Bestyckning weber 45or och e85

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Bestyckning weber 45or och e85

Inlägg av David_B »

Skulle va tacksam om nån ville hjälpa en nybörjare med bestyckningen till mitt volvo projekt..

Motor B230
lätt portad 531/gjutskägget bortfilad..
gissningsvis 14:1 kompressionsförhållande (Toppen är inte planad än, vad är lämpligt?)
k-kam (Kommer garanterat att bytas mot värre sen)

Vad som sitter i förgasarna nu.. (av dom jag hade anteckningar på iallafall)
spridare: 4,5
halsringar: 38
emulsionsrör: f7
huvudmunstycke: 165
luftmunstycke: 180
lågfart: 55f8

Eftersom jag inte har byggt färdigt toppen än, så vet jag inte om den kommer gå fett eller snålt tillsammans med e85.. Vad jag däremot vet är att den går aningens fett med en orginaltopp och nån meskam (troligtvis m eller t)
Nån som kan/vill ge en grundbestyckning som man kan utgå ifrån?

Inte nog med att jag är nybörjare på weber, jag är novis på e85 också :whistle:
David B
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bestyckning weber 45or och e85

Inlägg av Jens Gustavsson »

du måste köpa en bredbands lamda om du ska kunna få ordning på detta.

du ska börja med ca 220 huvudmunstycke

sen 65F8 lågfart

gärna 250 i nål ventiler och lite extra bränsle tryck. och flotör nivån lite åt det högre hållet.

sen börja med 12:1 i kompa sen då lamdan ser bra ut i bestyckningen kan du höja mot 14 om det går att få utan att du planar sönder toppens däck plan. 3.5mm eller absolut max 4mm är nog nån siffra att gå på men mäta själv och fundera jag säger inte att det går att åka så i alla motorer med de trycken??

sen min erfarenhet är att e85 sug motorer behöver lite mindre tändning än normalt backa 2-3 grader från vad som fungerat tidigare? max 32 grader tills lamdan visar bra siffror.

mvh jens
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Bestyckning weber 45or och e85

Inlägg av David_B »

Men då har vi en grund o gå på iallafall :)
Men varför så lågt kompa? När man läser på etanol forumet, så verkar det som att folk planar nästan 5mm och en bra bit över 14 kompförhållande..!

Blocket är moddat en aning.. Planade kolvar och 0,4mm uppstick. Räknade fram att jag behöver plana nästan exakt 3,5mm för att nå 14:1
Stora bekymret är att jag inte får tag på grabben som skulle plana åt mig! Får hoppas på att Göran (GMT) kan ge mig ett bra pris..

Hittade nån annan tråd där det rekomenderades 300 i nålventiler och f6 serien på lågfarten.. Kan ju lägga sig mittemllan så kanske det blir bra :)
f7 e varkar dock som ganska vettigt när man läser lite?
David B
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bestyckning weber 45or och e85

Inlägg av Jens Gustavsson »

12:1 låg kompa?

jo det beror på att det kommer ta en stund att hitta rätt i bestyckningen så bättre att plana toppen vidare då du har fått till en bra grund bestyckning som ger soppa på alla varv och även på 3-4 växel i 5-6 sekunder WOT. du kan ju köra 14:1 direkt och extra låg tändning (typ 28-30 grader på varv) men det vore ju tråkigt om den gick sönder innan du fått till bestyckningen bara :(

mvh jens
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Bestyckning weber 45or och e85

Inlägg av David_B »

Vore inte första gången denna motorn rasar... (och mer tänker jag inte nämna om det!)
Man får ta det lungt till en början helt enkelt.. Behöver ju inte stampa gasen i botten med en gång.
Ska se om jag kan ragga tag i en bb när det blir dags för bestyckning!

Göran har nyss gett mig ettt toppenbra pris på planing.. Ska höra lite med honom om bestyckning när jag ändå svänger förbi!
Han kan säkert ge en rekomendation på både det ena o det andra..

EDIT: 3mm planing och lite slipning i förbränningsrummet för att öppna upp för ventilerna, borde ge ca 13:1 vilket kanske är mer safe??
Eftersom jag inte slipat nåt i toppen får jag gissa lite på siffrorna..men för 13:1 ska jag ha 43cc stora förbränningsrum iallafall! Orginal 54cc ger 10,8:1 vilket är "aningens" lågt för en trimmad sugmotor på e85 :doh:
Senast redigerad av David_B den tis jan 28, 2014 12:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
David B
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bestyckning weber 45or och e85

Inlägg av Jens Gustavsson »

göran är väldigt duktig på weber :thumbright: men det är lite extra svårt med grund bestyckningar för e85. om du inte trampar gasen i botten så kommer du inte kunna avläsa hur förgasaren fungerar heller :)

håll oss uppdaterad hur det går för dig.

mvh jens
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Bestyckning weber 45or och e85

Inlägg av David_B »

Funderar i slutet på om denna kammen kunde va nåt? "AGAP G-265-13.0 "
Eller ska man gå på nåt snällare? 45or hänger ju inte med så långt upp i effekt ändå! Gissar och hoppas på ca 180hk i slutänden, med varvstopp omkring 8000

Ventilfjädrar ska ju naturligtvis bytas (finns hemma sen innan) DEt jag oroar mig lite för, är att dom antagligen är lite hårda.. Vet Sölve Ståhl tittade lite snett på mig när jag sa dom gav ca 50-55kg mot sätet ;)
Han tyckte dom var lite hårda..!
Har några olika fjädrar att välja på, men med orginalventiler (utan att fräsa fjäderbrunnen) blir det problem att få ner trycket till mer acceptabla ca 40kg mot sätet..

Usch, svårt det här.. (som snål smålänning som inte vill lägga ut pengar heller)

Edit: Fått godkänt av Rejne på agap, den kammen trodde han blir utmärkt... Och rimlig effekt siffra också tydligen!
David B
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bestyckning weber 45or och e85

Inlägg av Jens Gustavsson »

med rätt kompa och grejor runtomkring så kan man ha ganska vass kam på B20 med 45or om man inte är jätte brydd av vridet under 4200rpm. jag tror kam valet du fått av agap är bra för ett bra och tidigt register :thumbright: för toppeffekt så kan man åka vassare. jag och lars har kört en 284 eller vad den hette med 45:or med väldigt bra effekt men den kom lite senare men drog fint på varv.

mvh jens
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Bestyckning weber 45or och e85

Inlägg av David_B »

Rejne trodde på mellan 13-13,5 i kompa...! Så det kör vi på.
Detta blir ju en kul gatmotor som man ska kunna ta ut på nån rallysträcka i skogen, kanske nån runda på isen också ;)

Synd bara att det tenderar va så dǻligt med is härnere i småland...
David B
Skriv svar