B6294S volvo rak6.

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Mrextrem
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 22, 2014 3:10 pm

B6294S volvo rak6.

Inlägg av Mrextrem »

Har blivit med sur volvo. Är en S80 2,9 204hk.
Är van vid turbo bil som jag har som brukis.
Har aldrig trimmat sugisar utan ladd innan så behöver redigt med hjälp av er här.
Om det hjälper er något så åker det troligtvis på Saab 9-5 Aero spridare då dom ger 60cc mer en orginal.
Luft filter lådan är utbytt mot avskärmat öppet.
Tror motorn är en Vidar utveckling av den tidigare 6an från 960.
Så kanske kamaxlar från den om dom är vassare...

Så vilken väg ska jag ta?

Dock inte turbo.
Mrextrem
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 22, 2014 3:10 pm

Re: B6294S volvo rak6.

Inlägg av Mrextrem »

Skulle man kunna piffa till den med ställbara remdrev?
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: B6294S volvo rak6.

Inlägg av taz82 »

En S80 med 2.9a och 204 borde vara -99 års modell? 2.9an fick 196 med ett bredare momentregister (varva mindre) senare år.

Vet du om det sitter variabel insugskam på din? Ang. justerbara kamdrev så kan jag bara tala för 960, men där sitter det på alla raka sexor från fabrik på både insug och avgaskam. Dock inte med någon trevlig skala eller så utan man får mäta på tryckaren med indikatorklocka eller så.

Ang. 60cc större spridare så krävs någon form av motorstyrningsändring för att göra rätta av det, annars går den bara fett och/eller lambdareglerar ner bränslet. Luftfilter är väl trevligt med lite luffarturbo i fronten så det trycks in i luftburken.

Ang. kamaxlar så är jag inte så väl insatt i S80ins utbud, men ger motorn 204hk i en -99a vid 6000rpm så är det ju exakt samma effekt och varv som en 960 -91. Har svårt att se att det skulle skilja mycket på kamprofiler på två motorer med samma borr/slag och effekt vid samma varv utav samma tillverkare.

Det vassaste man kan slipa på 960 3.0 kammar är FS265H enl. uppgift.

Mvh. // Taz
Skriv svar