V8 305 VEGA som är klen i botten!

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!

Inlägg av Jens Gustavsson »

va dessa frågor jag tänkte på.

skulle man sätta en sån motor i bänken ett par dagar så skulle den nog vakna ordäntligt på alla varv om det inte är nått jätte fel på den typ leekdown eller helt fel kompa, fel stäld kam, tänt punkt nollan och kurvan mm därför jag fråga dessa frågor så vi kan snacka vidare hur det skulle gå att förbättra motorn.

jag gillar kombinationen med kort slag men vill man inte varva och om man vill ha monster botten vrid så har man ju helt klart helt fel koncept med 3" slag.

men med rätt tuning och rätt kompa mm så ska den vrida 480nm i vrid vid ca 5000rpm sen ska den hålla ut och ge 400++hk vid 6500 ungefär.



mvh jens
Jens Gustavsson skrev:va det dig jag prata med i sundsvall i somras? bracket

kompa förhålande?

klämspalt?

vad säger kompa mätaren på fulgas och startmotor varv och leeak down mätaren?

hur ser lamda kurvan ut genom varven?

tändning 1000-2000-3000-4000-5000-6000-7000 utan vac klocka?

du skulle fått komma och dyna ett par dagar i sävar. då skulle det nog gå att få bra mycket mer drag i den.
mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!

Inlägg av Jens Gustavsson »

föresten grenröret vad är det för mått på dem? ytter dim och primeer längd och colektor dim och längd på dem med?

men i grund och botten det du ska jobba med mest (för ett bra svar krävs svar på frågorna över först men grovt sett) kam inställning, förtändning, och lamda du ska inte behöva byta så många grejor för att få det mycket bättre det är mer fin lir i tunigen.

har du broms diagramet med lamda och alla data så hjälper det nog mycket också.

mvh jens
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!

Inlägg av Baxman »

joker79 skrev: Så vilket insug och kam rekommenderar ni ? Air gap insuget såg fint ut.
Performer RPM innsugene passer best til 350 og større motorer fordi de har større kanaler enn det Performer innsugene har.
Til en 302 motor hvor man ønsker "klipp i botten" hadde jeg derfor valgt en av disse:
http://www.summitracing.com/int/search/ ... =Ascending

Når det gjelder kamaksling har du nå solid roller og tilhørende knallharde ventilfjærer.

Hvis budsjettet rekker til å fortsetter med rullekam så kan denne vurderes:
http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /chevrolet

Her en mulighet i hydraulisk flat tappet utgave.
http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /chevrolet
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!

Inlägg av Enok »

Min gamla 440 vaknade ordentligt på låga varv när jag ändrade tändkurvan så jag fick max (36 grader)
tändning vid 2500 v/m
Peter Olson
joker79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons jan 08, 2014 11:29 pm
Ort: Sundsvall

Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!

Inlägg av joker79 »

Jens Gustavsson skrev:föresten grenröret vad är det för mått på dem? ytter dim och primeer längd och colektor dim och längd på dem med?

men i grund och botten det du ska jobba med mest (för ett bra svar krävs svar på frågorna över först men grovt sett) kam inställning, förtändning, och lamda du ska inte behöva byta så många grejor för att få det mycket bättre det är mer fin lir i tunigen.

har du broms diagramet med lamda och alla data så hjälper det nog mycket också.

mvh jens
Allt går nog ta fram, grenrören vet jag är en kompromiss "pga" utrymme.

Återkommer.
Peter B
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!

Inlägg av PFR »

Tänk på att bilen är dyno körd på rullar och med fel turbin kan det uppstå olika problem som inverkar på effekten så som fel stall samt om den ger efter eller lådan slirar? Att bara utgå från det resultatet är således inte riktigt hela sanningen och 700 lådan är inte den enklaste att få till.
Lunatis kammar funkar fint men man måste se tilll att ha rätt runt om kring. Misstänker din förgasare inte lirar fult ut heller om jag inte miss minner mig helt så är den en vaccum sec port på den och öppnar den ens helt? Nog ska de koncepte funka du har om du justerar till en vettig tändkurva från låga rpm minst 22-25gr vid 1500rpm och upp samt så är nog kompet lite lågt så där påverkas den hårt åxå men den ska ändå leverera hyffsat med Hp. Som sakt allt handlar om hur mycket pengar du är villig att plöja ner och jobb.
Men att börja med att Dyno köra den ingen är inte rätt väg att gå så vid du inte ändra nått radikalt. Du borde kolla ventil spelet att den stämmer för om den är för tajt med den kammen påverkas den direkt mycket negativt. Testa ställ 0,5mm på insug 0.55 på avgas där kan du lura den "lite" på register om den är tex 0.40-0.40 nu.

