Rallycross 2150 motor

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
TeamCurryNamNam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis sep 09, 2014 10:34 pm
Ort: Strängnäs

Rallycross 2150 motor

Inlägg av TeamCurryNamNam »

Hejsan är ny här och sett att det finns massa trevliga kunskaper att gotta sig i!

Håller på och bygger rallycross bil klass 2150.

Skulle behöva lite åsikter kring motorval samt recept åsikter! Blir första tävlingsåret nästa år så siktar inte mot stjärnorna direkt! Skaplig maskin med trevlig karaktär är målet!

Kör receptet så får ni gärna fylla på och rätta mig där ja missat!

B21e block med plana kolvar
H-profil (mest för att det är en så pass liten utgift)
Givetvis helt renoverat,honat o nya lager och ringar.
Oljetråg med skvalpplåtar och ny pump.
Lätt svänghjul (skelett modell) 4-6p sinter, tryckplatta?

Toppen blir en 530 med 46-38 ventiler, nya styrningar och säten
Portad och planad. 2 backcut vinklar på ventil.
Sen kam till det där sitter ja fast lite?

Valet står sen i mellan antingen en uppsättning fajs 45or eller ett par weber 48or?
Givetvis extraktor.

Samt ordentlig tändning, har inte hunnit kolla reglementet kring just tändningen så det är lite oklart!


Synpunkter och råd på det?
Bmw E30 M3 Rallycross klass 4
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Rallycross 2150 motor

Inlägg av Kirre »

kör på M stakar då jag har för mig att dessa är lite lättare
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Rallycross 2150 motor

Inlägg av aliwin »

B23 M-stakarna är rätt tunga ca900gram och h-profil nästan 700gram så h-profil är lättare.
Volvo turbo projekt!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rallycross 2150 motor

Inlägg av Erland Cox »

Jag hade tagit ner vevtapparna till 230, då kan man minska slaget lite och köra med 94mm:s cylinderdiameter.
SPM har stakar med B21-23 bredd till 230 lager.
Om man har kolvar som styr staken så kan man använda 89 och nyare 230 stakar.

Erland
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Rallycross 2150 motor

Inlägg av Magic thomsson »

Jag har en 2150 volvo själv och hade först en Sachs 618 tryckplatta men den va för överdimensionerad och tungtrampad tyckte jag så jag bytte till en saab turbo tryckplatta på kl racing för 975 kr.Passar bolt on. Och 6 pucks fjädrad sinter lamell o det funkar fint.
Satsa på minst 48 or direkt tycker jag, kolla på ebay om det dyker upp nåt.
Roger (Magic T) Thomasson
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Rallycross 2150 motor

Inlägg av Jarmo Y »

För en sån liten motor som under 2150cc 44/36 ventiler duger bra, och 45 dubblas. Du kan få mera hästar med större delar men när du sitter i startlinjen, bromsbänk och verklighet är inte samma sak. Köp en kam och fjädrar från Jens så du får en passande paket.

Sen när ni bygger avgasrör, gör inte kollektor diameter för stor, 2.5 tums får glömma direkt. Efter kollektor, rören kan vara så stor som du vill.
Jag plockade från en 2.8 liters volvomaskin 265 hk med 48 mm kollektor och efter att det byttes till 56 mm det blev 272 hk.
60mm kollektor är helt vanlig sak här på lilla motorer fast det skulle vara mycket mindre..jag menar om den minsta innerdiameter, kollektor längd fär ni prova fram.
Espelund Motorsport
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis sep 30, 2014 10:19 am

Re: Rallycross 2150 motor

Inlägg av Espelund Motorsport »

Har bare et lite spørsmål innenfor dette.

Hvordan er det å sette i smidd motvekts veiv er dette lov?

Unskyld for at det er på norsk. :)
TeamCurryNamNam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis sep 09, 2014 10:34 pm
Ort: Strängnäs

Re: Rallycross 2150 motor

Inlägg av TeamCurryNamNam »

smidd vev får du väl åka utan bekymmer? B23orna har väl smidd original så homologerad kan den ju knappast vara iaf! Ända begränsningen du har är 2150cc, 2ventiler per cylinder samt att du inte får tillföra material i toppen. sen får du bygga hur du vill! :)
Bmw E30 M3 Rallycross klass 4
Skriv svar