Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 07, 2020 3:48 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
InläggPostat: lör dec 01, 2018 1:08 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5493
Ort: Lykksällä
Du fortsätter ju att skriva exakt som texterna citerade från Martin även nu så jag utgår fortfarande från att det är Martin som skriver.
Triller polletten ner? Punkt från mig nu.

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 01, 2018 4:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9604
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Kan ju iallafall skriva att jag vet karln är frekvent besökare här, och varför inte bara regga sig och predika sina psalmer istället för att låta lärljungarna ta smällarna?

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 02, 2018 12:10 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1497
Ort: Umeå
whilliam skrev:
Jag lade in effektkurvan för att ge Nicke lite cred. Tycker att hans projekt var superhäftigt och synd att han blev tvungen att sälja av. Nu får ni se att toppen iaf. har kommit till användning :lol: sitter i en Amazon med underbar körbarhet, vad tycker ni om kurvan? När den gick som sugis så saknades lite pulver på de allra högsta varvtalen och detta var det billigaste sättet att få den o dra fint på varv, samtidigt som lågvarvsegenskaperna behölls.

Har den här motorn körts som sugmotor som den var byggd frän början?

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 02, 2018 10:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 603
Ort: lycksele
Står 285hk och 340nm i början av tråden men antar bara topp och kam är samma nu.
Dock undrar jag vad fördelarna är med att göra turbon så ineffektiv så ingen wg behövs.
Varför inte ladda samma 0,35 från botten det borde väll ge än bättre körbarhet och en turbo som svarar snabbare med ett mer exakt laddtryck nu borde man ju vid en hård växling kunna behålla trycket ett tag innan turbinvarvet sjunkit.
Blir vridet högre än man tror håller kan man ju köra lite låg tändning där bara.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 02, 2018 1:20 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1497
Ort: Umeå
Rimbo Martin skrev så här när bilen blev bänkad:
Jag har mappat denna på gata för ett par år sedan, det är en B230 16V med 2.9 liters volym.

När Nicke hade motorn hos Gunnar och den blev bromsad så var den på 2.7 liter.

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 01, 2019 6:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 510
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
CÅ skrev:
Står 285hk och 340nm i början av tråden men antar bara topp och kam är samma nu.
Dock undrar jag vad fördelarna är med att göra turbon så ineffektiv så ingen wg behövs.
Varför inte ladda samma 0,35 från botten det borde väll ge än bättre körbarhet och en turbo som svarar snabbare med ett mer exakt laddtryck nu borde man ju vid en hård växling kunna behålla trycket ett tag innan turbinvarvet sjunkit.
Blir vridet högre än man tror håller kan man ju köra lite låg tändning där bara.

Svaret står egentligen i mitt första inlägg men kan förtydliga: Du har helt rätt i att körbarhet/effektkurva hade blivit bättre i en ren turbomotor men då skulle den från början ha baserats på en vanlig 2.3 liter 16v och inte en högtrimmad (sugis) 2900cc med både kammar och annat (kompression) avvägd för sugmotor. Är ju inga problem att åka 400+Hp i en sådan men när den nu är påkostad som sugis och med alla de fina ljud och rappa gas-svar som hör till den, så måste man tänka/göra annorlunda.

Du har också väldigt rätt "tänk" när du föreslår att reglera vridet med tändkurvan :wink:

Däremot har du fel uttryck när du skriver "ineffektiv" turbo (se även dagens inlägg här: viewtopic.php?f=11&t=96306&start=45 )
En turbo för bästa sugmotorkaraktär måste "sno" så lite energi som möjligt från avgaserna (maximalt genomsläpp på turbinen) och detta görs alltid om ingen wastegate "kastar" bort energi.

Rimbomartin mappade 2900cc-motorn direkt när toppen med kammar köptes av Nicke och den funkade jättebra med ungefär 400Nm och 300Hp i motorn (Marellisprut och 52mm spjällhus) Ägaren ville ha mer effekt och framförallt på de högsta varven och då valdes turbo-varianten (förmodligen helt världsunik. i total set-up) som ett prisvärt och fortsättningsvis utvecklingsbart alternativ. Den låter och känns precis som vilken vass sugmotor som helst trots turbo och motståndet som turbon ger är fullt jämförbart med hur en bra ljuddämpare "hindrar" avgasflöde.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010