DCO55 på 2316cc?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

DCO55 på 2316cc?

Inlägg av SevenEight »

Vad avgör egentligen hur stora förgasare man kan/ska ha på en specifik motor? Tex - Weber 55:or på 2316cc - det går säkert, men vad blir problemen? Var går liksom undre gränsen för 55:or?

Att hitta beggade 55:or är lättare och billigare än 50 eller 48 - därav frågan.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: DCO55 på 2316cc?

Inlägg av Enok »

Varvtal o fyllnadsgrad är det som bestämmer hur stor förgasare till vilken volym.
Peter Olson
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: DCO55 på 2316cc?

Inlägg av SevenEight »

Bestämmer det storlek på spjäll eller halsring? För det är väl egentligen det som är knäckfrågan. En 42mm halsring i en 48:a, är det samma lika som en 42mm halsring i en 55:a? Vad styr egentligen halsrings-storleken, alltså valet av storlek? Såg att i B20 shoot-outen så hade man testat med 55:or (tror jag) med 46mm halsring och det funkade ju tydligen - men vad är baksidan av det? Eftersom jag bara kör rejs med min bil och dessutom med utväxling som gör att den aldrig ramlar under 5000rpm så känns det som att jag inte skulle bli lidande av en gasare som blir "jobbig" på låga. Jag vill bara förstå hur man väljer gasare här.

Vi vänder på det. 45:or verkar räcka till 200hk - men det finns ju folk som kör 48:or på jättemaskiner med mycket effekt. varför kör inte alla som har typ 2.5ltr på 55:or? Vad blir problemet med för stora spjäll på en förgasar-motor?



Edit: Nu när jag tänker till lite så är det kanske det faktum att en viss halsring inte rymms i gasaren. Fast har inte alla DCO samma halsringar (samma typ då, dvs går att byta mellan, inte som för DCOE där 48:ans bara passar i 48 och inte i 45). Eller är det bara marketing, typ att det GÅR att ta mer betalt för en 55:a och därför väljer många 48:or?
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: DCO55 på 2316cc?

Inlägg av Erland Cox »

DCO är en större förgasare än DCOE.
Andra större halsringar och spridare.

Erland
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: DCO55 på 2316cc?

Inlägg av fredde_vit_pv »

En halsring sitter där för att skapa skillnad i gashastighet och undertryck och det är det
som kan dra med sig bränsle och göra att förgasaren fungerar!
ju större skillnad mellan förgasare och halsring och förgasarens diameter desto lättare
bör det vara att lyckas bestycka förgasaren rätt!
Om en motor kräver minst 45mm inlopp för att inte strypas för mycket är det helt klart
bättre att köra med 55:or med 45mm halsring än 45:or utan! :)

Moderna förgasare som oftast sitter på motorcyklar har ganska avancerade förgasare
som inte behöver så mycket strypning för att kunna få till en vettig bränslekurva och
utnyttjar lokala undertrycksområden för att få med sig soppa utan att behöva så mycket strypande halsring!
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: DCO55 på 2316cc?

Inlägg av SevenEight »

Vad är då baksidan med 55:or? Varför finns det andra storlekar (överdrivet)?
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: DCO55 på 2316cc?

Inlägg av hauge »

Allänt om gasare

med större gasare får man lite mer toppeffekt då den stryper mindre. Ju mer för stor den är desto mindre vinner man på att sätta dit en större.

Nackdelen med en stor/för stor gasare är att på låg/mellanvarv så får man lägre gashastighet i venturin i gasaren än i en mindre. Det resulterar i ett lägre tryckfall över venturin.
Nackdelarna med det är flerfaldigt
Det blir besvärligare att bestycka helt rätt
Det bli sämre atomisering av bränslet, vilket medför att man får bestycka lite fetare för jämn gång (ökad förbrukning)
Det blir inte samma gassvar
Man tappar lite effekt på låg/mellanvarv.

Hur mycket för stor en 55:a är jämfört med 45/48 får de med erfrarenhet uttala sig om
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar