Cheva 350 startar ej.

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Orangebullit
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: lör nov 15, 2008 12:38 pm

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Orangebullit »

Vi har justera exakt som det står i guiden ovan. Med still så menar jag att de ej går att snurra mer. Då drog vi 1/2 varv till och låste fast med insex muttern i mitten på vipp muttrarna. Men efter start så kan vi röra stötstängerna ca 4mm fritt upp och ner.
Bygger Renault R5 Turbo Maxi samt originalrenoverar en 242 -81
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Steve »

Inte original vippor alltså?

Bultarna som ska hålla vipporna har inte lossnat från toppen då?

Kollat hur olja/oljefilter ser ut?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av hauge »

Ovana med att ställa preload på lyftarna verkar vara en del.

Sen är mina tankar som Steves: Original på en gammal cheva så är vipparmsbultarna ipressade och kan helt enkel dras ur/ut om man har hårdare fjädrar. Har själv vart med om det på "standardfjäder" till o med (75-80 pounds)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Orangebullit
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: lör nov 15, 2008 12:38 pm

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Orangebullit »

Ovana förmodar jag med men nu är vi inne på tredje vändan med justering.... Vi har eftermarknadstoppar och gängade vipp bultar, arp. Vipporna är comp cams 1,5 ratio alu rullvippor. Lyftarna är hydrauliska rull lyftare och kammen är comp cam rullkam.
Bygger Renault R5 Turbo Maxi samt originalrenoverar en 242 -81
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av hauge »

hmm..okej.
När jag ställer ventiler orkar jag inte läsa på " när den ventilen är bla-bla så ställ den o den ventilen", utan går back to basics o ställen den andra ventilen när den ena är på topp. det kan ge lite fel, men med hydrauliska lyftare så blir det bra ändå.

Skall man vara riktigt kinkig så skall man inte ställa ventilen när den andra är på topp, (vilket normalt är okej). Bättre är att kolla var ventilen är på topp och snurra ett varv på motorn. Då är man mitt för toppen på loben och slipper fel pga att man kan vara på "rampen som är till för att ge en mjukstart på lyftaren.

Man ställer spelet genom att snurra på stötstången och samtidigt dra åt vippan tills det helt plötsligt går trögare att snurra på stötstången. Sen drar man 1/4-3/4 varv, beroende på vem som tycker, extra på muttern till vippan. En del anser mer åt 1/4 för att minska risken för pump-up. Får man pump-up så har man för klena fjädrar tycker en del och jag håller med. Själv drar jag lite mer än ett 1/2 varv, utan att påstå att det är det bästa. Jag tycker att 1/4 varv är för lite för att kompensera för längdförändringar på block, ventilskaft osv, men har inga belägg för det, utan det känns bra med drygt 1/2 varv och har inte upplevt tickande ventiler pga detta.

Sen kommer det svåra:
Att stötstången går markant trögare att snurra på kan bero på tre saker, beroende på mest hur pass känslig/van man är.
Det finns tre saker som kan få det att gå trögare när man snurrar på stötstången
1: Fjädern inne i lyftaren (plungern)
2: Oljan inne i lyftaren
3: Lyftaren har "bottnat"

Skall försöka svara lite tydligare/bildligt:
Tänk lyftaren som en kontaktyta mot kamaxel. En justeringskolv ovanför (som sitter inuti lyftaren) och stötstången ovanpå justeringskolven. Justeringskolven har också ett hål på "locket" för att läcka olja upp inuti stötstången upp till fjädrarna/vipparmarna. Edit: Inuti sitter en fjäder som håller isär "kolven".

Beroende på om man har fullt med olja i lyftaren, lite olja eller ingen alls beter det sig lite olika. Därför kan det vara svårt för den ovane/nybörjaren.
Tom lyftare: det går lite trögare när fjädern börjar pressas ihop
Tom lyftare: det går mycket trögare när fjädern är ihoppressad och den bottnar, samtidigt så pressas ventilen ner.
Mittemellan, halvfull/halvtom lyftare: Det går lite trögare när fjädern inne i lyftaren börjar pressas ihop. sedan går det mycket trögare när "locket" i lyftaren pressats ner till oljenivån. Drar man ner mer kommer ventilen att aktiveras.

Känns rörigt, men jag har skrivit så gott jag kan.

3 mm känns som nämnts i tråden är ungefär som en lyftare har i total justermån om jag slickar på fingret
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar