Volvo 16V topp modifieringar

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
weboopel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Ort: Kumla

Volvo 16V topp modifieringar

Inlägg av weboopel »

Är ny här på forumet. Har ett motorbygge på gång och har sökt flitigt på nätet för att få ihop ett recept och hela tiden landat här :wink:
Har en B234F stående och hade planer på att bygga en rolig lekmotor av den men efter lite forskande så insåg jag att det är svårt att få fart på en sån med original sprutet. Dessutom begränsningar med bakmonterad fördelare och boxar om man vill flytta motorn mellan olika bilar.

Eftersom jag har Weber 45:or på hyllan och ett par insug hittades på blocket så tog planen fart.

Det blir B230 block med en elektronisk blockmonterad fördelare från 240. 16V toppen med ett par omslipade kammar på ungefär 300 grader och 11,5mm lyft. Planad så att det skall funka med kammarna. Kostar nog på med stumma ventiltryckare "färdiga" av den högre modellen. Portar lite och stämmer av med weber insugen. Standard B230 89- underdel med frästa ventiluttag det som behövs, antagligen B234 kolvarna. Kamdrivning enligt råd härifrån :thumbright:
Som ni förstår blir det ingen påkostad motor.

Det jag behöver råd om ventilstyrningarna som sticker ner i nära nog halva kanalerna. Vill ha bort dem för flödets skull, i alla fall på insugs sidan. De ser väldigt störande ut i de små 16V kanalerna.

Kan man ta bort det som sticker ner i kanalen eller blir styrningen för kort då?

Har läst mig till att avgas sidan på toppen flödar väldigt mycket i redan standard skick. Avgasventilerna är rätt stora i förhållande till insug. 31,5mm på avgas och 34,5mm på insug.
Kan det vara en bra ide att gå upp till 36mm på insugsventilerna?
Tror dessutom att det skulle göra det lättare få en bra kanal ner mot ventilen. Tycker att det ser illa ut original. I så fall går det att använda befintliga ventilsätes ringarna genom att fräsa upp både hålet och för nya ventilen?
Roger
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Volvo 16V topp modifieringar

Inlägg av StefanM »

generellt sett så kan man nog säga att alla 16v toppar kräver sin man om man ska modifiera. De är ganska så skapliga från början och börjar man karva på fel ställe är ju risken stor att det bara blir sämre. Styrningarna är väl inte jättelånga original ens så de skulle jag nog undvika att kapa.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 16V topp modifieringar

Inlägg av NikkO »

Plasta igen den fula gropen i ytterradien mellan säte o styrning på insug... Standardventiler räcker gott till weber 45orna. Styrningen kan du slipa bort på insug och avgas, det håller bra ändå.

insugskanalen måste portas som mest från packningsytan ner till delningen, kanalen är sjukt liten alldeles i början. Mät och kolla hur kanalen ser ut så förstår du vad jag menar.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 16V topp modifieringar

Inlägg av Jens Gustavsson »

med weber 45:or och budjet trim så behöver man nog knappt porta alls men att få till kam sidan är viktig, stummade tryckare med rätt ventilspel och fjädrar som inte bottnar och som ger vettiga tryck är mycket viktigt om det ska fungera. överdriv inte durationen lätt att döda hela botten med vassa kamaxlar på en 16v.

ett bra grenrör är viktigt också 4-2-1 modell med grot sett 44-51-2.5" med ca 80cm total längd kan va en början.

du kan nog fuska till en stom tändning på nå sätt
weboopel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Ort: Kumla

Re: Volvo 16V topp modifieringar

Inlägg av weboopel »

Extraktor rör skall det bli på motorn och efter det blir det nog 2,5" med dubbla dämpare. Skall även köpa enkelfjädrar med mer tryck.
NikkO vet precis vad jag precis vad jag menade med att kanalerna ser illa mot ventilerna fast han lyckades uttrycka sig begripligt dessutom. Plasta får det bli då. Är det JB-Weld man skall använda eller finns det något bättre?
Angående ventilstyrningarna så var det lite olika meningar så gärna fler synpunkter på det.

Nu har jag fått uppfattningen Weber 45orna verkar tyckas lite fjuttiga i sammanhanget men jag kan om det behövs låna 48orna från gammel opeln jag har står.
Roger
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Volvo 16V topp modifieringar

Inlägg av loop »

NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 16V topp modifieringar

Inlägg av NikkO »

/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo 16V topp modifieringar

Inlägg av Erland Cox »

Den ser fin ut den toppen fast den hade nog velat ha 55:or om den skulle ha förgasare.

Erland
weboopel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Ort: Kumla

Re: Volvo 16V topp modifieringar

Inlägg av weboopel »

Hmm... lite annan nivå på ditt motorbygge Niklas än jag har tänkt mig :shock: Ser riktigt fräscht ut. Vad har du för motorvolym till den toppen? 39mm insugsventiler men har du original storlek på avgas fortfarande? 14:1 i kompförhållande, jag antar att du kör du på etanol då?

Lusten väcks att att vidareutveckla planerna lite för mitt bygge lite :hihi: Gammelopeln kanske klarar sig sig utan weber 48:orna ett tag och då kanske det lönar sig att gå upp till 36mm på insugsventilerna.
Men det skall fortfarande bli ett budget bygge och då får jag klara mig med en standard bottendel med frästa kolvar. Kammarna får det bli omslipade och då tror jag att det är svårt att få mer än 12mm i lyft med en vettig profil på 16V. Ventilfjädrar med mer tryck och solida tryckare av eftermarknads typ kommer behövas och då är det ingen större investering med några insugsventiler. Sen är jag medveten om att utan ett bra ventilsätes jobb kommer jag förlora mycket flöde.
Är jag helt fel i mina planer så rätta mig gärna.
Roger
Skriv svar