Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360.

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av Erland Cox »

Du skulle provat med annan tändning.
Det ser ut som om det sotat i insug eller är det min fantastiska avfettning som färgat kanalen?

Erland
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av sabelström »

Bilderna på din topp är tagna innan uppstart, så det är nog din avfettning.

Prövade med B230A tändningen tillsammans med fördelare utan och med vakuum klocka. Lite osäker på om det var vikter i dom eller ej.

Men hur jag än gjorde gick den inte. Men får fixa en att bygga om så den går mellan 20-36 grader tills jag byter kam igen och insug.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av David V »

Motorstyrsystemet har trigger på svänghjulet på den där va? Då styr den både sprut och tändning och det är som du sagt omöjligt att påverka tändkurvan på ett bra sätt.

Om fördelaren har mekanisk justering av tändkurvan eller inte så kan du lätt avgöra det genom att lyfta på fördelarlocket och vrida rotorn. Fjädrar den åt ena hållet så har du mekanik i den. Är den stum då är det ingen reglering alls i den.

Hur har du gjort när du har kopplat in B230a-fördelaren?
Givaren på svänghjulet måste vara kvar för sprutets skull men du vill att hallgivaren i fördelaren ska styra tändningen. Bilens originaltändsystem måste helt kopplas bort från spolen och B230a-fördelarens hallgivare och styrenhet måste ta över kontrollen av den.
Nyfiken på hur du har gjort!

/David
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av sabelström »

Hur allt triggar har jag inte koll på, men jag har kört LU systemet utan att trigga på svänghjulet så förmodar det bara är Renix tändningen som styrs av svänghjulet.

Men monterar man då tändning från B230A så är det ju fördelare med hallgivare, tändspole och tändmodul med härva, härvan ska jordas och kopplas på tändspolen och från tändspolen kopplas till bilens Renix härva för att slippa dra nya kablar. Efter det har man skysterbar tändning genom att vrida på fördelaren.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Skriv svar