Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån aug 21, 2017 4:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: volvo 3.0 24v
InläggPostat: sön jul 20, 2014 6:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Inlägg: 890
Ort: Eksjö
vart någonstans hittar man lättast effekt utan att behöva överladda å byta kammar.. insuget tycker ju jag ser sådär halvbra ut.. toppen ska portas då topplockspackningen ändå har gott..

lite tips uppskattas.. är en 91a

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

_________________
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo 3.0 24v
InläggPostat: sön jul 20, 2014 9:29 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Är det inte en lös fläns med gummin på insuget?
Bättre insug måste hjälpa mycket, hur ser grenrören på avgas ut på en sån?


Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo 3.0 24v
InläggPostat: sön jul 20, 2014 9:34 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
det kanske fins nå tipps i mizubisi v6 tråden vår på dyno avdelningen den gav 186hk med bara bytt insug på 2 liter.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo 3.0 24v
InläggPostat: sön jul 20, 2014 10:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 498
Ort: Ljusdal
På nåt amerikanskt forum (om jag minns rätt) var det skapliga resultat med bättre avgassystem, extraktorrör och kanske också moddad luftbox.
Mycket kanske nu men jag tror de justerade WOT lambda med bränsletrycket och extraktorröret var egentligen till någon BMW och passade med enklare mod. Se nu inte detta som exakta fakta, minnet är lite sådär över detta ämne....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo 3.0 24v
InläggPostat: mån jul 21, 2014 6:03 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Inlägg: 890
Ort: Eksjö
jo de är lösfläns å insuget ser verkligen konstigt ut.. bygga eget med rakarrör å trattar å sedan kanske 90mm spjäll? finns ju billiga kina varianter!
grenröret liknar väl ett b230 kan msn ju säga.. org är de dubbla sekundärpipor som går ihop in i katalysatorn..

jens. den har man läst en hel del :)..

thunder. ska leta reda på detta.. kruxet är att ja kan chippa å höjja btr.. de är den typ av mjukvaru justering ja kan göra..


Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

_________________
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo 3.0 24v
InläggPostat: mån jul 21, 2014 9:59 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 18, 2010 11:23 am
Inlägg: 66
Ort: Jönköping
Den här killen pillade ju ett tag...

viewtopic.php?t=39558

_________________
Jonne C

Audi 100T Banbil Nira i3+
Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo 3.0 24v
InläggPostat: mån jul 21, 2014 11:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Inlägg: 890
Ort: Eksjö
synd man inte fick något slutresultat

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

_________________
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo 3.0 24v
InläggPostat: ons jul 23, 2014 6:19 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Inlägg: 245
Ort: Halmstad
Jag har en B6254 i min Healey kanske ersätter den med B6304 innan besiktning beroende på vad vikten blir.
Jag har byggt eget grenrör och satt på spjällhus från Triumh Daytona MC tog 2st då den är 3 cylindrig.
Inv diam på spjällhusen är 42mm hoppas det ska göra lite på effekten.
Kommer att köra med VEMS styrsystem.
Se bild i min tråd på spjällhus och grenrör.
Hade varit kul med lite vassare kammar men har inte hittat några.
viewtopic.php?f=21&t=72080&p=604976#p604976

_________________
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo 3.0 24v
InläggPostat: ons jul 23, 2014 7:37 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Inlägg: 890
Ort: Eksjö
har me kikat lite på triumph. men jag hittade förgasare.. men finns kanske olika..

kammar borde ju agap.se kunna slipa.. tror han skulle lösa de iaf.. de jobbiga är väl om man måste bygga om till stumma tryckare

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

_________________
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo 3.0 24v
InläggPostat: ons jul 23, 2014 7:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Inlägg: 890
Ort: Eksjö
de där grenröret va något av de jävligaste jag sett! bra kämpat! har du bockat massa olika böjjar å radier å sedan börjat pussla? dim på primären?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

_________________
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo 3.0 24v
InläggPostat: ons jul 23, 2014 8:43 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Inlägg: 245
Ort: Halmstad
Spjällhusen är från Triumph daytona 675 44mm spjällskiva.
Grenröret är byggt med 45mm rör har köpt kardankrökar och använt dessa för att kapa loss lämpliga krökar med.
Primärrören är 65-70cm långa
Sekundärrören 2,5" ca 30cm långa resten av avgassystenet är 2,5"
Sök på Ebay efter spjällhus köpte mina från USA
Kommer att plugga spridar hålet i spjällhusen och använda Volvons org i insuget.
Grenröret kanske inte är optimalt men förmodligen bättre än orginalet.

_________________
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo 3.0 24v
InläggPostat: lör aug 02, 2014 6:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Är det ingen som plockat över delar från BMWs S50-serie?
M20, M50 och S50 har samma c-c mellan cylindrarna som Volvo så det borde bara vara att skifta fläns på avgas och göra nån adapter på insug.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo 3.0 24v
InläggPostat: sön aug 03, 2014 8:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Inlägg: 890
Ort: Eksjö
jo då.. har funderat på å köpa ett grenrör från ebay å bara byta flänsarna.. de är ju tämligen smidigt gjort!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

_________________
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo 3.0 24v
InläggPostat: ons sep 24, 2014 9:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Inlägg: 512
Ort: Göteborg
Jag skall prova ett S80 T6 insug på min 960, ska ta lite data på det när jag köpt så kan sävarfolket få tycka till lite.

Det är ju korta runners jämfört med 960 "skatboet", vilket borde ge mer ös uppe i registret ( ? ).

Lånad bild:
Bild
960 insug

Lånad bild:
Bild
S80 T6 insug


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo 3.0 24v
InläggPostat: tor sep 25, 2014 7:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8763
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Om du förstorar plenumet på det nedre och portar fina trattar inuti blir det nog kalas.
Som de är std vettefasen om inte det övre är bättre.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010