Ändra tändkurvan och kolla till att Sec porten öppnar i förgasaren se till att den får soppa och till till lådan att den inte slirar samt hög stall speed minst 1000rpm då kommer den att vakna hyffsat direkt. Val 2 Byt insug till ett Perf airgap samt kollla till förgasaren samt höjt stall 500rpm och åtgärda tändkurvan kommer den att vakna till bättre under 3000rpm direkt samt kolla ventilspelet i båda alternativen.
När det gäller val av turbin och stall speed är det ett otroligt vanligt fel många gör har massor av samtal om detta från killar som trimma själv å bomma det.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
joker79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons jan 08, 2014 11:29 pm
Ort: Sundsvall

Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!

Inlägg av joker79 »

Sekundären öppnar, det är kollat.

Om vi ändrar stallspeed, påverkar inte det förbrukningen negativt?
Peter B
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!

Inlägg av PFR »

Skulle bilen användas till "pendling" eller dra rivare på stan?
Men den utväxlingen du har och 700 låda stämmer inte till det koncepte för med ökat stall så kan man få varmgång i lådan under landsvägs åkning vid låga rpm jag skulle åka 4.10 med dom grejerna då kan du ligga runt 90-100km vid typ 2700-2800 då låser en 3500rp stall turbin hjälpligt och går att åka. Det svårt äta kakan å ha kvar den samtidigt med lite volym.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
joker79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons jan 08, 2014 11:29 pm
Ort: Sundsvall

Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!

Inlägg av joker79 »

Bilen ska vara körbar?
Peter B
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!

Inlägg av hauge »

Om 700 låda funkar med den utväxlingen beror också på bakhjulens storlek.

Jag kör också fård 8.8" i min cheva o har satt in 3.08 därbak istället för 3.77 (3,73 ? kommer inte ihåg... det var olidligt på landsväg i alla falll), har rel. små bakdäck 225/50-15
med en OD på detta hade jag troligen tyckt att det var perfekt.

Med en sån motor (med relativt lågt moment) så ser jag inte varför du inte skulle kunna ha en turbin med lockup så du slipper slir på OD. jag vet iof inte hur det är med tillgången på lockupturbiner o lite mer stall.
En sak som kan förstöra det är gången på motorn på så låga varv. kan hjälpas en del med att byta till en spreadboreförgasare (som har mindre primärer och större sekundärer)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok känner mig lite frustrerad :lol: inga svar på mina frågor? jag vill så gärna hjälpa till men utan nått att gå på så blir det bara svammel som inte ger nått! :)

mvh jens
joker79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons jan 08, 2014 11:29 pm
Ort: Sundsvall

Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!

Inlägg av joker79 »

Hehe

Jens jag har inte all data tyvärr, förstår att du vill ha allt i detalj. Ska försöka se hur jag kan ta fram allt!
Peter B
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är av alla detaljer man får en helhet av hur motorn är byggd och då kan man dyno köra den i huvudet och känna effter vad som kan förbättras och vad som blir de största problemen.

de du inte kan svara på kan du bara skriva ej testat så kan vi fundera vidare om det kanske skulle va gjort.... i en logisk felsökning så borjar man med vissa grund paramerar som man sen ser åt vilket håll man ska gå vidare med saker.

jag tror inte du behöver bygga en helt ny motor för att bli hyffsat nöjd med den men vi måste gå på djupet i funderigarna för att komma nånstans.

motorn är bromsad berätta mer om det och vad ni loggade/testade och om du inte kan lägga upp bilden ta en kopia och skicka hit så lägger jag upp den.

mvh jens
Skriv svar