas vi hinner prova lite snart med 300an.

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: mån aug 29, 2016 10:38 pm
av
Karl v kör du din motor med fs300 med 45er eller vad har du som förser motorn med soppa?
Om 45er vilka halsringar?
En motor jag byggt med 45er den kammen och en bra 530 topp Pikade på 6400varv kort insug och weber org instickstrattar ställdes först med med insug öppet 4,3mm och avanserades ett par grader för och gå bäst om ja minns rätt.

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: tis aug 30, 2016 7:39 am
av Karl V
Hej, vi kör ett microsquirt och 42 mm spjälljhus från en GSXR1000 som är breddade. Brorsan skulle testa lite idag med att avancera och retardera kammen så får vi se.

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: ons aug 31, 2016 9:07 pm
av David V
Hej! Som brorsan sa så testade jag en del igår. Vi har en b230 med "micke grön" extraktorrör, eget insug med fyra spjällhus från en MC. Toppen är 530 med standard ventiler. Portad och mirafrästa säten + fixade ventiler och urtaget i fb-rum runt ventilerna. Flödad till ca 195 cfm, komp ligger på drygt 12,5:1. Folkraceshopens hårdare enkelfjädrar.

Kammen ställd på "noll" och motorn dör av tydligt över 6000. I VE-tabellen ser man att fyllnadsgraden ökar upp till 6000 sen sjunker den snabbt. Testade att retardera kammen och höll koll på lambdan över 5000 rpm, backade kammen först ca 2 grader och märkte ingen egentlig skillnad på topp. Sen ca 4 grader och märkte då tydligt att den började gå fett = mindre luft in. Så backas vill den inte. Testade sen ca 2 grader advance och då går den som innan på topp, dock samma tendens att inte vilja dra mer än till 6000-6500 sen känns den bara plågad, men nu svarar den bättre i botten än innan.

Är fjädrarna för klena för denna kam? När jag testkör håller jag lite på bromsen för längre svep och efter 6000 får jag släppa bromsen för att den ska orka upp högre i varv...

/David

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: ons aug 31, 2016 11:33 pm
av
Motorn jag pratat om varvas mot 7500 med fr shoppens fjädrar utan problem dock aluretainers och lagt tid på och få alla ventilbrickor tunna (3,30-3,50mm)
Den ger 194hk och ger 180 vid 7300 så dit hänger allt med iaf toppen rätt lik eran i flöde och samma grenrör så ksk något med insug/spjällhus mm som spökar för er?
Annars kollat så tändningen verkligen stämmer b230ins remskiva brukar kunna röra sig i vulkningen så nollpunkten ej stämmer längre skulle det saknas 10 grader tändning så dör motorn helt nästan.

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: tor sep 01, 2016 7:25 am
av fugazi
Längder på insuget, David V jämfört med CÅ? (Ventil->tratt)

Re: FS 300-13 Kamaxel

Postat: tor sep 01, 2016 9:12 am
av Karl V
Är inte helt säker men tror vi byggde så att vi har ca 320 mm från ventil till tratt, vi skulle prova med förlängningsbitar upp till ca 370 mm men det har inte hunnits med.
Kanske är lite kort och blir avstämt vid för högt varvtal?