Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360.

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360.

Inlägg av sabelström »

Klicka på bilden för att höra hur den låter.

Bild

En liten sammanfattning:

Original Block B230F från 740 Inklusive vev, stakar, kolvar.

Delar från B200F från 360, tråg, oljepump, och svänghjul.

Topp 531 portad, planad, dubblaventilfjädrar, backcutventiler, KG8 kam. Jobb och kammontering gjort av Erland Cox på http://www.topplocksverkstan.se/

Vevparti balanserat med lättat svänghjul, kolvar och stakar viktade. Jobb gjort av Peter på http://www.petersmotor.com/

Blocket henat med: http://www.osborn.de/swedish/products/h ... _tools.htm

Nya lager, ringar och packningar i hela motorn.

Ventilspel 0.4mm, komptryck ca 9.5kg på alla cylindrar, kaminställning 4:ans insug öppen 4,9-5mm vid Ö.D.Enligt http://www.kgtrimning.com/ och Erland Cox.

Insprut original från 360 med ställbar BTR och bredbandslambda.

Med original tändning renix från 360 får jag förtändning ca 45grader vid 4000varv. (Tändningen ska inte överstiga 35grader om jag fattat det rätt)

Monterade på B230A tändning med vakuumstyrd fördelare och ställer jag förtändning ca 34grader vid 4000varv så blir det eftertändning 7grader vid 1000-1500varv och då dör bilen.

Känns inte som den går på alla cylindrar, luktar dålig förbränning på avgaserna, alla stift är torra och sotiga.

Lambda värdet under 14 trots att jag sänkt bränsletrycket från original, kan vara för dom dåligt förbrända avgaserna som spökar med värdet kanske.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av Thunderbo1t »

Stumma fördelaren och pröva med 30 grader. Dock tveksam om den kammen kan fungera ihop med den insprutningen?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av hauge »

"Monterade på B230A tändning med vakuumstyrd fördelare och ställer jag förtändning ca 34grader vid 4000varv så blir det eftertändning 7grader vid 1000-1500varv och då dör bilen."

Om värdena med "vanlig fördelare" är med vakumet bortkopplat:
När jag lyssnade på videon kände jag att den lät som för låg tändning på lågvarv. Pröva en 12-15 graders baständning. Går den bra då så får du begränsa fördelarens maxutslag så att du hamnar runt 35 grader +- x grader på högvarv
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av sabelström »

Har haft funderingar på det du skriver "Pröva en 12-15 graders baständning. Går den bra då så får du begränsa fördelarens maxutslag så att du hamnar runt 35 grader +- x grader på högvarv"

Basinställning utan vakuum? och sen ca 35grader med vakuum?
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av dsimila »

Tomgång utan vakum 15°. Högvarv utan vakum 35°. När du fått det rätt kan du koppla in vakumslangen.
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av sabelström »

Ok bra då har jag lite koll, fick även förslag från Erland att man kan dela på fördelaren och trä på gummislangar på stoppen för vikterna så får jag mindre totalt utslag, På så vis får jag mer tändning på låga varv och det är bra med vass kam.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av David V »

Exakt, inget vakuum kopplat när du ställer tändningen.

Tänk sen på en sak: Vår långloppbil spikar vid körning vid snabba pådrag om vakuumet är inkopplat, mekanismen i fördelaren hänger inte med. Det är väl orsaken till varför många kör helt utan vakuumförställning på sugmotorer (hade man haft ett modernt helelektroniskt tändsystem hade det säkert fungerat utmärkt).

/David
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av hauge »

Funderar på det där med långloppsbilen.......pröva med grövre nippel på insuget o lite större slang för "bättre signal" till fördelaren.

Vakumreglering är bra...det sänker bränsleförbrukning o minskar den termiska belastningen på grenrör, avgasventiler och kylvätskan. Den enda gången jag kan komma på att man inte vill ha/behöver är på rena rejsbilar där man bara kör med fullgas.

Som anekdot har det vart många trådar på jänkeforum där de klagar på att "raggar"-motorn går varm, framför allt vid cruising. Ofta visar det sig att de tjöpt en race-only fördelare, för den måste ju va bra när den är till för race. En race-fördelare måste ju va bra :twisted:
Fel...racefördelare har inte vakumreglering för att den är till för fullgas o tomgång under korta stiunder och inget däremellan. Sen har de en tändspole med lägre resistans och annorlunda induktans för att hinna laddas upp för tillräcklig gnista på högre varv än vad original tändspole klarar.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av sabelström »

Har några funderingar här, har du något förslag på hur man lägger tomgången på ca 2000 varv, tänkte utgå från det. När jag vrider vajern max kommer den inte upp så högt och dör då. Och en fråga angående när man gör så kan inte bilen bli svårstartad då? Man kan ju byta ställskruven på spjällhuset till en längre med då blir vajern slapp.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av David V »

hauge: Precis vad jag stod och måttade för igår i garaget! Borra bort originalnippel på fördelaren och limma fast en på 10 mm istället (löda är nog inte så bra). Sen en kort slang på ca 15 cm upp till det vakuumrör som är anslutet till alla runners och som idag bara ger vakuum till bromsservot. Då blir det 10 mm rör hela vägen, det ska jag nog testa.

sabelström: Varför vill du har tomgången så högt? Med rätt justerad tändning ska 2000 rpm inte vara nått problem med original justermån på tomgångsskruven.

/David
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av Erland Cox »

1000 till 1200 varv räcker i tomgång och det är bara för kammens skull.
Med högre fjädertryck slits kammen snabbare med låg tomgång.
Jag rekommenderade max K-kam med det sprutet men det borde gå att få till även med denna kammen.
jag brukar bara ha 15 grader fördelarutslag, 20 på tomgång och 35 fullt utslag.
Då går en motor med vass kam ganska fint på tomgång om man bara kan få till rätt bränslemängd.
I och med att det är mycket överlapp så blir det mer avgaser kvar i förbränningsrummet och det krävs mer bensin för jämn gång.
Har bilen lambdasond så ställer den ner bränslet så pass att det kan vara svårt att få bra tomgång på lambda 14,7 eller vad nu datorn säger att man ska ha på tomgång.

Erland
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av sabelström »

Då måste det vara så att jag ska ha högre bränsletryck än innan inte lägre. Bryr mig inte i Lambdavärdet på tomgång är vid belastning jag gärna vill ha det under 14.7 men innan körde jag H-kam och då for värdet som det ville mellan 14.3 och 15.3, inga konstigheter alltså.

Bilen gick kanon med H-kam med det sprutet även på E85 med större spridare.

Ska satsta på att få stabil gång på den.

En fråga bara, detta kom upp på ett annat forum hur man mäter när man ställer in kammen, jag gör såhär: Jag skruvvar fast en platta på toppen som en magnetfot kan stå på och sedan användet jag en indikatorklocka som jag fölängt spetsen på. Vrider motorn tills fyrans insug står rakt upp lägger an indikatorklockan mot tryckaren så den ställer sig på 7mm. Sedan vrider jag motorn till Ö.D. och kollar vad kammen står på den ska ju stå på 2mm, gör den inte det lossar jag skruvarna till det ställbara kamdrevet och vrider kammen tills den står på 2mm.

En annan skrev: jag mäter när nockarna är snett neråt på båda. sen mäter jag att de är lika långt på både insug och avgas. sen lossar jag på ställbara drevet och ställer fram så insug är öppet dom millimetrarna som ska va.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av Erland Cox »

Du ska kolla hur högt tryckarna står när kammen inte trycker på dom, tändning på 1:an mot hur dom står när du har tändning på 4:an.
Mät hur långt ner dom har gått från obelastade till TDC vid tändning på 4:an.
En bra början är när insug lyfter en halv mm mer än avgas.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av Kadett4wd »

Är det tomgångsmotor i detta styrsystem?
De brukar ställa till det så de går kasst med lite tuffare kam.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Re: Renoverad & Trimmad B230F låter och går kass i Volvo 360

Inlägg av sabelström »

Jag mäter som de gör i denna video https://www.youtube.com/watch?v=qnr9xvSszcs men jag mäter på 4:ans insug och kollar TDC på remhjulet.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Skriv svar