spridar plasering, typ av stråle, inpruts vinklar, duty% mm

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

spridar plasering, typ av stråle, inpruts vinklar, duty% mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

tänkte starta en tråd om detta som ännu är lite hemligt hos många. fins lite att hämta på många motorer.

även om olika bränslen ska ha olika sprut bild? inte så säker längre att finast möjliga alltid är bäst i alla lägen på en performace motor.

nån som har testat mycket i dynon och kommit fram till nått eller läst om nått seriöst test nånstans?

jag ska lägga upp lite vad jag hittad senare här.

mvh jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: spridar plasering, typ av stråle, inpruts vinklar, duty%

Inlägg av super7 »

Det här blir en intressant tråd. :thumbright:

Har inte sett vad det gör i dynon, men har testat en hel del med olika spridar vinklar dels
på min egen se7en samt 2 rally bilar Seat & Golf. Helt klart gör det skillnad, syns på lambda
värdet när man ändrar även varvtals beroende men det har nog att göra med hur stora spridare man har.

En sak till som det kan finnas lite effekt att hitta i är om man har dubbla spridarrader hur man använder dom
om man har en insprutning som det går att styra ett % tal mellan dom olika raderna, tex på lätt last och låga
varvtal så använder man bara raden närmast motorn för att sedan flytta sig utåt på den yttre raden allt eftersom
varvtal/last ökar för att till slut kanske bara använda dom yttersta :?:

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: spridar plasering, typ av stråle, inpruts vinklar, duty%

Inlägg av Performance_seeker »

Jag var i kontakt med en person som byggt en gammel-Hemi för Engine Masters tävlingen i USA. Allt var hembyggt, inklusive MegaSquirtsystemet.
Han och teamet testade både port-injection och throttle body injection, och i bromsbänken gav throttle body injection något mer effekt än port-injection på höga varv.
Men, för min gatbil rekommenderade han att jag bygger port-injection, det ger bättre kontroll över hela motorns varvtalsområde.

Här är annars min port-injection...hehe...
https://www.youtube.com/watch?v=wPup8rZdRM8
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: spridar plasering, typ av stråle, inpruts vinklar, duty%

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej hur har du insprutnings början och slut i din motor? vart har du spridarna plaserade?

mvh jens
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: spridar plasering, typ av stråle, inpruts vinklar, duty%

Inlägg av Performance_seeker »

Jag har placerat spridarna i insuget, så nära insugsportarna som möjligt, och vinklat dom så mycket det går att spruta mot baksidan på ventilerna. Länkar till bild på hur det såg ut innan hylsorna svetsades i insuget.

När det gäller timingen för insprutningen så kör jag det som jag tror var default i MegaSquirt, d.v.s. "end of squirt", insprutningen avslutas strax före öppning av insugsventilen. Det är inget jag labbat med ännu, men jag kanske provar någon annan timing vad det lider... :hihi:

Bild
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: spridar plasering, typ av stråle, inpruts vinklar, duty%

Inlägg av Jakesta »

Jag kör med separata spjäll och har provat olika placering av spjällen. Med spjällen utflyttade nära trattarna blev den väldigt svår att mappa på låglast och liten spjällöppning, ville gärna spotta och nysa lite trots att man ställt ganska fett, svarade inte så bra på gas på lågvarv heller utan ville gärna börja "hoppa". Flyttade tillbaka spjällen till original position (mc-spjäll) dvs just framför spridaren och blev mkt lättare att få till på lågvarv.
Spridarna satt på samma ställe hela tiden, närmast toppen. Skulle gissa att bränslet atomiseras bättre när spjällöppningen sitter nära injektorn eftersom hastigheten blir mycket högre just där vid små spjällöppningar.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: spridar plasering, typ av stråle, inpruts vinklar, duty%

Inlägg av Performance_seeker »

Jag har spjällen rätt långt bort, och ett stort plenum under throttelhuset (ett Mopar M1 med Dominator-fattning). Lågvarv är inga problem i mitt fall, och gassvaret är bra.

Bild
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: spridar plasering, typ av stråle, inpruts vinklar, duty%

Inlägg av Kadett4wd »

Nu ska nu få ett hett tips ;)

Mercedes 2.3-2.5 16v Cosworth.
Kolla hur det ser ut kring spridaren på dem.
Där 'injekteras' tomgångsluften kring spridaren för att nyttja luftens gashastighet för att dra ned soppan i kanalen samt fördela den bättre.
Svårt att se på bilden, men där spridaren sitter i insuget så ser nu en svart plastgrunka runt spridaren.
till denna grunka kommer luften från tomgångsmotorn.
Bild

Detta förbättrar lågfarten avsevärt och tillåter sätta spridaren på ett ställe för mera drag i mellanregister samt på topp.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: spridar plasering, typ av stråle, inpruts vinklar, duty%

Inlägg av Robert Markström »

S--b har väl även något liknande ovan?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: spridar plasering, typ av stråle, inpruts vinklar, duty%

Inlägg av Pacman »

Volvo med från början av seklet.....på sina "lågprestanda"-modeller dvs motorsvaga sugisar.
Har garanterat med emissioner att göra!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: spridar plasering, typ av stråle, inpruts vinklar, duty%

Inlägg av Kadett4wd »

visst är det så, men trixet tillåter lite kompromiss med spridarplacering, det var det jag for efter.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: spridar plasering, typ av stråle, inpruts vinklar, duty%

Inlägg av Jakesta »

Borde ju bli som att ha spridaren väldigt nära gasspjället, hög hastighet just vid öppningen?
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Skriv svar