Sida 6 av 6

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Postat: lör dec 01, 2018 1:08 pm
av Steve
Du fortsätter ju att skriva exakt som texterna citerade från Martin även nu så jag utgår fortfarande från att det är Martin som skriver.
Triller polletten ner? Punkt från mig nu.

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Postat: lör dec 01, 2018 4:45 pm
av Kadett4wd
Kan ju iallafall skriva att jag vet karln är frekvent besökare här, och varför inte bara regga sig och predika sina psalmer istället för att låta lärljungarna ta smällarna?

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Postat: sön dec 02, 2018 12:10 am
av super7
whilliam skrev:Jag lade in effektkurvan för att ge Nicke lite cred. Tycker att hans projekt var superhäftigt och synd att han blev tvungen att sälja av. Nu får ni se att toppen iaf. har kommit till användning :lol: sitter i en Amazon med underbar körbarhet, vad tycker ni om kurvan? När den gick som sugis så saknades lite pulver på de allra högsta varvtalen och detta var det billigaste sättet att få den o dra fint på varv, samtidigt som lågvarvsegenskaperna behölls.
Har den här motorn körts som sugmotor som den var byggd frän början?

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Postat: sön dec 02, 2018 10:25 am
av
Står 285hk och 340nm i början av tråden men antar bara topp och kam är samma nu.
Dock undrar jag vad fördelarna är med att göra turbon så ineffektiv så ingen wg behövs.
Varför inte ladda samma 0,35 från botten det borde väll ge än bättre körbarhet och en turbo som svarar snabbare med ett mer exakt laddtryck nu borde man ju vid en hård växling kunna behålla trycket ett tag innan turbinvarvet sjunkit.
Blir vridet högre än man tror håller kan man ju köra lite låg tändning där bara.

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Postat: sön dec 02, 2018 1:20 pm
av super7
Rimbo Martin skrev så här när bilen blev bänkad:
Jag har mappat denna på gata för ett par år sedan, det är en B230 16V med 2.9 liters volym.

När Nicke hade motorn hos Gunnar och den blev bromsad så var den på 2.7 liter.

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Postat: tis jan 01, 2019 6:45 pm
av whilliam
CÅ skrev:Står 285hk och 340nm i början av tråden men antar bara topp och kam är samma nu.
Dock undrar jag vad fördelarna är med att göra turbon så ineffektiv så ingen wg behövs.
Varför inte ladda samma 0,35 från botten det borde väll ge än bättre körbarhet och en turbo som svarar snabbare med ett mer exakt laddtryck nu borde man ju vid en hård växling kunna behålla trycket ett tag innan turbinvarvet sjunkit.
Blir vridet högre än man tror håller kan man ju köra lite låg tändning där bara.
Svaret står egentligen i mitt första inlägg men kan förtydliga: Du har helt rätt i att körbarhet/effektkurva hade blivit bättre i en ren turbomotor men då skulle den från början ha baserats på en vanlig 2.3 liter 16v och inte en högtrimmad (sugis) 2900cc med både kammar och annat (kompression) avvägd för sugmotor. Är ju inga problem att åka 400+Hp i en sådan men när den nu är påkostad som sugis och med alla de fina ljud och rappa gas-svar som hör till den, så måste man tänka/göra annorlunda.

Du har också väldigt rätt "tänk" när du föreslår att reglera vridet med tändkurvan :wink:

Däremot har du fel uttryck när du skriver "ineffektiv" turbo (se även dagens inlägg här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 6&start=45 )
En turbo för bästa sugmotorkaraktär måste "sno" så lite energi som möjligt från avgaserna (maximalt genomsläpp på turbinen) och detta görs alltid om ingen wastegate "kastar" bort energi.

Rimbomartin mappade 2900cc-motorn direkt när toppen med kammar köptes av Nicke och den funkade jättebra med ungefär 400Nm och 300Hp i motorn (Marellisprut och 52mm spjällhus) Ägaren ville ha mer effekt och framförallt på de högsta varven och då valdes turbo-varianten (förmodligen helt världsunik. i total set-up) som ett prisvärt och fortsättningsvis utvecklingsbart alternativ. Den låter och känns precis som vilken vass sugmotor som helst trots turbo och motståndet som turbon ger är fullt jämförbart med hur en bra ljuddämpare "hindrar" avgasflöde.