Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360.
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
Detta är en bra artikel om tändning
http://www.firstfives.org/faq/timing/ti ... ngines.PDF
http://www.firstfives.org/faq/timing/ti ... ngines.PDF
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
Printat och medtagen till verkstaden.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
En liten uppdatering:
*Original Block B230F Renoverat, Topp 531 portad, planad, dubblaventilfjädrar, H-Kam
*Ventilspel 0.4mm, komptryck ca 9.5kg på alla cylindrar, kaminställning 4:ans insug öppen 2.4mm vid Ö.D.
*Insprut original från 360 med ställbar BTR och bredbandslambda.
*Monterade på B230A tändning och det gav samma symptom som Renix.
Innan motorbytet gick bilen kanon med H-kammen, men nu är det exakt samma fennomen som med KG8-Kammen.
Detta innebär att det ej är fel på kam eller tändningen.
Börjar tro det är något med elhärvan, soppan, vaccum eller nåt.
När man försöker starta bilen kan den hoppa igång men svarar inte på gasen hålls bara i liv några sekunder sen dör.
Har dubbelt av allt så får börja byta och se om jag hittar felet men om någon har en aning så är det ju bra.
Saker att testa: TPS, Box, LMM, Spridare, Luftslid, Div givare i blocket.
Ska även byta tändstift igen för att vara helt säker på att dom är ok.
Finns det möjlighet att sätta några kablar till insuget fel? Nu var ju allt uppmärkt men den mänskliga faktorn finns ju jämt.
*Original Block B230F Renoverat, Topp 531 portad, planad, dubblaventilfjädrar, H-Kam
*Ventilspel 0.4mm, komptryck ca 9.5kg på alla cylindrar, kaminställning 4:ans insug öppen 2.4mm vid Ö.D.
*Insprut original från 360 med ställbar BTR och bredbandslambda.
*Monterade på B230A tändning och det gav samma symptom som Renix.
Innan motorbytet gick bilen kanon med H-kammen, men nu är det exakt samma fennomen som med KG8-Kammen.
Detta innebär att det ej är fel på kam eller tändningen.
Börjar tro det är något med elhärvan, soppan, vaccum eller nåt.
När man försöker starta bilen kan den hoppa igång men svarar inte på gasen hålls bara i liv några sekunder sen dör.
Har dubbelt av allt så får börja byta och se om jag hittar felet men om någon har en aning så är det ju bra.
Saker att testa: TPS, Box, LMM, Spridare, Luftslid, Div givare i blocket.
Ska även byta tändstift igen för att vara helt säker på att dom är ok.
Finns det möjlighet att sätta några kablar till insuget fel? Nu var ju allt uppmärkt men den mänskliga faktorn finns ju jämt.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
Så om man jämför med hur motorn gick i filmen i första inlägget, vad är gjort åt tändningsinställningen sen dess?
/David
/David
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
Bytt till tändsystem från b230a som ställer tändningen genom vridning av fördelaren.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
Är du helt säker på att nollmarkeringen på remskivan på vevaxeln är korrekt? Kolla den för att utesluta felkällan.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
Den är ju inte jätte lätt att kolla när toppen är på, men ska se om jag på något sätt kan mäta detta via ett tändstifthål.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
Ta ett gammalt tändstift som du rensar på innehåll så du får kvar gängorna och nyckelfattningen. Sen sätter du i en lagom lång stång som stick ner så mycket att du kan snurra motorn så kolven stannar mot stoppet. Snurra motorn åt en hållet, nör den tar stopp markerar du på remskivan. Dra motorn åt andra hållet och markera på remskivan när kolven går mot stoppet igen.
Mitt mellan dina markeringar på remskivan har du nu TDC.
Ju kortare det är mellan markeringarna ju lättare är det ju att ta ut mitten så gör inte stången onödigt lång. Var försiktig när du drar runt motorn så du inte gör märken i kolvarna.
/Karl
Mitt mellan dina markeringar på remskivan har du nu TDC.
Ju kortare det är mellan markeringarna ju lättare är det ju att ta ut mitten så gör inte stången onödigt lång. Var försiktig när du drar runt motorn så du inte gör märken i kolvarna.
/Karl
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
Nu funkar bilen
Orsaken att den inte gick bra med H-kammen var att stiften var helt igensotade.
Fixade så den gick kanon bra med H-kammen tändning och allt inställt, byte till KG8 kammen men då var bilen som från början, svarar inte på gasen för ens man håller fullgas så kan den varva upp men låter som i videon men knacket försvann.
Så vi satte i H-kammen igen och då funkar bilen klockrent. Får bygga klart mitt 3" plenum, LMM, Spjäll och insugsrör och pröva igen, kan ju vara att LU-jetronic inte pallar med så vass kam eller att det krävs annat insug, men det lär jag ju märka.
Orsaken att den inte gick bra med H-kammen var att stiften var helt igensotade.
Fixade så den gick kanon bra med H-kammen tändning och allt inställt, byte till KG8 kammen men då var bilen som från början, svarar inte på gasen för ens man håller fullgas så kan den varva upp men låter som i videon men knacket försvann.
Så vi satte i H-kammen igen och då funkar bilen klockrent. Får bygga klart mitt 3" plenum, LMM, Spjäll och insugsrör och pröva igen, kan ju vara att LU-jetronic inte pallar med så vass kam eller att det krävs annat insug, men det lär jag ju märka.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
KG8, 315 grader duration och 104 grader nockvinkel...
Det är nog så att sprutet och kammen inte lirar för du har inget vidare vakuum på tomgång.
