V8 305 VEGA som är klen i botten!
V8 305 VEGA som är klen i botten!
Har här en Chevy VEGA med ett 327 block med 4" borr, borrad 0.60"
Dåligt klipp i botten, skulle vilja byta ut kammen så karaktären blir busigare, nu orkar den inte riva lös däcken ens
122whp vid 3000rpm och 200whp vid 4300rpm, max effekt 250whp 5200rpm - 6100rpm
Smidd 283 axel med std slip
H-stakar
KB icon kolvar med liten dome
Lunati 60132 kam
Crane popup rulllyftare
Brodix Ik200 toppar med crower rullvippor (70cc)
Weiand insug (Team G)
670 Street avenger förgasare som är ombestyckad
Tändning 13 grader vid tomgång och 29 vid 3 och uppåt
Preppad TH700, 2500 stall, 8.8" bakaxel med 3:23 utvxl
tips på vad som kan bytas i kamaxelväg etc?
/ Pete
Dåligt klipp i botten, skulle vilja byta ut kammen så karaktären blir busigare, nu orkar den inte riva lös däcken ens
122whp vid 3000rpm och 200whp vid 4300rpm, max effekt 250whp 5200rpm - 6100rpm
Smidd 283 axel med std slip
H-stakar
KB icon kolvar med liten dome
Lunati 60132 kam
Crane popup rulllyftare
Brodix Ik200 toppar med crower rullvippor (70cc)
Weiand insug (Team G)
670 Street avenger förgasare som är ombestyckad
Tändning 13 grader vid tomgång och 29 vid 3 och uppåt
Preppad TH700, 2500 stall, 8.8" bakaxel med 3:23 utvxl
tips på vad som kan bytas i kamaxelväg etc?
/ Pete
Peter B
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Skulle nog byta turbin först sen insuget till ett Performer Rpm airgap sen tycker jag det låte som lite låg tändning? vad har du för komp ? stall på 3500 då vaknar den ska du se. har du ställt kammen på rätt värden. Lunati har bra grejer
Allt är inte som man tror
Peter Forlund /PFracing
Peter Forlund /PFracing
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Hmmmm med en sån lätt bil borde gummit ryka på alla växlar!?!?!?
Tror att med en så vass(?) kam behöver du nog mycket mer förtändning på lågvarv (och troligen lite mer totalt) för att få "svar på gasen" så att säga.
Kanske 25 grader eller lite mer initialt?
Finns säkert nån som kan ge bättre svar än mig.
Tror att med en så vass(?) kam behöver du nog mycket mer förtändning på lågvarv (och troligen lite mer totalt) för att få "svar på gasen" så att säga.
Kanske 25 grader eller lite mer initialt?
Finns säkert nån som kan ge bättre svar än mig.
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Just komp av alla viktiga saker är okänt, bilen är köpt i fjol i detta utförande.PFR skrev:Skulle nog byta turbin först sen insuget till ett Performer Rpm airgap sen tycker jag det låte som lite låg tändning? vad har du för komp ? stall på 3500 då vaknar den ska du se. har du ställt kammen på rätt värden. Lunati har bra grejer
Det påstås att den här kammen är "död" under 4500rpm, någon som kan bekräfta eller dementera?
Turbinen byts inte den här säsongen, utav vi vill få fram vridet, kan gärna varva mindre bara det är mer smäll på lägre varv o stamp i botten.
Peter B
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
va det dig jag prata med i sundsvall i somras? bracket
kompa förhålande?
vad säger kompa mätaren på fulgas och startmotor varv och leeak down mätaren?
hur ser lamda kurvan ut genom varven?
du skulle fått komma och dyna ett par dagar i sävar. då skulle det nog gå att få bra mycket mer drag i den.
mvh jens
kompa förhålande?
vad säger kompa mätaren på fulgas och startmotor varv och leeak down mätaren?
hur ser lamda kurvan ut genom varven?
du skulle fått komma och dyna ett par dagar i sävar. då skulle det nog gå att få bra mycket mer drag i den.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Jeg mener at det du behøver her er å oppgradere fra 3,00" til er en 3,48 eller helst en 3,75" veiv.joker79 skrev:Har här en Chevy VEGA med ett 327 block med 4" borr, borrad 0.60"
Dåligt klipp i botten, skulle vilja byta ut kammen så karaktären blir busigare, nu orkar den inte riva lös däcken ens
122whp vid 3000rpm och 200whp vid 4300rpm, max effekt 250whp 5200rpm - 6100rpm
Smidd 283 axel med std slip
H-stakar
KB icon kolvar med liten dome
Lunati 60132 kam
Crane popup rulllyftare
Brodix Ik200 toppar med crower rullvippor (70cc)
Weiand insug (Team G)
670 Street avenger förgasare som är ombestyckad
Tändning 13 grader vid tomgång och 29 vid 3 och uppåt
Preppad TH700, 2500 stall, 8.8" bakaxel med 3:23 utvxl
tips på vad som kan bytas i kamaxelväg etc?
/ Pete
3:23 diff, 200 ccm topper, single plane innsugmanifold og 243/249 kam blir ikke bra.
En 3,00" veiv trenger 160 - 180 ccm topper, Edelbrock Performer eller Performer RPM innsug og 10 - 15 grader mildere kam for å " få klipp i botten."
