Nickes topplock sitter numera i en "sugmotorturbobil" med en helt enorm körbarhet, turbon i skuffen, vid strax före 4000rpm börjar laddet synas med 0.1bar övertryck för att sakta öka till 0.36bar vid maxvarv. Den låter som vilken sugis som helst när man torrgasar och för övrigt också. Blå kurva är med bortkopplad tryckslang för att se i fall turbon sitter i vägen på de lägsta varvtalen, grön kurva är utan "strypande" luftfilter (gick för magert då, 98 oktan soppa) röd kurva är så som bilen körs, med ett luftfilter som hindar effekten.
Rimbo Martin skrev så här när bilen blev bänkad:
Jag har mappat denna på gata för ett par år sedan, det är en B230 16V med 2.9 liters volym, eftersom jag endast mappar Marelli, så satte jag i ett sådant fastän det är BMW 52mm spjällhus på motorn. "Råkade" mappa den UTAN mapsensor (han körde alltså med runt 300Hp och även vinterkörning med kallstart o så, med endast motortempgivare och vevaxelgivare, ingen spjällpot, ingen mapsensor, ingen lufttemp) självklart kan man inte göra så på en riktig gatbil men på denna "lekbil" funkar det hur bra som helst (numera, när det sitter en specialbyggd turbo i skuffen så är det även mapsensor inkopplad)
När jag mappade den så resonerade jag som så: ska ju konkurrera med ett par gamla Webrar, hur svårt kan det va (och det va det inte, trots att alla säger hur svårt det är att mappa vassa sugisar, särskilt med ett Marellisprut)
Turbon är byggd för att inte ge något motstånd på avgas (jag vill behålla hans dyra sugmotoregenskaper) den har en turbin som är god för över 1000Hp med 72mm exducer samt en kompressor med liten inducer för att ge en laddkurva som stämmer på denna bil, jag skulle vilja se nån annan turbobyggare prestera något motsvarande? Allt är gjort med enkla beräkningar och min egen intuition på hur man dimensionerar turbos. Målsättning var att nå 430Hp i motorn åtminstone över 400 men absolut inte mer än 450 eftersom en så här stor Volvomotor inte skulle tåla mer än så....
Grenröret har Aulis Poutanen gjort och det sitter kvar, samt 3" avgas och 3" alu-rör från skuffen och fram till plenum.
Från början hade avgashuset ett utlopp på 74mm (ska egentligen vara 73.2 med 72mm turbin) jag hade räknat med att svarva upp utloppet under mappningen och jag gissade att den skulle behöva tas upp till 76mm för att inte bygga laddtryck för tidigt (eller för mycket ladd, då den körs helt utan W/G) om du tänker efter lite så förstår du vilka enorma krav det ställs på att turbon är rätt dimensionerad.
Eftersom han hade 440cc spridare så visste jag att de skulle sätta stopp innan vi nått några 430Hp men med ett luftfilter som ströp lite så räckte de till så vi blev nöjda tills vidare.
(bänken är en Bosch dubbelrulle, så den ger kraftiga förluster. Effekt i motorn torde vara runt 380Hp)
Tändningen är ställd jättesent, du ser en liten puckel vid 6500rpm och där la jag på ett par graders tändning och den svarar direkt, är nog inga problem alls att få 400+ med en lite "mindre försiktig" tändning (och större spridare)