Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av MDSE »

Volvo M51-låda, Getrag 262CR, samma som satt i M3 E30. Lådan heter M51, jämför med M45, M47 etc...
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
pwikner
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jul 17, 2010 10:06 pm
Ort: Helgum, Sweden

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av pwikner »

Vilket urtrampningslager du behöver styrs väl ändå efter vilken sprängkåpa och inte växellåda du monterat.
Åtminstone så länge hålet i urtrampningslagret är större än "röret" på lådan.
Avståndet mellan fingrarna på tryckplattan till kopplingsgaffel. (Grp-A specialgjutna sprängkåpor)
264 med B27 och M50/51 hade ett kortare urtrampningslager än 240 (36,5mm mot 43mm)
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Re: Åsikter behövs om motorrecept! B23 sugmotor

Inlägg av MDSE »

Kopplingsarmen verkar att vara en standard 240 för vajer och tryckplattan är ju standard B23. Jag har mätt hylsan på axeln till strax under 34mm. Tyvärr har jag ganska dålig koll på just det här med urtrampningslager, hur kan man mäta hur långt det ska vara?
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
Skriv svar