Garage-kris - måste byta block!

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Garage-kris - måste byta block!

Inlägg av SevenEight »

Måste byta block - nåt har hänt med det när det rasade på sista ramlagret/axiallagret. Allt linjerar och veven går lätt tills jag sätter i sista lagret - då fastnar veven. Testat med ett lager utan axial del - samma sak. Det är inte runt längre!

Följande scenarior finns att välja på:

-Borra det nya blocket till 96,3
-Decka nya blocket
-Återvinn viktade kolvar

-Ge fan i att borra blocket
-Svarva av kolvarna och vikta dem
-Decka till rätt höjd

Skillnad -kostnad för borrning vs tid/jobb med kolvar.


Men. Hur mycket ska jag decka? Måste numera köra med 1.5mm skärring pga planing av topp. Skulle nu kunna decka 0.3mm mindre och köra med original packning igen. Blir samma tycker jag, men blockpackningen kostar ungefär en tiondel.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Garage-kris - måste byta block!

Inlägg av loop »

Inte för att jag vet vad det gäller för motor, men kan du inte arborra blocket?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Garage-kris - måste byta block!

Inlägg av hauge »

Jag hade satt en vippindikator på den sista lagerbanan på veven med alla utom det sista överfallet monterat för att vara säker på att det inte är veven som har blivit deformerad. Först då hade jag funderat på nytt block
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar