Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av MDSE »

Tänkte göra ett försök att bygga en lite roligare B23 till en grus/bus-242a. Jag har tänkt ut en setup men vet inte om det är riktigt bra matchat så jag skulle behöva några ytterligare åtsikter. Saker jag redan ordnat är markerade med *.

Bottendelen
B23A-block i bra skick *
Viktmatchade plana kolvar (10,3:1 komp original) *
Viktade och balanserade stakar *

Toppen
531-topp, bortfilat gjutskägg och utjämnade fräskanter i insug, planad 2mm *
Hårdare ventilfjädrar, 43-48kg enkelfjäder från KL
FS296-kam från Folkraceshop (Månen 7)
Ställbart kamdrev
Dubbla Weber 45 (lämplig grundbestyckning sökes) Möjligen FAJS fakewebrar
Extractorgrenrör 4-2-1

Kraftöverföring
Skelettsvänghjul
Laplander förstärkt koppling *
M51 växellåda *

Vad tror ni? Är rätt osäker på det mesta med toppen.
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av MDSE »

Eller kanske det blir bättre med ett programmerbart sprut? Jag har funderat på att beställa hem ett MicroSquirt, någon som testat det?
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av vebotrimmarn »

satsa på webrarna eller fajsarna. ska du köra sprut så måste du nästan ha ett insug med separata spjäll tack vare kammen. fs296an är förövrigt en trevlig kam!
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av MDSE »

Ja, så är det kanske och det har jag även tänkt på. Men har sett att det finns billiga motorcykelspjäll med spridarbrygga på engelska eBay så det går ju att försöka få dit sådana. B230F-insuget går fetbort iallafall, det ser man ju nästan på det att det är värdelöst. :) B23E-insug ska flöda bättre men troligen inte jättebra.
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av lyyski »

Jag hade kört med en portad 530 istället känns mycket finare å får ett trevligare register.

Det du beskriver är ju mer eller mindre en folkracemotor,

Har ofta använt fs300-13 kammen tillsammans med en 530 som är portad med orginal ventiler och planad 2-2,5mm. Och det har fungerat fint!

Fajsen är helt klart godkända!

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av MDSE »

Tack för input. :)

Jag hade gärna kört en portad 530 istället för 531an men nu har jag ju den liggande sen ett turbobygge som inte blev av och tänkte att den borde räcka en bit iallafall. Kostar ju inte gratis att lämna in en topp och jag fick intrycket att en tillsnyggad 531 flödar ungefär som en småportad 530. Att det är en folkraceaktig motor stämmer ju eftersom det är mest det jag gått efter.

Jag har ingen jättebudget för den här motorn och är glad om jag får ut 190-200hk på svänghjulet. Tanken är en rolig bil för att leka på de många grusvägar som finns i våra skogar samt att kunna hänga med lite bättre i Hillclimb 1-2ggr per år. Har tidigare kört en 240 med budgetturbo och kanske 230-250hk och det var för mycket i backen, blev ju bredställ på rakorna. :whistle:
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av lyyski »

Anledningen till att jag inte använt 531 är att den lämpar sig bättre för högre effekter = behöver mer kam å kostar mer

Det jag har stävat efter när jag gjort fr toppar är å "stämma av" grejerna till så låga varv som möjlig å då har kanalen i en 530 bättre förutsättningar..

En folkraceportning fixar du hemma, tror magic thomson beskriver ganska tydligt hur han portar sin och det kommer du långt på!

En mira fräsning å en planing på det kan du säkerligen fixa till bra pris hos någon lokal mek !

531an sponsrar ju kostnaden för nästan hela 530in:)
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av m00jons »

Hej,

Jag har en planad och portad 530-topp till salu. Den har std. ventiler, mirafrästa säten och slipade ventiler.
Den är till salu för 2500kr, kan ta din 531 i inbyte om den inte är portad redan.
Har även nån rolig sugkam liggandes, men de kräver större tryckare, blir nog billigare att köpa en folkracekam i så fall.
Kan skicka toppen till Mora med farsan nästa helg om det verkar intressant.

Om inte det är intressant så bor farsan i Mora och har Mirafräs och ventilslip. Planing av topp kan han nog också ordna om det behövs.

Mvh
Micke Jons
Avesta
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Ståhl
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 11, 2008 1:00 am
Ort: Mora

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av Ståhl »

Har en 530-topp liggandes om du skulle behöva en orörd i bra skick som utgångspunkt. Både en med och en utan spridarhål.
Även ett b23A block som jag ändå tänkt slänga, vet inte skicket på innanmätet. (fick agera donator till mitt motorbygge).
Och vad gäller insug, E-insug "svanhals" har jag även ett liggandes om det skulle vara intressant. Även ett nästintill komplett K-jet. Annars går det väl att svetsa på spridarhylsor om du ska ha insprut.
F-insuget har väl rätt dåligt flöde orginal. Har för mig ha sett någon tråd om portning av det här på sävar.
Antar även att du menar Megasquirt? -Jodå, det är provat.
Dock har det alltid varit en turbo inblandad när vi kört det.
Men förgasare är ju alltid roligare. Om inte annat låter det fränare.
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av MDSE »

Motorn är typ ihopskruvad klar nu. :)

Blev en B23A, viktmatchade kolvar och stakar, 530-toppen m00jons hade, en FS296-kam, KL Racings hårdaste enkelfjädrar, dubbla Weber 45, svänghjulet jag köpte av dig, 6-puck sinterlamell och M51-låda.

Kamdrev och extraktor är på väg från Micke Grön så bara det har kommit ska väl motorn i härken. :) Får prova eftermarknadssprut nån annan gång.
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
Ståhl
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 11, 2008 1:00 am
Ort: Mora

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av Ståhl »

Härligt, mycket kö hos micke nu eller?
Sist jag frågade var det väntetid på extraktorrören på ett tjugital veckor.
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av MDSE »

Vet faktiskt inte men verkar inte gå fort iallafall. Vill inte stressa honom, han verkar ha väldigt fullt upp. Du vet ingen som har ett extraktor liggande?
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
Ståhl
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 11, 2008 1:00 am
Ort: Mora

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av Ståhl »

Okej. Nej jag letar ju själv efter ett.
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av MDSE »

Finns bara ett problem kvar nu. Vad fan använder man för urtrampningslager till en M51 på en rödmotor? :doh: SAM har ett som de kallar "Urtrampningslager Getrag Grupp A-växellåda" men vet inte om det verkligen är rätt...
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av smidy »

M51 är (diesel)motorn som satt framför din låda i bmw:n, inte för att jag vet vad du skall ha för lager, men dom som vet får nog lättare om du berättar vad det är för låda du har..av din sista post verkar det vara en getrag..läs på lådan vad det är getrag/zf och vad den har för nummer så kan nog någon hjälpa dig med lager.
Skriv svar