tungt vs lätt svänghjul
tungt vs lätt svänghjul
Vad blir skillnaden i karaktär på motor om man kör med lätt eller tungt svänghjul?
Motor i mitt fall är en std B230F,som ev kommer trimmas väldigt lite senare. Motorn skall köras till o från jobbet, inte sladdas speciellt mycket,en svennemotor alltså! Frågan är då,13.5KG std svänghjul eller ett plansvarvat med annan tryckplatta? Skillnad i gång o karaktär är det jag vill veta, effekt skiter jag i! B-)
Motor i mitt fall är en std B230F,som ev kommer trimmas väldigt lite senare. Motorn skall köras till o från jobbet, inte sladdas speciellt mycket,en svennemotor alltså! Frågan är då,13.5KG std svänghjul eller ett plansvarvat med annan tryckplatta? Skillnad i gång o karaktär är det jag vill veta, effekt skiter jag i! B-)
"Tie him to the car and cremate him!" Tobbe "Devil" Jonsson
Re: tungt vs lätt svänghjul
Lättare att få kärringstopp med lättare hjul.
Rör det sig om något kilo så lär du inte märka speciellt mycket alls.
Det är först när de blir väldigt lätta som det kan ställa till lite problem.
Rör det sig om något kilo så lär du inte märka speciellt mycket alls.
Det är först när de blir väldigt lätta som det kan ställa till lite problem.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: tungt vs lätt svänghjul
Hur är det med bränsleförbrukningen då? Blir det någon skillnad? Tänker att det är ju viss skillnad på att få runt 13.5kg mot 9-10kg!
"Tie him to the car and cremate him!" Tobbe "Devil" Jonsson
Re: tungt vs lätt svänghjul
Rent teoretiskt kanske man kan få fram någon skillnad åt ena eller andra hållet, men i praktiken tror jag skillnaden är helt försummbar, speciellt när det rör sig om så pass liten skillnad.
Jämför man ett 15kg svänghjul mot ett skelettdito på några kg så kanske det går att påvisa skillnad, men med den motorn och något kg lättare så knappast.
Jämför man ett 15kg svänghjul mot ett skelettdito på några kg så kanske det går att påvisa skillnad, men med den motorn och något kg lättare så knappast.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: tungt vs lätt svänghjul
Att byta till ett lätt svänghjul kan öka accelerationen på de lägsta växlarna rätt så kraftigt, bilen kan ju aldrig accelerera fortare än den tid som motorn behöver för att komma upp i varv. På de högre växlarna, när man ändå ligger och drar på ett nästan konsant varvtal, kommer det istället att påverka väldigt lite.
Bränsleförbrukning: Nej, energin som det tunga svänghjulet "stjäl" från motorn ger det även tillbaka när man släpper gasen.
Ett riktigt lätt svänghjul ger en betydligt rappare karaktär, vill du inte prioritera komfort och lättkördhet så sätt dit ett så lätt som möjligt
/David
Bränsleförbrukning: Nej, energin som det tunga svänghjulet "stjäl" från motorn ger det även tillbaka när man släpper gasen.
Ett riktigt lätt svänghjul ger en betydligt rappare karaktär, vill du inte prioritera komfort och lättkördhet så sätt dit ett så lätt som möjligt
/David
Re: tungt vs lätt svänghjul
Underlättar också nedväxlingar (inför kurvor t.ex.) med lätt svänghjul då man enklare får upp varv på maskinen. Det blir också mer påtaglig motorbromsverkan.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: tungt vs lätt svänghjul
den eviga frågan
beror lite på vad man ska ha bilen till men jag kan säga så här om du behöver mer effekt vid snabb acc på motorns varv så lätta allt va som går det är många och billiga hk. men kan bli lite svårare att väga av en start med men det fins ju lösningar mpå det och koppligen har ju mycket med det att göra med och utv på ettan.
mvh jens
beror lite på vad man ska ha bilen till men jag kan säga så här om du behöver mer effekt vid snabb acc på motorns varv så lätta allt va som går det är många och billiga hk. men kan bli lite svårare att väga av en start med men det fins ju lösningar mpå det och koppligen har ju mycket med det att göra med och utv på ettan.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: tungt vs lätt svänghjul
Nu säger han ju dock att det är en till och från jobbetbil som inte ska busas med så då överväger väl körbarhet i rödljus de tiondelar man kapar på 0-100 tiden.
Sen så bilar som körs annat än rakt fram är det inte alltid önskvärt att "lätta allt vad som går" då den typen av motor speciellt men förgasare kan bli ganska tråkig i praktiken..
Sen så bilar som körs annat än rakt fram är det inte alltid önskvärt att "lätta allt vad som går" då den typen av motor speciellt men förgasare kan bli ganska tråkig i praktiken..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: tungt vs lätt svänghjul
Hur är det att växla en bil med tungt och en med lätt svänghjul?
Samma motor,samma bil och samma låda! Skillnad på växling? Jag upplever idag att om jag varvar till 3-4 000 innan växling så går det väldigt tungt att växla! Iof är ju troligtvis lagret i veven slut då det knappt går att få i 1:an tid start! Ska byta koppling nästa vecka och frågan är ju om jag ska köpa en standard eller svarva av svänghjulet och köpa en "platt" koppling!?
Samma motor,samma bil och samma låda! Skillnad på växling? Jag upplever idag att om jag varvar till 3-4 000 innan växling så går det väldigt tungt att växla! Iof är ju troligtvis lagret i veven slut då det knappt går att få i 1:an tid start! Ska byta koppling nästa vecka och frågan är ju om jag ska köpa en standard eller svarva av svänghjulet och köpa en "platt" koppling!?
"Tie him to the car and cremate him!" Tobbe "Devil" Jonsson
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: tungt vs lätt svänghjul
Om det är tungt få i växeln när du står still så tjärvar nog
lamellen på lådans axel.
Bytte nyss koppling på min brukshink. Den har sen jag köpt den vart
bökig få i växeln. Nu när jag bytte koppling så putsa jag av axeln
med roterande stålborste & lite lite nytt fett.
Blev myyycket bättre
lamellen på lådans axel.
Bytte nyss koppling på min brukshink. Den har sen jag köpt den vart
bökig få i växeln. Nu när jag bytte koppling så putsa jag av axeln
med roterande stålborste & lite lite nytt fett.
Blev myyycket bättre
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: tungt vs lätt svänghjul
Föredrar lätta svänghjul även på bruksbilar. Blir en mycket trevligare karaktär. Och upplever inte att man får mer kärringstop.
Re: tungt vs lätt svänghjul
Svårt att få i 1:an beroende på lilla lagret,det förstod jag,men frågan är om det är därför det är så trögväxlat när man varvar över 2 500rpm!? Blir nog trots allt stdgrejer då det verkar dyrt att få i nåt annat!
"Tie him to the car and cremate him!" Tobbe "Devil" Jonsson
Re: tungt vs lätt svänghjul
Svänghjulets vikt påverkar inte växellådan det ska vara helt frikopplat när du trampar ned kopplingen. Däremot om synkringar eller olja i lådan är dåligt eller om lamellen inte glider som den ska så påverkas växlingen
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 370
- Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
- Ort: gällivare
Re: tungt vs lätt svänghjul
Jag har lekt med lite olika svänghjul och ett för lätt svänghjul blir orolig på lägre varv, alltså när man ska ligga på 1000-3000rpm och köra jämn gas så går det inte utan den börjar vandra"självsvänga" motorn blir som bara bra på pådrag och motorbroms. Det är min erfarenhet av lätt vs tungt svänghjul.
jimmy, gällivare