V8 305 VEGA som är klen i botten!
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Det är många olika bud här...
Vad säger ni andra om Baxman´s input?
Kanske ska sälja motorn till någon som vill pula på lite och köpa en "key ready", vill bara åka, rätt less på mecka om jag ska vara ärlig...350hk smallblock med bottenvrid anyone?
Vad säger ni andra om Baxman´s input?
Kanske ska sälja motorn till någon som vill pula på lite och köpa en "key ready", vill bara åka, rätt less på mecka om jag ska vara ärlig...350hk smallblock med bottenvrid anyone?
Peter B
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Det är många som vill hjälpa till men vi måste få mer info om motorn och vad du är beredd att göra med den. annars blir det bara en massa vilda spekulationenr
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Om vi säger motsvarande kostnad..insug/kam inkl byte och injustering 10-20.000kr max i kostnad för att få till ngt..oavsett vad det blir för modifikation
Peter B
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Det är dina slantar men en sak vet jag å det är att turbin är inte rätt till den kombinationen har åtgärda det många gånger på olika bilar och det är där man börjar om man är intresserad Pris/ Prestanda sen finns ju dom övriga apparna så som komp /insug etc etc men där måste du backa ganska mycket för att få den å vakna med de stallet den turbin har.
Allt är inte som man tror
Peter Forlund /PFracing
Peter Forlund /PFracing
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Fine priser på strokerkit. http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /chevrolet
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
inga svar på mina tidigare frågor? eller har du inga data?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Synd bara det inte passar till motorn i trådenBaxman skrev:Fine priser på strokerkit. http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /chevrolet
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Om man kollar vridet vid dom olika varvtalen så är det som max 330nm, den borde väl ha 400nm
åtminstone. Det känns som det fattas effekt över hela registret.
åtminstone. Det känns som det fattas effekt över hela registret.
Peter Olson
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Vel, hvis trådstarter har en så gammel motorblokk så burde han kansje vurder å bytte den ut den også?T-27 skrev:Synd bara det inte passar till motorn i trådenBaxman skrev:Fine priser på strokerkit. http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /chevrolet
Resten av delene han har er ikke godt tilpasset en 4,03 x 3" motor.
Jeg fastholder at hvis man fokuserer på sluttresultatet så VIL en ny 383 CID shortblock uansett svare seg i dette tilfellet også.
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Jamen nu vill han ha hjälp med denna motor och inte bygga en helt ny motor !
Och om man liks ska byta block varför ska man då bygga 383 ?
Ska man åka 3.75 i slag kan man bygga en 406a
Och om man liks ska byta block varför ska man då bygga 383 ?
Ska man åka 3.75 i slag kan man bygga en 406a
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Den er jeg med på, men jeg tenker slik:
Han har dyre gode deler som topper, innsug, forgasser og kam, men er ikke fornøyd med resultatet. Jeg mener at forklaringen er at disse delene er for "store" i forhold til 3,0" veiven. Med TH700 kasse og 3,23 diff. så vil han heller aldri kunne bli dette fordi motoren "alltid" går på lave turtall.
Jeg tror ikke at denne oppskriften blir billigere enn ett strokerkit, men det vil gi en mye dårligere resultat enn en 383 motor selv om det vil gi ett mye bedre resultat enn det han har nå.
Alternativet kan være å beholde motoren slik den er nå, men bytte til en 4,3:1 diff og en liten turbin, men dette gir ulemper som f.eks høyere bensinforbruk og høyere oljetemperatur i gearkassen. Jeg har selv kjørt med 4,11 diff. og liten turbin på en TH 350 kasse og bensinforbruket på vanlig kjøring på landeveien var vanvittig høyt.
Turte bare måle denne nøyaktig en gang. På de 11 milene fra Voss til Bergen gikk det 33 L. Fylte full tank på Voss og fylte opp til full tank igjen i Bergen, nøyaktig 11 mil.
