Cheva 350 startar ej.

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Orangebullit
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: lör nov 15, 2008 12:38 pm

Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Orangebullit »

Hej. Jag försöker få tips om vad jag kan prova för arr få igång min 350.

Vridit motorn till tdc på cyl 1. Komp finns på alla cylindrarna. Ställt rotorn på cyl 1 i fördelaren. Bränsle får den och gnista är det. Vad f*n kan det vara som spökar? Har lyckats fått en poff i förgasaren bara...

MVH
Rikard
Bygger Renault R5 Turbo Maxi samt originalrenoverar en 242 -81
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Steve »

Kollat med lampa hur tändningen står?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Orangebullit
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: lör nov 15, 2008 12:38 pm

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Orangebullit »

Lampjäveln reagerar inte då jag har msd extra isolerade tändkablar:(
Bygger Renault R5 Turbo Maxi samt originalrenoverar en 242 -81
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av ingesjo »

Du har väl inte gjort det klassiska felet så att Fördelaren sitter ett 1/2 varv fel ,,, alltså?..
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Steve »

Sätt dit en annan kabel medans du strobbar
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Orangebullit
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: lör nov 15, 2008 12:38 pm

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Orangebullit »

Har plockat ut ettans stift och satt fingret där nu. När kolven är påväg upp mot tdc och rotorn kommer mot cyl 1 så bygger den komp i denna cylinder och mitt finger ploppar ut. Detta betyder vad jag försökt läsa ut att fördelaren sitter korrekt?
Bygger Renault R5 Turbo Maxi samt originalrenoverar en 242 -81
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av ingesjo »

Jepp det låter rätt men dubbelkolla med vipparms kåpan av på den sida som du har Ettans cylinder.
Då ser du enkelt om du är i tändtakt eller utblås takt.
Grovställ tändningen på ettan cylinder till ca 10gr före öd, görs enklast med en 12v lampa kopplad på tändspolen...
Funkar så klar bara om du har en hederlig gammal brytaspets tändning :-)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Steve »

Ganska bra att kolla med en strobblampa så ser man om den tänder när stiftet sitter i motorn också
Har du ingen annan kabel att sätta dit så kan man förlänga mellan tändkabel och stift med en vanlig kabel och sätta klämman runt den kabeln
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Orangebullit
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: lör nov 15, 2008 12:38 pm

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Orangebullit »

Nu ska jag förklara vad som hänt.

Motorn är nyrenoverad och efter detta startad. Vi hörde när motorn gick att vipporna "klapprade". Kollade då vipporna och alla stötstängerna glappade. Vi justerade då spelet på stötstängerna i rätt ordning. Efter detta startade ej motorn. Det var då jag startade tråden. Vi släppte då på samtliga vippor och började om justerings mönstret. Efter detta hoppade motorn igång som om inget hade hänt och gick kanon. Dock så kom "klapprandet" från vipporna tillbaka efter en liten stund. Lyfte nu ventilkåporna och samtliga stötstängerna är åter igen lösa....?? Vad fan kan det vara som spökar. Kan ju tillägga att det är låsningar i vipporna så de inte ska kunna tappa för trycket.
Bygger Renault R5 Turbo Maxi samt originalrenoverar en 242 -81
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Steve »

Hur justerade ni? Med förspänning eller?
Är det hydrauliska eller mekaniska lyftare?
Komptestat?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Orangebullit
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: lör nov 15, 2008 12:38 pm

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Orangebullit »

Vi justerade efter denna guide.

http://www.jimgahnfelt.se/bilder/Cheva- ... ng_CSB.pdf

Vad menas med förspänning? Det är hydrauliska lyftare och kompet är kanon på samtliga cylindrar.
Bygger Renault R5 Turbo Maxi samt originalrenoverar en 242 -81
Orangebullit
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: lör nov 15, 2008 12:38 pm

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Orangebullit »

Förspänning, alltså att man drar lite till efter att stötstängerna slutat röras sig. Ja vi har justerat tills stötstängerna är still och sedan 1/2 varv till.
Bygger Renault R5 Turbo Maxi samt originalrenoverar en 242 -81
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Steve »

Kammen kan ju ha gått ner sig men de verkar otroligt att den ska göra de på alla nockar
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Orangebullit
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: lör nov 15, 2008 12:38 pm

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Orangebullit »

Känns ju otroligt då motorn gått totalt 10minuter och det händer på samtliga nockar?
Bygger Renault R5 Turbo Maxi samt originalrenoverar en 242 -81
Användarvisningsbild
Dan (gearhead)
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
Ort: Långsele

Re: Cheva 350 startar ej.

Inlägg av Dan (gearhead) »

Låter onekligen som något inte stod rätt till när ventiljustering gjordes, säkra på att lyftarna var på bascirkeln på samtliga ventiler?
"Ja vi har justerat tills stötstängerna är still" Vad menar du med still? Brukar rotera på stötstången och när jag känner ett litet motstånd så därifrån 1/2 varv till eller vad nu specen är för lyftaren/spelet...
Z28
Skriv svar