Sida 1 av 3

volvo 3.0 24v

Postat: sön jul 20, 2014 6:15 pm
av wuffee
vart någonstans hittar man lättast effekt utan att behöva överladda å byta kammar.. insuget tycker ju jag ser sådär halvbra ut.. toppen ska portas då topplockspackningen ändå har gott..

lite tips uppskattas.. är en 91a

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: volvo 3.0 24v

Postat: sön jul 20, 2014 9:29 pm
av Erland Cox
Är det inte en lös fläns med gummin på insuget?
Bättre insug måste hjälpa mycket, hur ser grenrören på avgas ut på en sån?


Erland

Re: volvo 3.0 24v

Postat: sön jul 20, 2014 9:34 pm
av Jens Gustavsson
det kanske fins nå tipps i mizubisi v6 tråden vår på dyno avdelningen den gav 186hk med bara bytt insug på 2 liter.

Re: volvo 3.0 24v

Postat: sön jul 20, 2014 10:43 pm
av Thunderbo1t
På nåt amerikanskt forum (om jag minns rätt) var det skapliga resultat med bättre avgassystem, extraktorrör och kanske också moddad luftbox.
Mycket kanske nu men jag tror de justerade WOT lambda med bränsletrycket och extraktorröret var egentligen till någon BMW och passade med enklare mod. Se nu inte detta som exakta fakta, minnet är lite sådär över detta ämne....

Re: volvo 3.0 24v

Postat: mån jul 21, 2014 6:03 am
av wuffee
jo de är lösfläns å insuget ser verkligen konstigt ut.. bygga eget med rakarrör å trattar å sedan kanske 90mm spjäll? finns ju billiga kina varianter!
grenröret liknar väl ett b230 kan msn ju säga.. org är de dubbla sekundärpipor som går ihop in i katalysatorn..

jens. den har man läst en hel del :)..

thunder. ska leta reda på detta.. kruxet är att ja kan chippa å höjja btr.. de är den typ av mjukvaru justering ja kan göra..


Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: volvo 3.0 24v

Postat: mån jul 21, 2014 9:59 am
av RS100
Den här killen pillade ju ett tag...

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=39558

Re: volvo 3.0 24v

Postat: mån jul 21, 2014 11:38 pm
av wuffee
synd man inte fick något slutresultat

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: volvo 3.0 24v

Postat: ons jul 23, 2014 6:19 am
av Micke K
Jag har en B6254 i min Healey kanske ersätter den med B6304 innan besiktning beroende på vad vikten blir.
Jag har byggt eget grenrör och satt på spjällhus från Triumh Daytona MC tog 2st då den är 3 cylindrig.
Inv diam på spjällhusen är 42mm hoppas det ska göra lite på effekten.
Kommer att köra med VEMS styrsystem.
Se bild i min tråd på spjällhus och grenrör.
Hade varit kul med lite vassare kammar men har inte hittat några.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 76#p604976

Re: volvo 3.0 24v

Postat: ons jul 23, 2014 7:37 am
av wuffee
har me kikat lite på triumph. men jag hittade förgasare.. men finns kanske olika..

kammar borde ju agap.se kunna slipa.. tror han skulle lösa de iaf.. de jobbiga är väl om man måste bygga om till stumma tryckare

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: volvo 3.0 24v

Postat: ons jul 23, 2014 7:40 am
av wuffee
de där grenröret va något av de jävligaste jag sett! bra kämpat! har du bockat massa olika böjjar å radier å sedan börjat pussla? dim på primären?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: volvo 3.0 24v

Postat: ons jul 23, 2014 8:43 am
av Micke K
Spjällhusen är från Triumph daytona 675 44mm spjällskiva.
Grenröret är byggt med 45mm rör har köpt kardankrökar och använt dessa för att kapa loss lämpliga krökar med.
Primärrören är 65-70cm långa
Sekundärrören 2,5" ca 30cm långa resten av avgassystenet är 2,5"
Sök på Ebay efter spjällhus köpte mina från USA
Kommer att plugga spridar hålet i spjällhusen och använda Volvons org i insuget.
Grenröret kanske inte är optimalt men förmodligen bättre än orginalet.

Re: volvo 3.0 24v

Postat: lör aug 02, 2014 6:56 pm
av Pacman
Är det ingen som plockat över delar från BMWs S50-serie?
M20, M50 och S50 har samma c-c mellan cylindrarna som Volvo så det borde bara vara att skifta fläns på avgas och göra nån adapter på insug.

Re: volvo 3.0 24v

Postat: sön aug 03, 2014 8:43 pm
av wuffee
jo då.. har funderat på å köpa ett grenrör från ebay å bara byta flänsarna.. de är ju tämligen smidigt gjort!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: volvo 3.0 24v

Postat: ons sep 24, 2014 9:45 pm
av taz82
Jag skall prova ett S80 T6 insug på min 960, ska ta lite data på det när jag köpt så kan sävarfolket få tycka till lite.

Det är ju korta runners jämfört med 960 "skatboet", vilket borde ge mer ös uppe i registret ( ? ).

Lånad bild:
Bild
960 insug

Lånad bild:
Bild
S80 T6 insug

Re: volvo 3.0 24v

Postat: tor sep 25, 2014 7:07 am
av Kadett4wd
Om du förstorar plenumet på det nedre och portar fina trattar inuti blir det nog kalas.
Som de är std vettefasen om inte det övre är bättre.