Slipstrokad vev 86 slag: vilka vevlager?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons okt 24, 2007 7:49 pm
Ort: Skellefteå

Slipstrokad vev 86 slag: vilka vevlager?

Inlägg av Jonset »

Jag har fått tag på en slipstrokad B23 vev som är omslipad för standard BMW-vevlager. Vevtappens storlek är 48mm. Kommer att använda B230:ins stakar. Någon som vet vilken BMW som har den storleken på vevtapp? Till vilken BMW ska jag köpa lager?


Jag har likadan axel som denna:

http://www.timosmotor.com/produkter/det ... -b230-86mm

/Mvh Jonas
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Slipstrokad vev 86 slag: vilka vevlager?

Inlägg av Pacman »

M30B35 eller S38B36. Samma mått men M5-motorn har andra lager ändå (dyrare iaf)
Vet ej om M10 och S14 har samma de med då de är likadana motorer fast fyror istället för sexor.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons okt 24, 2007 7:49 pm
Ort: Skellefteå

Re: Slipstrokad vev 86 slag: vilka vevlager?

Inlägg av Jonset »

ok, Är helt lost på BMW ... men M10 sitter den i BMW 2002?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Slipstrokad vev 86 slag: vilka vevlager?

Inlägg av Pacman »

Ok.
M10 är den gamla 8v-fyran i '02 och E21 ja.
S14 är samma motor fast 16v och satt i M3 E30.
M30 är stora 12v-sexan i massvis av modeller sedan 60-talet. Sista modellen satt i E32 och E34 och var en 3,4-liters fast kallas för 3,5-liters.
S38 är samma motor fast 24v sportmodell. Satt i M1, M5 och M6 på 80- och 90-talet (hette M88 först, finns som 3,4 3,6 och 3,8)
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar