Räcker 405 topp till strokad & borrad B23?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons okt 24, 2007 7:49 pm
Ort: Skellefteå

Räcker 405 topp till strokad & borrad B23?

Inlägg av Jonset »

Hej,
Tänkte få lite åsikter om mitt koncept funkar eller om jag måste slanta upp och kosta på en bättre topp?
Bilen är en Volvo 142:a som ska gå på gatan samt köras på isbana och konbana/ trackday.
Prioriterar hållbarhet då denna bil helst bara ska fungera (har nog med skruvning i rallybilen)
Frågan är om en standard 405 topp stryper för mkt på min nya (ej ihopsatta) gatmotor?

Fakta om motorn:

Sugmotor (förståss)

Topp:

gjutnig 405
Planad 2,3mm
Inslipade ventiler med "indianpinne"
Polerade kanaler och förbränningsrum
FS 296 (Månen 7) kamaxel från Folkraceshop
Justerat ventilspel
Spridarhål pluggade med pluggar från KG-trimning
Hårdare ventilfjädrar från Folkraceshop
Ställbart kamdrev

Botten:

B23A block
Slipstrokad vev 86 slag (BMW vevlager)
SPM Smidda kolvar, borr 97mm, komphöjd 36,7
SPM stakar 152mm
Skelettsvänghjul

2xWeber 48 dcoe

Extraktorgrenrör KL-racing

MSD6AL, ignitor och moddad fördelare
Varvstopp 7500rpm

/Tacksam för alla åsikter. Mvh Jonas
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Räcker 405 topp till strokad & borrad B23?

Inlägg av T Landholm »

Jag skulle satsa på att få toppen ordentligt portad istället!

Känns lite konstigt med en sådan påkostad och fin bottendel och sen bara en tillsnyggad topp till det..
Tommy Landholm
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Räcker 405 topp till strokad & borrad B23?

Inlägg av mekomaskin »

Jag säger samma sak. Lägg mera pengar på topp och kam och spara in på bottendelen.
Det är ingen mening att bygga större motorvolym om det är toppen som är flaskhalsen.
Toppen stryper när den bottnar, och den bryr sig inte om det är en liten motor som tokvarvar eller en stor på lägre varv.
Du får aldrig ut mer effekt än vad som finns i luft/soppa-blandningen du får in i motorn.
Micke
Skriv svar