Vi skal i dynapack i morgen med en Ford 4,030 x 3,25 motor med ett slikt oppsett så da får vi se.
EDIT.
Vi skulle i dynapack, men pga salt på på veiene ble det utsatt.
Når det er sagt så er det ingen problem å spinne blårøyk med denne bilen, selv med ET-street slicksdekk og slide-a-link. Diff. er 3,54:1
Senast redigerad av Baxman den fre jan 10, 2014 1:14 pm, redigerad totalt 3 gång.
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Vi kommer inte bygga om motorn utan vill försöka hitta en setup som funkar, möjligt bara att vi byter kam och insug!
Peter B
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
kammen är 243/249 vid o.050, 110 LSA
Insuget är motsv Ebrock victor j:r
Sen kör du med en nedstrokad 327" (4" i borr, 3" i slag)
Den motorn är för att varvas ordentligt !
Utan att ha simulerat så borde du ha, (gissar), minst 50 kusar till vid ett högre varvtal än du har nu.
-Körde en simulering med tfs 23 graders toppar (ung likadana), 10 i komp o du bör ha maxeffekt vid runt 7k rpm och betydligt högre effekt även på en rullande landsväg.
Till o börja med så tror jag du har något för låg tändning
Sen är verkar det va nått som är fel i andningsvägarna som t.ex täppt luftfilter, gjutjärnsgrenrör.
Ser nu att du har vakumsekundärer på gasare.
-MIN NUMMER ETT GISSNING är att sekundärerna inte öppnar på förgasaren.
Med en så pass kortslagig motor är det svårt att både ha toppeffekt och ha bottendrag
Insuget är motsv Ebrock victor j:r
Sen kör du med en nedstrokad 327" (4" i borr, 3" i slag)
Den motorn är för att varvas ordentligt !
Utan att ha simulerat så borde du ha, (gissar), minst 50 kusar till vid ett högre varvtal än du har nu.
-Körde en simulering med tfs 23 graders toppar (ung likadana), 10 i komp o du bör ha maxeffekt vid runt 7k rpm och betydligt högre effekt även på en rullande landsväg.
Till o börja med så tror jag du har något för låg tändning
Sen är verkar det va nått som är fel i andningsvägarna som t.ex täppt luftfilter, gjutjärnsgrenrör.
Ser nu att du har vakumsekundärer på gasare.
-MIN NUMMER ETT GISSNING är att sekundärerna inte öppnar på förgasaren.
Med en så pass kortslagig motor är det svårt att både ha toppeffekt och ha bottendrag
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
ok jag snackade med en v8 kille med en vega från sundsvalls trakten där på sista tävligen.
vist det är en liten v8 men det är inte så vass kam ändå och det är ju dubbla 2.5L 4 cyl motorer
ska titta och fundera mer på detta lite mer sen i kväll om du svarar på frågorna tidigare om kompa, lamda mm
mvh jens
vist det är en liten v8 men det är inte så vass kam ändå och det är ju dubbla 2.5L 4 cyl motorer
ska titta och fundera mer på detta lite mer sen i kväll om du svarar på frågorna tidigare om kompa, lamda mm
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
jo, läsbart
alldeles för lite effekt med den "bestyckningen"
edit: utan att veta vad det är för kolvar...antagande att de ligger i deckhöjd i ÖD och är plana ger ca 8,9:1
nu har de en liten dome så stiger cr, men vi vet fortfarande inte om de ligger i deckhöjd
alldeles för lite effekt med den "bestyckningen"
edit: utan att veta vad det är för kolvar...antagande att de ligger i deckhöjd i ÖD och är plana ger ca 8,9:1
nu har de en liten dome så stiger cr, men vi vet fortfarande inte om de ligger i deckhöjd
Senast redigerad av hauge den tor jan 09, 2014 11:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Som tidigare nämnts så anar man att kompressionen borde bli för låg med kort slag och stora förbränningsrum.
Förslaget ovan med en 3,75 tums vev borde vara ett av de bästa uppgraderingarna, kompet ökar och volymen ökar så det passar bättre mot topparna, kammen, turbinen och utväxlingen.
Förslaget ovan med en 3,75 tums vev borde vara ett av de bästa uppgraderingarna, kompet ökar och volymen ökar så det passar bättre mot topparna, kammen, turbinen och utväxlingen.
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Det billigaste och det som väcker den snabbast är turbin byte men utväxlingen är åxå ett problem skulle haft 4.10. Kammen du har är inga problem att köra med om man har rätt runt om kring. Kompet är en bov i dramat säkert åxå men Turbin tillåter motorn komma över tröskeln så den är väldigt viktig.
Allt är inte som man tror
Peter Forlund /PFracing
Peter Forlund /PFracing
Re: V8 305 VEGA som är klen i botten!
Ok, som du vil, men jeg synes man kan sammenligne denne motoren din med en B21 motor med B17 veiv med 72 mm slaglengde. Så setter man på en 531 topp med en hissig kam, 2 x 2" SU forgassere og følger opp med en automatkasse.joker79 skrev:Vi kommer inte bygga om motorn utan vill försöka hitta en setup som funkar, möjligt bara att vi byter kam och insug!
Uansett hva man gjør og hvordan man forsøker å kompensere med turbin og kam så blir bare ikke resultatet bra.
Oppgradering til marineveiv gir garantert suksess, ikke sant?