trimmad b20 problem

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
300Destroyer
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: tor jan 31, 2008 12:43 pm
Ort: Bjurholm

Re: trimmad b20 problem

Inlägg av 300Destroyer »

Så ja, nu beter den sig likadant igen. Ute och körde en stund och plötsligt började den göra likadant igen. Går det att knåpa ihop nå bättre tändsystem av typ brytarlöst från 240/740 osv? Mvh
Mattias Folkesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: trimmad b20 problem

Inlägg av Jens Gustavsson »

köp en ny bosch sen se till att nocken inte är sliten och polera den med autosol. ha alldrig på tändningen mer än 10 sek om du inte startar motorn.

läs på i en volvo rep bok hur man servar tändsystemet. bra info om sånt hittar man sällan på internett det är old skool kunskap :hihi:
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: trimmad b20 problem

Inlägg av effe »

Blir brytarna brända använd förkopplingsmotstånd

vad använder du för stift
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: trimmad b20 problem

Inlägg av Steve »

Blir brytarna brända kan väl kondensatorn va paj
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
RICKARD B
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons aug 10, 2011 10:26 pm
Ort: vimmerby

Re: trimmad b20 problem

Inlägg av RICKARD B »

Skönt att du fick igång motorn :P angående brytarlöst så ska det gå att använda från någon Saab 9000 modell om man svarvar fördelar foten . Tror det finns en tråd på amazon forumet om det. Mvh Rickard
old volvo`s never dies they only goes faster

RICKE88_@hotmail.com
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: trimmad b20 problem

Inlägg av Stefan P »

Varför inte köpa en Ignitor o montera istället för brytarna o kondensatorn ?..det är värt dom slantarna helt klart..

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
300Destroyer
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: tor jan 31, 2008 12:43 pm
Ort: Bjurholm

Re: trimmad b20 problem

Inlägg av 300Destroyer »

köpte ny kondensator och brytare idag, ställde brytar avstånd och den gick skit snyggt i typ 300meter sen small den och dog. kollade brytarna och dom va bränd och öppnade inte. så känns som de ger för mkt ström från tändspolen. så ska köpa ny tändspole och testa! har ett ignitor som sitter i en b23 fördelare, går det att flytta över tro? Mvh
Mattias Folkesson
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: trimmad b20 problem

Inlägg av Stefan P »

tror tyvärr inte att en ignitor som sitter i en B23 fördelare passar i en B20 fördelare ?..men det går väl att testa om inte annat ?..eller låna en B20 fördelare med en ignitor monterad i redan av någon så ser man ju om det funkar eller inte iaf ?
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: trimmad b20 problem

Inlägg av Jens Gustavsson »

mät opp OHM i tänd spolen det kan va från en brytar lös bil? inte under 5-8 ohm
300Destroyer
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: tor jan 31, 2008 12:43 pm
Ort: Bjurholm

Re: trimmad b20 problem

Inlägg av 300Destroyer »

Mm ska se om det passar, låna en b20 fördelare med ignitor här ute i skogen är nog som att hitta en nål i höstack.
ska mäta upp tändspolen, kan mkt möjlig vara som du säger jens. Återkommer! Mvh
Mattias Folkesson
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: trimmad b20 problem

Inlägg av effe »

Sätt ditt ett förkopplingsmotstånd
har haft likt problem med camarons dubbelbrytare
garagekompisens mustang vi körde med samma sorts spole accel supercoil
likaså min 142 brände ett lumenition system
med bosch röda spole
allt pga fel volttal till spolen vid körning

blev så varmt att plasten mot fördelarnocken smälte
300Destroyer
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: tor jan 31, 2008 12:43 pm
Ort: Bjurholm

Re: trimmad b20 problem

Inlägg av 300Destroyer »

Har ohm mätat och den visade 10.77! Hur kopplas ett förkopplingsmotstånd in?
Mattias Folkesson
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: trimmad b20 problem

Inlägg av effe »

skicka ett sms 0702201555 så skickar jag bild ps jag hadde till och med dubbla motstånd på camaron
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: trimmad b20 problem

Inlägg av Jens Gustavsson »

med 10 ohm så behövs inget motstånd ta en bild på brytaren så vi får se hur den ser ut? hadde du tändningen på länge utan att starta? ta 600 våt slip och putsa av kontakt ytorna sen brakclena du den och blåser bort all smuts sen ställ in avståndet igen. köpte de en Bosch som jag sa eller en billig no name? :)
Pielstick
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons jan 27, 2010 7:29 am
Ort: Lund

Re: Sv: trimmad b20 problem

Inlägg av Pielstick »

Jag har varit med om en tändspole som gjorde att brytar avståndet minskade extremt fort genom att backelit klacken smälte. Från ok spel till inget på 1 minut ungefär.
Bytte kondensator och brytare utan framgång men byte av spole hjälpte.
Tomas Asp
Skriv svar