Jo kan nån förklara lite enkelt varför dubbla su och pierburg inte funkar med äldre vassare kamaxlar, ex gt 6 kammen funkar inget vidare med dubbla su men bra med dubbla 45 or.
Hur vass kamaxel kan man ha med dubbla su eller pierburg helt enkelt ? lyft ?
Nu talar vi om volvo folkracemotorer om nån undrar
Jag ska hjälpa en bekant med en folkracebil som dom inte får ordning på och jag misstänker kamaxeln är för brutal för dom dubbla pierburgarna som sitter på, vet inte vilken kam som sitter i nu.
Dubbla su pierburg max kamaxel dom klarar ?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Dubbla su pierburg max kamaxel dom klarar ?
Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Dubbla su pierburg max kamaxel dom klarar ?
Om vi pratar B20 så lyckades jag få till bra gång med en R-kam, fast sanningen var att jag fick ta hjälp av en "gubbe" som drivit förgasarservice i många år, och detta var 1988....
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Dubbla su pierburg max kamaxel dom klarar ?
B230 tänker jag på, s-kam har jag i min folkrace b20 och dubbla su och den funkar fint också =0).
Roger (Magic T) Thomasson
Re: Dubbla su pierburg max kamaxel dom klarar ?
pierburg har jag ingen aning om hur de funkar, men en stromberg/SU behöver sugförmåga (vakum) från motorn på lågvarv för att fungera som tänkt. Det gäller egentligen alla förgasare, men en del är känsligare än andra.
Att en förgasargrundkonstruktion är känsligare för vakum, gör den inte sämre. Jo sämre för trimning med vassa kammar. Men med en standardkam kan man få en väldigt noggrann dosering av bränsle med su-grundkonstruktion. Bättre än en vanlig förgasare med fasta munstycken.
Jag misstänker starkt att en weber45, precis som holley är grundbestyckade för motorer med sämre vakum,, så att den funkar skapligt direkt med en ganska vass kam. En originalförgasare är noggrant bestyckad för bra ekonomi med originalkammen. Med (EDIT: vass) trimkam kommer den garanterat att gå alldeles för magert
blev lite rörigt ...men hoppas att det blev något fattbart
Att en förgasargrundkonstruktion är känsligare för vakum, gör den inte sämre. Jo sämre för trimning med vassa kammar. Men med en standardkam kan man få en väldigt noggrann dosering av bränsle med su-grundkonstruktion. Bättre än en vanlig förgasare med fasta munstycken.
Jag misstänker starkt att en weber45, precis som holley är grundbestyckade för motorer med sämre vakum,, så att den funkar skapligt direkt med en ganska vass kam. En originalförgasare är noggrant bestyckad för bra ekonomi med originalkammen. Med (EDIT: vass) trimkam kommer den garanterat att gå alldeles för magert
blev lite rörigt ...men hoppas att det blev något fattbart
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Dubbla su pierburg max kamaxel dom klarar ?
Grabbarna som åker SU från MK Ramunder köper nålar från nån förgasar firma o har aldrig några problem. Finns tomgång o svarar som aldrig förr med Skellet hjul , månen 7 o i vissa fall stora ventiler.
Inget slår skön sången från Webrar!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Dubbla su pierburg max kamaxel dom klarar ?
Månen 7 an är väl mildare, duration 296 så den funkar fint med su men jag såg gt 6 an har 312 i duration, tror det va därför vi aldrig fick fart i han med su, men sen när vi satte på weber 45 or gick han jättefint.
Bästa kammen jag kört som jag fick o funka på b20 med su var en boa 5 kam.
Bästa kammen jag kört som jag fick o funka på b20 med su var en boa 5 kam.
Roger (Magic T) Thomasson
Re: Dubbla su pierburg max kamaxel dom klarar ?
Många folkrace kammar har ganska stor nockvinkel runt 110 grader.
Niklas