FS265H kam i Volvo 24v?
FS265H kam i Volvo 24v?
Jag har beställt två ganska snälla omslipade kamaxlar till min 960. (Vassate man kan slipa utan råämnen enligt omsliparen)
Informationen nedan gäller ju för 20v, men iaf.
FS265H:
Duration: 265° vid 0.1mm lyft, vid 1mm lyft 218°
Lyft: 9.2mm
Data på originalkammar:
Insugskam (PGI): 250° dur, 8.45 i lyft
Avgaskam (PGE): 252,6° dur, 8.45 i lyft
http://folkraceshop.se/volvo-850-b5254- ... xel-fs265h
Någon som kört med FS265H profilen i Volvo vitblock utan turbo? hur blir registret? Drar den till 6500rpm på "standard" timing?
Tacksam för lite input
Informationen nedan gäller ju för 20v, men iaf.
FS265H:
Duration: 265° vid 0.1mm lyft, vid 1mm lyft 218°
Lyft: 9.2mm
Data på originalkammar:
Insugskam (PGI): 250° dur, 8.45 i lyft
Avgaskam (PGE): 252,6° dur, 8.45 i lyft
http://folkraceshop.se/volvo-850-b5254- ... xel-fs265h
Någon som kört med FS265H profilen i Volvo vitblock utan turbo? hur blir registret? Drar den till 6500rpm på "standard" timing?
Tacksam för lite input
Re: FS265H kam i Volvo 24v?
Var har du beställt kammarna? och vad kostar de?
Behöver du skicka ämne?
Behöver du skicka ämne?
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: FS265H kam i Volvo 24v?
Du vet väl att 960 3,0 originalkammarna är vassare än 20v GLT?
De lyfter 9,0mm och har runt 10gr mer duration, så med de som ämne borde man kunna slipa fräckare kammar än så.
De lyfter 9,0mm och har runt 10gr mer duration, så med de som ämne borde man kunna slipa fräckare kammar än så.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: FS265H kam i Volvo 24v?
- Axelsson EngineeringMicke K skrev:Var har du beställt kammarna? och vad kostar de?
Behöver du skicka ämne?
- 3000kr för båda
- Ja, ämne är med.
Jo, något mer lyft har jag sett att dom har. Sen är ju profilen ganska mesig ändå. Jag kan naturligtvis ifrågasätta uppgiften.Pacman skrev:Du vet väl att 960 3,0 originalkammarna är vassare än 20v GLT?
De lyfter 9,0mm och har runt 10gr mer duration, så med de som ämne borde man kunna slipa fräckare kammar än så.
------------------------------------------------------------------------
Någon som kört med profilen FS265H?
Re: FS265H kam i Volvo 24v?
Känns som ett bakslag tycker jag att få sina kammar omslipade för att få 5-10gr mer duration och 0,2mm mer lyft.
Att det skulle vara max är inte rätt. De utgår från 850GLT-kammar när de säger så.
Du borde kunna få minst 9,7mm lyft med 960-kammar som stomme.
Att det skulle vara max är inte rätt. De utgår från 850GLT-kammar när de säger så.
Du borde kunna få minst 9,7mm lyft med 960-kammar som stomme.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: FS265H kam i Volvo 24v?
Hämtade nu iaf, så får det va! Jag köpte motorn för 300kr så en renovering o så får väl kosta lite och allt kan inte alltid bli helt rätt!
Tack för input iaf, får störa mig på det nån annan gång!
Mvh
Tack för input iaf, får störa mig på det nån annan gång!
Mvh
Re: FS265H kam i Volvo 24v?
Hej
Jag funderar på att köpa dessa kammar, rekommenderar du dom och hur stor blev skillnaden ?
Mvh Öberg
Jag funderar på att köpa dessa kammar, rekommenderar du dom och hur stor blev skillnaden ?
Mvh Öberg
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
Re: FS265H kam i Volvo 24v?
Motorn är ihop nu, men ej startad! Kommer nog dröja innan det blir start dessvärre.
Det blev också en med turbo och 2.5L slagvolym.
Re: FS265H kam i Volvo 24v?
Okej!
Har du koll på om man kan utläsa när motorn är tillverkad ?
Jag köpte mig en 3.0 motor för 750kr men har ingen aning om när den är tillverkad.
I toppen står en märkning 90 men jag tror att toppen är utbytt.
Har du koll på om man kan utläsa när motorn är tillverkad ?
Jag köpte mig en 3.0 motor för 750kr men har ingen aning om när den är tillverkad.
I toppen står en märkning 90 men jag tror att toppen är utbytt.
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
Re: FS265H kam i Volvo 24v?
Det finns gjutdatum på block också, dock ingen koll exakt på var!
Re: FS265H kam i Volvo 24v?
Bumpar en halvgammal tråd.
Hur gick det Taz, har du provat köra igång motorn ännu?
Hur gick det Taz, har du provat köra igång motorn ännu?
Volvo 244 - B6304
Re: FS265H kam i Volvo 24v?
Intresserad av hur det gick
Dock köper jag mina kammar från ENEM istället.
Dom får ut 9,6mm lyft istället för 9,2 som Axelsson.
Försökte mäta upp mina original 3.0 kammar och fick följande
240 grader duration @ 0.12 mm
166 grader duration @ 1.00 mm
Enem
264 grader duration @ 1.00 mm
/ Mikael Öberg
Dock köper jag mina kammar från ENEM istället.
Dom får ut 9,6mm lyft istället för 9,2 som Axelsson.
Försökte mäta upp mina original 3.0 kammar och fick följande
240 grader duration @ 0.12 mm
166 grader duration @ 1.00 mm
Enem
264 grader duration @ 1.00 mm
/ Mikael Öberg
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
Re: FS265H kam i Volvo 24v?
Jag är seg...... Motorn ej i bil eller startad!
Vad blir det för bascirkel kvar när dom lyfter 9.6mm? är den mindre så förklarar det ju varför dom ger mer lyft. Skall dom gå att köra med original hydruallyftare?
Mvh
Vad blir det för bascirkel kvar när dom lyfter 9.6mm? är den mindre så förklarar det ju varför dom ger mer lyft. Skall dom gå att köra med original hydruallyftare?
Mvh
Re: FS265H kam i Volvo 24v?
Jag har skickat iväg mina kamaxlar till ENEM.
Dom lyckas öka lyftet till 9.6 mm. Det går att få mer lyft sa dom men då behöver man svarva mellan nockarna på kamaxeln.
Vi valde att inte göra detta.
Min förhoppning är att köra med original hyraultryckare och inte jacka kolvarna.
Dom lyckas öka lyftet till 9.6 mm. Det går att få mer lyft sa dom men då behöver man svarva mellan nockarna på kamaxeln.
Vi valde att inte göra detta.
Min förhoppning är att köra med original hyraultryckare och inte jacka kolvarna.
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461