bra setup till b230?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
munken940
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: tis jan 11, 2011 5:58 pm
Ort: Halmstad

bra setup till b230?

Inlägg av munken940 »

nur har jag börjat fixa till motorn
b230a block
531 topp portad insug och avgas uppfräst förbränningsrum och rundat runt ventilerna för att minska spikningar och öka flöde
steg 2 extraktor som mynnar ut i 2,5 tum och en övergång till 3,5 tums ljuddämpare
k kam 11,95 i lyft 268 dur
dubbla weber 40 med 37 halsringar
msd 6 al sändsystem med multispark och msd blaster 2 spole, Silicon avstörda tändkablar

detta blir en början på motorn blir större förgasare i framtiden och toppen skall göras om mer med större ventiler
hoppas på att den blir trivsam att köra med hoppas inte på några jätte effekter men kul att prova med såpas små förgasare
Senast redigerad av munken940 den sön jan 26, 2014 8:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
13,72s 402m
8,61s 201m
Badtastebob instagram
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: bra setup till b230?

Inlägg av wuffee »

weber 40 levererar ju inga jätte hästar....

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: bra setup till b230?

Inlägg av PFR »

Använd en bra portad 530 topp istället för en std 531 samt 45or det blir för smått med 40or. Timo har en kam som heter 12.2 den funkar fint till en billig peng.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
munken940
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: tis jan 11, 2011 5:58 pm
Ort: Halmstad

Re: bra setup till b230?

Inlägg av munken940 »

blir nog en steg 2 portad 531 nu och fs 122 kam från folkraceshop
13,72s 402m
8,61s 201m
Badtastebob instagram
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: bra setup till b230?

Inlägg av PFR »

Att köra en relativt stor topp till en mild kam är fel väg att gå om du vill ha en körbar bil. Kör en 46-38 530topp istället mycket roligare register.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
munken940
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: tis jan 11, 2011 5:58 pm
Ort: Halmstad

Re: bra setup till b230?

Inlägg av munken940 »

setupen blir

b230a
steg 2 531 topp
agap kam 300 dur 13.2 lyft 110 graders nockvinken
steg 1 extraktor
weber 40or
msd 6al och blaster 2 spole
13,72s 402m
8,61s 201m
Badtastebob instagram
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: bra setup till b230?

Inlägg av Karl V »

Du får nog tänka om angående förgasarna eller topp och kam.
Weber 45 med halsring på 40 mm räcker till ca 200 hk, weber 40 som har max 36 mm (?)är 20 % mindre så då borde de räck till ca 160 hk på en höft.

Det finns en tabell här som visar mycket varv en given halsring räcker till för en given motorstorlek:
http://www.misab.se/40dcoe.php

Med Weber 40 och 36 mm halsringar kan du varva 5500, inte riktigt rätt kombination med den kammen och den toppen. Du får kasst bottendrag pga kammen och de stora hålen i toppen och du kan inte varva mer än 5500 pga förgasarna.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: bra setup till b230?

Inlägg av Enok »

munken940 skrev:setupen blir

b230a
steg 2 531 topp
agap kam 300 dur 13.2 lyft 110 graders nockvinken
steg 1 extraktor
weber 40or
msd 6al och blaster 2 spole
Varför trimmar du motorn, och sedan stryper den?
Peter Olson
munken940
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: tis jan 11, 2011 5:58 pm
Ort: Halmstad

Re: bra setup till b230?

Inlägg av munken940 »

jag ska tvinga ur effekt ur motorn genom att optimera allt innan jag byter förgasare för jag vet att förgasarna räcker till mer om man gör rätt och går rätt väg
13,72s 402m
8,61s 201m
Badtastebob instagram
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: bra setup till b230?

Inlägg av Enok »

Vad menar du med att tvinga ut effekt? Man kan väl inte mer än sätta ihop motorn
riktigt o justera in den riktigt.
Peter Olson
munken940
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: tis jan 11, 2011 5:58 pm
Ort: Halmstad

Re: bra setup till b230?

Inlägg av munken940 »

men det roliga är att toppen bara är 40mm in i varje kanal men ska prova och se vad det ger ska prova först med en K kam och se
13,72s 402m
8,61s 201m
Badtastebob instagram
Eckan
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: lör feb 19, 2005 7:53 am
Ort: Köping

Re: bra setup till b230?

Inlägg av Eckan »

Och i förgasaren har du spridare, halsring och spjäll som bromsar flödet. Värt att tänka på, en weber 40 stryper väldigt mycket flöde. Konstigt nog flödar en dellorto 40 med lika stor halsring mycket bättre då det skiljer en del på utformningen på spridaren.

Skickat från min LT25i via Tapatalk
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland

Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.

Bygger:
Porsche 944 Turbo -88

Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: bra setup till b230?

Inlägg av Karl V »

Dessutom är halsringen i weber 40n max 36 mm i diameter och det ger att arean är 20 % mindre, plus flödesbortfall från spjällaxlar, spridare osv.
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: bra setup till b230?

Inlägg av T Landholm »

Går ju att ta upp halsringen mer men det kommer hursomhelst som grabbarna säger strypa motorn duktigt.. Men visst är det kul att se vad dom ger.. :)
Tommy Landholm
munken940
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: tis jan 11, 2011 5:58 pm
Ort: Halmstad

Re: bra setup till b230?

Inlägg av munken940 »

ja jag ska prova blir större förgasare senare med tiden men kom över dessa så blir dom till en början men blir nog att köra med k kam i första hand och en 531 topp
13,72s 402m
8,61s 201m
Badtastebob instagram
Skriv svar