B20 Folkrace 2.2

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Jarle Sandsdalen
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 13, 2013 9:12 pm

B20 Folkrace 2.2

Inlägg av Jarle Sandsdalen »

Hej! Kjører folkrace med en Volvo 144 med B20. Den har STD borr, E-topp som er lett planet och portet, R-kam och 1 dobbel Weber 45. Tenker (gissar) en 140hk.

Men er ute etter mer effekt og moment, så har nå sendt en B20 på borring til 93mm, kjøpt 93mm KS stempel (kolvar) med 24mm bolt. Har M-råder.

Så bunndelen er ferdig, 93mm, M-råder, 8Bolta veiv.

Vil ha bra moment fra starten av registeret, hvilken billig kam er og anbefale? K,D,F,H3, R, folkraceshop kammer? Bygge om vippearmsbrygge for og få mere løft på ventilen?
Lurar og på hvilke forgassar som burde brukes, holder 1 weber 48? eller 2 SU? Dyrt med 2 doble webere og innsug..
Og hvor mye må toppen fløde for å nå rundt 150-160hk med bra vrid? Tips på porting, ventilstørrelse, forbrenningsrom etc

Takker for svar! :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 Folkrace 2.2

Inlägg av Erland Cox »

Jag putsade till en tidig 42-35 B20 topp och fick över 155cfm in och 130 cfm ut vid 12mm.
Jag la mest jobb på förbränningsrummet och avgas, på insug putade jag bara övergångarna
mellan gjutet och fräst och gjorde nya säten.
För att få bra effekt krävs dubbla Weber, en sån här topp räcker nog till 160 hästar med R kam och Weber.
Dubbla SU blir svåra att ställa in till vass kam.

Erland
Skriv svar