Minsta avstånd mellan tratt och luftfilter

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Minsta avstånd mellan tratt och luftfilter

Inlägg av Karl V »

Hej!

Funderar på att köpa ett pipercross filter till vår racebil, men har lite funderingar.
Jag har gjort egna trattar och tillsammans med delningen på volvotoppen är det 400 mm mellan 1ans trattkant mot fronten och 4ans trattkant mot torpenden.
Funderar på ett PC6100 från KGtrimning, filtret är 435 mm ytterdimension i längd och jag tror skummatrialet är 20 mm tjockt.
Då blir det endast 435 - (2 x 20) = 5 mm / 2 = 2,5 mm från tratten ytterkant till filtret. Det känns alldeles för lite.

Vad är minsta acceptabla avstånd för att inte försämra luftflödet?

/Karl
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Minsta avstånd mellan tratt och luftfilter

Inlägg av hauge »

Du ställer frågan så att det egentligen inte går att svara.

"Vad är minsta acceptabla avstånd för att inte försämra luftflödet?"
noll om du inte vill försämra luftflödet. Vad som är acceptabelt kan bara DU avgöra.

Sen beror det på applikationen och så. Är det en rakt frambil eller köra på bana?. Vad har du för krav på livslängd på motorn?

Allmänt tycker jag också 2,5 mm låter lite, utan att ha fysiskt sett och känt på filtermaterialet så skulle jag vilja ha minst det dubbla på en rallybil, men är det en raktframbil så är det plenty.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Minsta avstånd mellan tratt och luftfilter

Inlägg av Karl V »

Kör långlopp på rallycrossbanor, kan vara mycket sand, damm, lera eller snö..

Kanske lite klumpigt uttryckt av mig, finns det nån bra tumregel på vilket avstånd bör man ha mellan trattens kant och filtret i sidled?

Då vi kör 4-5 timmar varje rejs vill vi ha så lång livslängd som möjligt. Vi kan inte ha en filterlösning som släpper igenom massa sand.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Minsta avstånd mellan tratt och luftfilter

Inlägg av hauge »

Aha ...nästan absolut sämsta möjliga förutsättningar alltså :-(

JAG hade inte ens funderat på skumfiltret i detta fallet. Förstår att det är smidigt dock

Kanske någon annan har en mer positiv inställning än jag i detta fallet.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Minsta avstånd mellan tratt och luftfilter

Inlägg av Thunderbo1t »

Går det inte att bygga en box och ansluta ett "vanligt" filter enligt denna princip:
http://product-images.qedmotorsport.co. ... ir-box.jpg
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Minsta avstånd mellan tratt och luftfilter

Inlägg av Karl V »

Vi flyttade fram bromsservot för att få plats med insuget och insprutsbryggan. Då blev det plats för längre insugsrör men tajt för en slang framåt för att ha ett stort pappfilter i fronten. Men vi får kanske kompromissa lite och se till att ha pappfilter där framme. Trevligare att köpa stora pappfilter istället skumfilter prismässigt.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Minsta avstånd mellan tratt och luftfilter

Inlägg av Falkenrejsing »

En låda likt den thunderbolt länkade, men öppen i överkant med ett stort platt pappelement kanske kunde få plats?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Minsta avstånd mellan tratt och luftfilter

Inlägg av StefanM »

dylika produkter gjorda i skum är väl inga filter överhuvudtaget? Mest en grov sil som ser ball ut.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Minsta avstånd mellan tratt och luftfilter

Inlägg av hauge »

Strikt sett så är ett filter precis som det låter...det filtrerar :-) alltså även ett durkslag skulle uppfylla definitionen på luftfilter
Ett gasmaskfilter är också ett filter, där "hålen" är så små att inga molekyler större än kvävgas (tror jag) slipper igenom. Fast ett sånt till motorn är inget vi vill ha..det skulle ge för stor strypning och bli mättat fort.

Skumfilter brukar man olja in för att bättra på filtreringen av små partiklar, som utan oljan skulle passera filtret.

Som jag ser det då...det beror helt på applikation: Vid kort körtid i "snäll miljö", eller om man kör bara nån söndag då och då, (hobbybilskörning) så är ett skumfilter ett alternativ. (man skall dock undvika dammiga grusvägar om man inte har nyoljat filter).
Ett OEM-filter är det absolut säkraste kortet, alltså ett veckat pappfilter. Med sådana filter behöver man inte fundera på miljön eller filtrets påverkan på förväntad livslängd på motorn.

of topic
Vid extremt dammiga miljöer (läs sahara, arizona-öken) blir det lite speciellt. Jag har läst att det t.ex finns ramlager framtagna för sånna miljöer, där lagrena har extra bra förmåga att bädda in främmande partiklar.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar