tungt vs lätt svänghjul

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Devil
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 01, 2013 8:17 am

tungt vs lätt svänghjul

Inlägg av Devil »

Vad blir skillnaden i karaktär på motor om man kör med lätt eller tungt svänghjul?
Motor i mitt fall är en std B230F,som ev kommer trimmas väldigt lite senare. Motorn skall köras till o från jobbet, inte sladdas speciellt mycket,en svennemotor alltså! Frågan är då,13.5KG std svänghjul eller ett plansvarvat med annan tryckplatta? Skillnad i gång o karaktär är det jag vill veta, effekt skiter jag i! B-)
"Tie him to the car and cremate him!" Tobbe "Devil" Jonsson
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: tungt vs lätt svänghjul

Inlägg av The »

Lättare att få kärringstopp med lättare hjul.
Rör det sig om något kilo så lär du inte märka speciellt mycket alls.
Det är först när de blir väldigt lätta som det kan ställa till lite problem.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Devil
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 01, 2013 8:17 am

Re: tungt vs lätt svänghjul

Inlägg av Devil »

Hur är det med bränsleförbrukningen då? Blir det någon skillnad? Tänker att det är ju viss skillnad på att få runt 13.5kg mot 9-10kg!
"Tie him to the car and cremate him!" Tobbe "Devil" Jonsson
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: tungt vs lätt svänghjul

Inlägg av The »

Rent teoretiskt kanske man kan få fram någon skillnad åt ena eller andra hållet, men i praktiken tror jag skillnaden är helt försummbar, speciellt när det rör sig om så pass liten skillnad.
Jämför man ett 15kg svänghjul mot ett skelettdito på några kg så kanske det går att påvisa skillnad, men med den motorn och något kg lättare så knappast.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: tungt vs lätt svänghjul

Inlägg av David V »

Att byta till ett lätt svänghjul kan öka accelerationen på de lägsta växlarna rätt så kraftigt, bilen kan ju aldrig accelerera fortare än den tid som motorn behöver för att komma upp i varv. På de högre växlarna, när man ändå ligger och drar på ett nästan konsant varvtal, kommer det istället att påverka väldigt lite.

Bränsleförbrukning: Nej, energin som det tunga svänghjulet "stjäl" från motorn ger det även tillbaka när man släpper gasen.

Ett riktigt lätt svänghjul ger en betydligt rappare karaktär, vill du inte prioritera komfort och lättkördhet så sätt dit ett så lätt som möjligt :thumbright:

/David
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: tungt vs lätt svänghjul

Inlägg av taz82 »

Underlättar också nedväxlingar (inför kurvor t.ex.) med lätt svänghjul då man enklare får upp varv på maskinen. Det blir också mer påtaglig motorbromsverkan.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: tungt vs lätt svänghjul

Inlägg av Jens Gustavsson »

den eviga frågan :lol:

beror lite på vad man ska ha bilen till men jag kan säga så här om du behöver mer effekt vid snabb acc på motorns varv så lätta allt va som går det är många och billiga hk. men kan bli lite svårare att väga av en start med men det fins ju lösningar mpå det och koppligen har ju mycket med det att göra med och utv på ettan.

mvh jens
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: tungt vs lätt svänghjul

Inlägg av The »

Nu säger han ju dock att det är en till och från jobbetbil som inte ska busas med så då överväger väl körbarhet i rödljus de tiondelar man kapar på 0-100 tiden.

Sen så bilar som körs annat än rakt fram är det inte alltid önskvärt att "lätta allt vad som går" då den typen av motor speciellt men förgasare kan bli ganska tråkig i praktiken..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Devil
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 01, 2013 8:17 am

Re: tungt vs lätt svänghjul

Inlägg av Devil »

Hur är det att växla en bil med tungt och en med lätt svänghjul?
Samma motor,samma bil och samma låda! Skillnad på växling? Jag upplever idag att om jag varvar till 3-4 000 innan växling så går det väldigt tungt att växla! Iof är ju troligtvis lagret i veven slut då det knappt går att få i 1:an tid start! Ska byta koppling nästa vecka och frågan är ju om jag ska köpa en standard eller svarva av svänghjulet och köpa en "platt" koppling!?
"Tie him to the car and cremate him!" Tobbe "Devil" Jonsson
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: tungt vs lätt svänghjul

Inlägg av Robert Markström »

Om det är tungt få i växeln när du står still så tjärvar nog
lamellen på lådans axel.

Bytte nyss koppling på min brukshink. Den har sen jag köpt den vart
bökig få i växeln. Nu när jag bytte koppling så putsa jag av axeln
med roterande stålborste & lite lite nytt fett.

Blev myyycket bättre :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: tungt vs lätt svänghjul

Inlägg av loop »

Föredrar lätta svänghjul även på bruksbilar. Blir en mycket trevligare karaktär. Och upplever inte att man får mer kärringstop.
Devil
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 01, 2013 8:17 am

Re: tungt vs lätt svänghjul

Inlägg av Devil »

Svårt att få i 1:an beroende på lilla lagret,det förstod jag,men frågan är om det är därför det är så trögväxlat när man varvar över 2 500rpm!? Blir nog trots allt stdgrejer då det verkar dyrt att få i nåt annat! :-(
"Tie him to the car and cremate him!" Tobbe "Devil" Jonsson
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: tungt vs lätt svänghjul

Inlägg av The »

Svänghjulets vikt påverkar inte växellådan det ska vara helt frikopplat när du trampar ned kopplingen. Däremot om synkringar eller olja i lådan är dåligt eller om lamellen inte glider som den ska så påverkas växlingen
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: tungt vs lätt svänghjul

Inlägg av salmon »

Jag har lekt med lite olika svänghjul och ett för lätt svänghjul blir orolig på lägre varv, alltså när man ska ligga på 1000-3000rpm och köra jämn gas så går det inte utan den börjar vandra"självsvänga" motorn blir som bara bra på pådrag och motorbroms. Det är min erfarenhet av lätt vs tungt svänghjul.
jimmy, gällivare
Skriv svar