Enig i at en 406 er enda bedre, men grunnen til at man bygger 383 er at det er både lett og billig å få tak i en 4" borr blokk fra 1968 - 1986 i forhold til å få tak i en bra 4,125" borr block som forøvrig har ulempen med unødvendig store "main bearings".
Han har dyre gode deler som topper, innsug, forgasser og kam, men er ikke fornøyd med resultatet. Jeg mener at forklaringen er at disse delene er for "store" i forhold til 3,0" veiven. Med TH700 kasse og 3,23 diff. så vil han heller aldri kunne bli dette fordi motoren "alltid" går på lave turtall.
En måte å bli fornøyd på er å bytte ut alle ovennevnte delene med f.eks Vortec topper, Vortec Performer eller Performer RPM innsug og en mildere kam.joker79 skrev: vi vill få fram vridet, kan gärna varva mindre bara det är mer smäll på lägre varv o stamp i botten.
Jeg tror ikke at denne oppskriften blir billigere enn ett strokerkit, men det vil gi en mye dårligere resultat enn en 383 motor selv om det vil gi ett mye bedre resultat enn det han har nå.
Alternativet kan være å beholde motoren slik den er nå, men bytte til en 4,3:1 diff og en liten turbin, men dette gir ulemper som f.eks høyere bensinforbruk og høyere oljetemperatur i gearkassen. Jeg har selv kjørt med 4,11 diff. og liten turbin på en TH 350 kasse og bensinforbruket på vanlig kjøring på landeveien var vanvittig høyt.
Turte bare måle denne nøyaktig en gang. På de 11 milene fra Voss til Bergen gikk det 33 L. Fylte full tank på Voss og fylte opp til full tank igjen i Bergen, nøyaktig 11 mil.
Enig i at en 406 er enda bedre, men grunnen til at man bygger 383 er at det er både lett og billig å få tak i en 4" borr blokk fra 1968 - 1986 i forhold til å få tak i en bra 4,125" borr block som forøvrig har ulempen med unødvendig store "main bearings".
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Bränsleförbrukningen är såklart viktig.
Vi söker en bra lösning på det här utgångsmaterialet...utan att stressa grejjerna till högre slitage...om vi väljer en kam med ett annat spann, säg 1500-5500 lr liknande, tror ni inte det kan räcka för att få mer kräm i botten?
Bygga ett nytt shortblock är uteslutet, det kommer inte ske.
Kan tänkas att sälja motorn komplett till ngn som vill pilla med den oxå, bud mottages isof.
Vi söker en bra lösning på det här utgångsmaterialet...utan att stressa grejjerna till högre slitage...om vi väljer en kam med ett annat spann, säg 1500-5500 lr liknande, tror ni inte det kan räcka för att få mer kräm i botten?
Bygga ett nytt shortblock är uteslutet, det kommer inte ske.
Kan tänkas att sälja motorn komplett till ngn som vill pilla med den oxå, bud mottages isof.
Peter B
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Jo, en mildere kamaksel hjelper mye, men ett single plane Team G innsug er ikke designet til en så mild kam og vil sabotere resultatet.
Det er viktig at kam og innsug samarbeider på en god måte så du bør definitivt bytte innsuget også hvis du først begynner å legge ut penger for å få bedre bunndrag.
Dette er helt typisk.
http://www.youtube.com/watch?v=i2DvnoHWagk
Det er viktig at kam og innsug samarbeider på en god måte så du bør definitivt bytte innsuget også hvis du først begynner å legge ut penger for å få bedre bunndrag.
Dette er helt typisk.
http://www.youtube.com/watch?v=i2DvnoHWagk
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Så vilket insug och kam rekommenderar ni ? Air gap insuget såg fint ut..
Det är ganska fina toppar och stora förbränningsrum redan, vad skulle ni gissa man kan göra med tändningen? 13 grader känns klent under 3000rpm men jag har faktist ingen koll.
Det är ganska fina toppar och stora förbränningsrum redan, vad skulle ni gissa man kan göra med tändningen? 13 grader känns klent under 3000rpm men jag har faktist ingen koll.
Peter B