Det är nog så att sprutet och kammen inte lirar för du har inget vidare vakuum på tomgång.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
Kan va så, inte för att jag hade brytt mig om tomgång, men när det inte är någon gasrespons så är det okörbart.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
Blev det någon skillnad med fixad topp mot innan med H kammen?
Vad kör du för stift?
Problemet ligger i sprutet och tändningen.
Du måste upp på 20 grader på tomgång med den vassare kammen och sprutet måste ge rätt bränslemängd.
Erland
Vad kör du för stift?
Problemet ligger i sprutet och tändningen.
Du måste upp på 20 grader på tomgång med den vassare kammen och sprutet måste ge rätt bränslemängd.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
Ja skillnad var det ju, men innan hade jag en 530 folkracetopp planad 3mm och standard B200 block.
Nu har jag ju balanserat, viktat, renoverat, B230 block med lättat svänghjul, så ja det var skillnad, men det jag tycker är lustigast är att jag behövde sänka bränsletrycket för att hamna på 14.7 avgasblandning.
Stiften kör jag dom du rekommenderade Erland BP7ES.
Nu var ju tanken att använda original sprutet då det är dyrt att byta sprut, men har som sagt tänkt 3" Lmm, Spjäll och plenum byggt på svanhalsinsuget, men om jag ändå inte kan använda kammen då så vet jag inte vad jag ska göra. Ramlade över en Elleman D3 kam Duration 285, Lyft 12mm, 108 nockvinkel, kanske får pröva den.
Mappbart tändsystem är ju inte så dyrt i jämförelse med nytt sprut. Kanske skulle fundera på 2st Weber 45 i stället, men det kostar med och är förmodligen inte besiktningsbart.
Här är ett par bilder på den gamla toppen:
Vet inte hur mycket det är taget på den men den nya ser ut såhär:
Nu har jag ju balanserat, viktat, renoverat, B230 block med lättat svänghjul, så ja det var skillnad, men det jag tycker är lustigast är att jag behövde sänka bränsletrycket för att hamna på 14.7 avgasblandning.
Stiften kör jag dom du rekommenderade Erland BP7ES.
Nu var ju tanken att använda original sprutet då det är dyrt att byta sprut, men har som sagt tänkt 3" Lmm, Spjäll och plenum byggt på svanhalsinsuget, men om jag ändå inte kan använda kammen då så vet jag inte vad jag ska göra. Ramlade över en Elleman D3 kam Duration 285, Lyft 12mm, 108 nockvinkel, kanske får pröva den.
Mappbart tändsystem är ju inte så dyrt i jämförelse med nytt sprut. Kanske skulle fundera på 2st Weber 45 i stället, men det kostar med och är förmodligen inte besiktningsbart.
Här är ett par bilder på den gamla toppen:
Vet inte hur mycket det är taget på den men den nya ser ut såhär:
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
sabelström skrev:Bytt till tändsystem från b230a som ställer tändningen genom vridning av fördelaren.
Det sitter en hallgivare i fördelaren alltså och mekanik i den för förställningen?sabelström skrev:Innan motorbytet gick bilen kanon med H-kammen, men nu är det exakt samma fennomen som med KG8-Kammen.
Detta innebär att det ej är fel på kam eller tändningen.
Nu har ju nästan alla som svarat i din tråd redan påtalat tändkurvans betydelse med en så vass kam som KG8. Så jag antar att du redan lyssnat på alla dem, läst guiden och justerat tändkurvan därefter. Går den ändå inte så är det något annat fel, sprutet som inte tål en så vass kam t.ex.
Eftersom att tändningen redan står rätt så känns det lite dumt att ta det igen, men skulle det vara så att du faktiskt inte har 18-20 grader på tomgång och 35 (eller vad du nu önskar) på max så är guidens sammanfattning:
1-Koppla bort vakuumet från fördelaren
2-Starta motorn
3-Strobba maxtändningen, normalt slår den ut fullt vid typ 4000 rpm och över det är det bara samma värden. Skriv ner värdet.
4-Strobba tändningen på tomgång. Skriv ner värdet.
5-Räkna ut ditt slag på fördelaren (typ 35 grader - 7 grader = 28 grader slag)
6-Vill du ha 35 på max och 20 tomgång ska slaget bara vara 15 grader
7-Minska slaget genom att böja in stoppen i fördelaren / sätt hård gummislang runt stoppen eller liknande
8-Sätt tillbaka allt, strobba och justera maxtändningen till det värde du vill ha
9-Strobba tomgången, blev det rätt nu? Om inte: Justera mera.
10-Koppla tillbaka vakuumet
En liten brasklapp för punkt 10. Med vakuumet inkopplat också så kan det bli väldigt hög tändning på låglast, jag skulle nog köra utan vakuumet kopplat med så hög tändning som 20 grader @ tomgång. Du får testa om det går men lyssna noga efter knack vid korta och hårda pådrag. Undrar om det går att minska slaget som vakuumet ger? Det kunde nog vara idé om du vill ha det inkopplat.
/David
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360
Jag har tillgång till alla typer av brytarlösa blockmonterade fördelare som finns som standard på b20-b230. Och till detta tändsystem från b230a Motor.
Får ta tag i tändningen igen när jag byter kam. Just nu kör jag på standard renix som triggar på svänghjulet. Har minimala ställ möjligheter där, typ ändra hela registret fem tio grader. Kanske man även borde ha lite annan kurva till h-kam med.
Får ta tag i tändningen igen när jag byter kam. Just nu kör jag på standard renix som triggar på svänghjulet. Har minimala ställ möjligheter där, typ ändra hela registret fem tio grader. Kanske man även borde ha lite annan kurva till h-kam med.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...