Luftburk/filter

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Luftburk/filter

Inlägg av SevenEight »

Är på jakt efter en luftburk.

ACM har, både kolfiber och glasfiber - glasfiber 2500kr typ. Tyvärr lite "örnig" i designen tycker jag, speciellt eftersom det verkar som att den har bubbla utlopp och att man åker på att kapa bort/fixa till det ena själv. Ska ringa dem och kolla.

Järbo Alltech - glasfiber, finns på en bild i en tråd här på Sävar som jag inte hittar just precis nu. Tyvärr svarar de inte i telefon så jag har varken uppgift på pris eller tillgång. Ska fortsätta ringa.

Pipercross har också en burk som man sätter i en vanlig baseplate bara - men, fästena till mitt ITG-filter sticker upp och tar i huven (Porsche 944) så jag måste ha nåt som är mer låg-profil än så.

Köhler har ju också... Och det är väl en sån jag vill ha MEN inte för det priset och inte kolfiber eftersom jag VET att jag kommer behöva modda för att få dit.

Bild

Bild
Nån som vet av andra tillverkare? Köhler-style men prisvärd.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Luftburk/filter

Inlägg av Jens Gustavsson »

detta kommer nog bli mer och mer vanligt att använda då DB kraven sänks hela tiden i alla tävlings klasser.
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Luftburk/filter

Inlägg av SevenEight »

Jag är redan drabbad... Trots bronto-ljuddämpare ligger jag över 95db passering. Låg en bit över 110 med gamla avgassystemet, gula lampan blinkade hela tiden. Har sedan bara kört 2 rejs utan klagomål och tyckte att då var väl det klart - tyckte dock att det var lite konstigt att jag fick kommentarer typ "ja det är du som har den där svarta bilen som låter så innihelvete" - visade sig att det var bullerdagar de rejsen... Så - jag måste fixa till det här nu!
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Luftburk/filter

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har bromsat nån RC 2.4 motor med liknade burk och det va som dag och natt på ljudet här innte i dyno rummet. som sagt många kommer behöva sånna hära i år med de nya hårdare kraven.

har funderat på att ta fram en egen i glasfiber till 240 om det finns intresse? jag har ju möjlighet att få till dem så de flödar bra i flödesbänken i alla cylindrar och sen se till att man inte tappar nån effekt i motor bänken. man kan nog käna några hk tillocksmed om man kan se till att få lite ren och kallare luft från fronten på nått sätt med ett turbo filter? ideer om vart man plaserar insläppet i front eller så i en RC bil?

mvh jens
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Luftburk/filter

Inlägg av ingesjo »

Piper cross har ju liknande burk som passar direkt på deras "Bas" platta
Den burken skulle man ju kunna titta på ,,, dock ganska dyr den oxå > 1500:- sedan tillkommer basplattan..
Jag är intresserad om den inte var så dyr... obs jag har ingen basplatta ännu.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Luftburk/filter

Inlägg av Jens Gustavsson »

under 2500 kr så är det nog ingen vinst att göra sånna om man inte tänkt jobba gratis :)
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Luftburk/filter

Inlägg av ingesjo »

Tja då är det väl någon stackars Kines som jobbar gratis för Piper Cross då kan jag tänka :hihi:
Nu får jag medge att jag inte hittar kåpan för 1500:- längre utan nu e det £225.. med intagsslang , dock får basplattan köpas till oxå..
Så dina 2500:- ligger nog rätt Jens..
Och den kåpan jag hittar på Piper Cross ser inte lika ut som den jag sett innan..
Kan vara att jag råkade hitta en kopia på E-bay innan för ett tag sedan...
För den jag har sett är med kolfiber mönster liknande den som SevenEight visade, men alltså inte exakt samma utan som skall passa på PX600 plattan..
Troligen ,, ganska säker på att det inte var "äkta" kolfiber utan det var nog helt klart fejk,,, :doh:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Luftburk/filter

Inlägg av Jens Gustavsson »

tror inte piper kåpan är tillräckligt stor heller? man rymmer i bästa fall kortaste möjliga tratt utan att det flödar sämre??

mvh jens
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Luftburk/filter

Inlägg av ingesjo »

Vad jag förstår så ska den kåpan jag såg klara 45mm lång tratt, dock inte sagt vad den flödar då. Det kan vara kasst föde då.. Hmm Jens du säljer väl PiperCross Kan du PMa mig vad det kostar med oborrad bas platta och filter för dubbla DCOE 40 ink frakt lååångt söder över i Sv. Förskott går bra

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Luftburk/filter

Inlägg av SevenEight »

För mig och min bil går basplatte grejjer bort då oronen tar i huven. Måste ha low-profile! Pipercross burken känns trång men å andra sidan så finns den. Vill dock ha mer volym, måste nog bygga egen... Är dock inte sugen på det...
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: Luftburk/filter

Inlägg av m00jons »

Hej,

Fick du inte tag på Micke på Järbo Alltech?
Jag skickar honom ett sms och kollar var man köper den luftboxen jag har, eller om han ev har nån hemma.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: Luftburk/filter

Inlägg av m00jons »

Hej igen,

Jag har pratat med Micke och han har en box hemma. Skickar ett PM tilll dig med hans nummer så får du ringa honom.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
jonny h
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån apr 04, 2011 12:46 pm
Ort: Älvsbyn

Re: Luftburk/filter

Inlägg av jonny h »

Jag ska åxå skaffa nå liknande till min rc-bil det blir mycket insugsljud speciellt då man har många ventiler :wink: .
Micke får du upp en bild på hur din ser ut?.Eller finns det bild nån annanstans att se hur den ser ut?.

/Jonny
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: Luftburk/filter

Inlägg av m00jons »

Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Luftburk/filter

Inlägg av Matti johansson »

Det där är väl Morgan Lejtorp Racings luftbox.
Han hittar du på hitta.se o han har på lager!

// matti
Skriv svar