FS265H kam i Volvo 24v?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

FS265H kam i Volvo 24v?

Inlägg av taz82 »

Jag har beställt två ganska snälla omslipade kamaxlar till min 960. (Vassate man kan slipa utan råämnen enligt omsliparen)
Informationen nedan gäller ju för 20v, men iaf.
FS265H:
Duration: 265° vid 0.1mm lyft, vid 1mm lyft 218°
Lyft: 9.2mm
Data på originalkammar:
Insugskam (PGI): 250° dur, 8.45 i lyft
Avgaskam (PGE): 252,6° dur, 8.45 i lyft

http://folkraceshop.se/volvo-850-b5254- ... xel-fs265h

Någon som kört med FS265H profilen i Volvo vitblock utan turbo? hur blir registret? Drar den till 6500rpm på "standard" timing?

Tacksam för lite input :)
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: FS265H kam i Volvo 24v?

Inlägg av Micke K »

Var har du beställt kammarna? och vad kostar de?
Behöver du skicka ämne?
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: FS265H kam i Volvo 24v?

Inlägg av Pacman »

Du vet väl att 960 3,0 originalkammarna är vassare än 20v GLT?
De lyfter 9,0mm och har runt 10gr mer duration, så med de som ämne borde man kunna slipa fräckare kammar än så.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: FS265H kam i Volvo 24v?

Inlägg av taz82 »

Micke K skrev:Var har du beställt kammarna? och vad kostar de?
Behöver du skicka ämne?
- Axelsson Engineering
- 3000kr för båda
- Ja, ämne är med.
Pacman skrev:Du vet väl att 960 3,0 originalkammarna är vassare än 20v GLT?
De lyfter 9,0mm och har runt 10gr mer duration, så med de som ämne borde man kunna slipa fräckare kammar än så.
Jo, något mer lyft har jag sett att dom har. Sen är ju profilen ganska mesig ändå. Jag kan naturligtvis ifrågasätta uppgiften.



------------------------------------------------------------------------
Någon som kört med profilen FS265H?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: FS265H kam i Volvo 24v?

Inlägg av Pacman »

Känns som ett bakslag tycker jag att få sina kammar omslipade för att få 5-10gr mer duration och 0,2mm mer lyft.
Att det skulle vara max är inte rätt. De utgår från 850GLT-kammar när de säger så.
Du borde kunna få minst 9,7mm lyft med 960-kammar som stomme.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: FS265H kam i Volvo 24v?

Inlägg av taz82 »

Hämtade nu iaf, så får det va! Jag köpte motorn för 300kr så en renovering o så får väl kosta lite och allt kan inte alltid bli helt rätt!

Tack för input iaf, får störa mig på det nån annan gång!

Mvh
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: FS265H kam i Volvo 24v?

Inlägg av warp »

Hej

Jag funderar på att köpa dessa kammar, rekommenderar du dom och hur stor blev skillnaden ?

Mvh Öberg
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: FS265H kam i Volvo 24v?

Inlägg av taz82 »

Bild

Motorn är ihop nu, men ej startad! Kommer nog dröja innan det blir start dessvärre.
Det blev också en med turbo och 2.5L slagvolym.
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: FS265H kam i Volvo 24v?

Inlägg av warp »

Okej!
Har du koll på om man kan utläsa när motorn är tillverkad ?
Jag köpte mig en 3.0 motor för 750kr men har ingen aning om när den är tillverkad.
I toppen står en märkning 90 men jag tror att toppen är utbytt.
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: FS265H kam i Volvo 24v?

Inlägg av taz82 »

Det finns gjutdatum på block också, dock ingen koll exakt på var!
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: FS265H kam i Volvo 24v?

Inlägg av Nicke H »

Bumpar en halvgammal tråd.
Hur gick det Taz, har du provat köra igång motorn ännu? :)
Volvo 244 - B6304
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: FS265H kam i Volvo 24v?

Inlägg av warp »

Intresserad av hur det gick :)

Dock köper jag mina kammar från ENEM istället.
Dom får ut 9,6mm lyft istället för 9,2 som Axelsson.

Försökte mäta upp mina original 3.0 kammar och fick följande
240 grader duration @ 0.12 mm
166 grader duration @ 1.00 mm


Enem
264 grader duration @ 1.00 mm


/ Mikael Öberg
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: FS265H kam i Volvo 24v?

Inlägg av taz82 »

Jag är seg...... Motorn ej i bil eller startad!

Vad blir det för bascirkel kvar när dom lyfter 9.6mm? är den mindre så förklarar det ju varför dom ger mer lyft. Skall dom gå att köra med original hydruallyftare?

Mvh
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: FS265H kam i Volvo 24v?

Inlägg av warp »

Jag har skickat iväg mina kamaxlar till ENEM.
Dom lyckas öka lyftet till 9.6 mm. Det går att få mer lyft sa dom men då behöver man svarva mellan nockarna på kamaxeln.

Vi valde att inte göra detta.

Min förhoppning är att köra med original hyraultryckare och inte jacka kolvarna.
Skriv svar